مدتی است ماجرای قیمت‌گذاری نامناسب و بالاتر از واقع برخی محصولات و کالاها مورد توجه مسئولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته که بعضا عنوان می‌کنند این قیمت‌ها بسیار بالا درنظر گرفته شده‌اند و باید درباره قیمت‌های اینچنینی اقدام‌هایی قاطع و عملی صورت پذیرد. این درحالی است که هرگز از خود نمی‌پرسیم ریشه چیست و چطور باید برای کاهش این قیمت‌ها اقدام کرد؟
کد خبر: ۸۹۵۲۶۳

در نگاه اول می‌توان گفت از آنجا که هزینه سربار فعلی تولید، مستقیم به محصولات سرریز شده است، افزایش قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان موضوعی کاملا طبیعی و غیرقابل انکار است. اما قبل از هرگونه اظهار نظر درباره چرایی و چگونگی افزایش یا کاهش قیمت‌ محصولات در سطح جامعه، بد نیست به این نکته توجه کنیم که به‌طور کلی کشورمان بسیار گران، پرهزینه و باتعارف اداره می‌شود و همین امر باعث شده تا صنایع و تولیدکنندگان امکان تصمیم‌گیری دقیق و مناسبی در راستای قیمت‌گذاری محصولاتشان نداشته باشند.

این درحالی است که گران اداره شدن کشور باعث شده تا هرگونه سیاستگذاری دولت ناخودآگاه نه تنها به تسهیل فضای کسب‌وکار منجر نشود؛ بلکه به نوعی باعث افزایش قیمت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف شود که از این دست می‌توان به سیاست‌های مالیاتی، دستمزد، هزینه‌های انرژی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد.

اما براستی چاره چیست و باید چه سیاستی را به کار گرفت تا قیمت‌ها در آن محدوده‌ای که معقول است، قرار گرفته و شرایط ایده‌آل حاصل شود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش لازم است موارد زیر مدنظر قرار گرفته و از سوی مسئولان سازمان‌ها و نهادهای دولتی اجرا شود:

1. بهبود فضای کسب‌وکار: با استفاده از امتیازات این سیاست می‌توان بخوبی امیدوار بود در راستای رقابت سالم و سازنده تولیدکنندگان، شاهد کاهش قیمت‌ها در بخش‌های مختلف باشیم.

2. افزایش بهره‌وری: مهم‌ترین نکته که امروز باعث شده تا تولیدات کشورمان گران تمام شود، نبود بهره‌وری و افزایش هزینه‌های تولید است. بنابراین حال که افق‌های اقتصادی مناسبی برای کشورمان ایجاد شده است، می‌توانیم بهره‌وری را افزوده و کم کم زمینه ارزانی کالاها در بخش‌های مختلف را تدارک ببینیم.

3. حضور تمام‌قد بخش خصوصی: با نگاهی به اقتصادهای موفق، می‌بینیم جایگاه بخش خصوصی غیرقابل‌انکار است و دولت صرفا در راستای سیاست‌های کلان گام برمی‌دارد، اما تقویت بخش خصوصی در ایران هنوز به جدیت پیگیری نشده و نمی‌توان با این روند امیدوار باشیم که بخش خصوصی بتواند جایگاه خود در تولید را تقویت کرده و منطقی شدن قیمت‌ها حاصل شود.

حسین گروسی

عضو کمیسیون اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها