تصویب طرح محدودیت ورود به آمریکا در صورت سفر به ایران، انتقادات فراوانی به دنبال داشته است

مجلس نمایندگان آمریکا ساز مخالف زد

طرح جنجالی مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال محدودیت در ورود به آمریکا برای سفرکنندگان به ایران، موجی از واکنش‌ها و انتقادها را از سوی محافل مختلف سیاسی و رسانه‌ای در نقاط مختلف جهان از جمله اروپا به‌دنبال داشته و برخی کارشناسان و رسانه‌ها این طرح را مغایر برجام دانسته‌اند.
کد خبر: ۸۶۳۵۱۲

براساس قوانین آمریکا، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا»، در حال حاضر می‌توانند بدون اخذ روادید برای یک دوره حداکثر 90 روزه، وارد خاک آمریکا ‌شوند؛ اما به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، اگر طرحی که اخیرا با 407 رأی مثبت در برابر تنها 19 رأی منفی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید، به قانون تبدیل شود، شهروندان این کشورها در صورتی که در پنج سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، باید مورد بررسی قرار گیرند.

این طرح، همچنین خواستار اعمال همین محدودیت برای صدها هزار نفر از شهروندان دارای تابعیت دوگانه در اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند است که تبعه یکی از این چهار کشور هم باشند. قوانین جدید آمریکا در زمینه روادید، همچنین از تمامی این 38 کشور می‌خواهد اطلاعات مربوط به مسافران به خاک آمریکا را در اختیار کاخ سفید قرار دهند و کشورهایی که در همکاری در این زمینه قصور به خرج دهند، از برنامه سفر بدون روادید به آمریکا خارج خواهند شد.

واشنگتن تغییرات جدید در برنامه معافیت از روادید را به بهانه حملات تروریستی پاریس و همچنین تیراندازی‌های «سن‌برناردینو» در ایالت کالیفرنیا اعمال کرده است. هر چند این طرح در سنا مخالفانی دارد، اما با توجه به گزارش‌های منتشر شده در مورد حمایت کاخ سفید از این مصوبه، انتظار می‌رود این طرح نهایتا به قانون تبدیل شود.

بازسازی داستان قدیمی ایرانی از سوی مجلس نمایندگان

اما این‌که ماجرای سن برناردینو چه بود و این محدودیت‌های جدید با چه توجیهی صورت می‌گیرد، طنز تلخی است که حتی رسانه‌های اروپایی هم به آن واکنش نشان دادند.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به این شعر سعدی «گنه کرد در بلخ آهنگری؛ به شوشتر زدند گردن مسگری» در تشریح ماجرای سن برناردینو نوشته است: «یک پاکستانی‌زاده آمریکا و افراطی‌شده به عربستان سعودی رفته و با یک پاکستانی دیگر که با نسخه‌ای از وهابیت افراطی، مذهب رسمی عربستان، مغزشویی شده ازدواج کرده است. این دو زوج به آمریکا آمده‌اند و در یک پارتی 14 نفر را کشته‌اند.»

اشاره روزنامه گاردین، به زوج «مسلمانی» است که چند روز پیش در جریان یک تیراندازی در شهر «سن‌برناردینو» ایالت کالیفرنیا 14 نفر را کشته و 14 نفر دیگر را زخمی کردند.

گاردین در ادامه این گزارش نوشته است: «حالا حدس بزنید برای این جنایت شنیع، چه کسی هدف حمله قرار گرفته است؟ آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، که هرگز این ایدئولوژی افراطی را قبول ندارند و تا آنجا که ما می‌دانیم در هیچ‌یک از اقدامات تروریستی صورت گرفته در جهان هیچ نقشی نداشته‌اند.»

گاردین می‌نویسد تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا یک داستان ایرانی را به یاد می‌آورد که در آن یکی از حاکمان به‌خاطر گناهی که آهنگری در بلخ کرده بود، در شوشتر یک مسگر را گردن زد. این روزنامه انگلیسی می‌نویسد مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر این داستان را بازسازی و اجرا کرده است؛ زیرا بدون آن‌که اتباع پاکستان و عربستان را تنبیه کند، شهروندان ایرانی در آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

گاردین سپس این سوال را مطرح می‌کند: «پس، چرا عربستان، هر بار که همانند اغلب اوقات، وارد میدان تروریسم می‌شود، کارت فرار از زندان دریافت می‌کند؟ چون آنها محبوب نخبه‌های سیاسی آمریکا هستند!»

مخالفت اتحادیه اروپا با مصوبه مجلس نمایندگان

به دنبال تصویب این طرح در مجلس نمایندگان، نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا تاکید کرد: این اتحادیه با طرح مجلس نمایندگان آمریکا که تردد سفرکنندگان به ایران، عراق و سوریه را محدود می‌کند، مخالف است.

دیوید او سالیوان در گفت‌وگو با بی.بی.سی عنوان کرد: اتحادیه اروپا با حفظ امنیت موافق است اما با مانع‌تراشی‌های جدیدی که میلیون‌ها اروپایی و آمریکایی را که میان کشورها تردد می‌کنند، جریمه می‌کند، مخالف است. پیش از این بسیاری از کارشناسان اروپایی با این طرح مخالفت کرده بودند، چراکه عملا اتباع اروپایی از جمله کشورهایی چون فرانسه، آلمان و انگلستان که برای کار یا گردشگری به چهار کشور نام برده شده در طرح مجلس نمایندگان سفر کرده باشند، برای ورود به آمریکا با مانع مواجه شده و باید درگیر فرآیند صدور روادید شوند.

حمایت دولت آمریکا از طرح ضدایرانی

اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب طرح اخیر، با واکنش شدید شهروندان ایرانی در فضای مجازی رو‌به‌رو شده است.

به گزارش ایسنا، این اعتراضات به حدی بود که آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در فیسبوک اعلام کرد که این نظرات را به دولت آمریکا منتقل می‌کند. این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود از طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای محدود کردن ورود افرادی که اخیرا به ایران، عراق، سوریه یا سودان سفر کرده‌اند، حمایت کرد.

اذعان کری به نقش ایران در مقابله با تروریسم

نکته جالب توجه این که در طرح مجلس نمایندگان در حالی نام ایران به عنوان یکی از چهار کشور تهدیدآمیز مطرح شده که براساس آمارهای موسسات غربی، اتباع این کشور نه در میان اعضای داعش و نه در میان هواداران آن در فضای مجازی، جایگاهی ندارند.

از سوی دیگر حتی مقامات آمریکایی نیز بر تلاش‌های ایران در مقابله با تروریسم و داعش اذعان دارند که یکی از آخرین این مواضع، سخنان جان کری، وزیر خارجه آمریکاست.

به گزارش نیوریوک تایمز، جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانی‌ها آنچنان که باید برای مقابله با تروریست‌ها در منطقه گام برداشته‌اند، گفت: «گزینه‌های پیش‌روی ایران پیچیدگی خود را دارد و این کشور همانند هر کشور دیگری در منطقه در پی نابودی تروریست‌هاست.

به گزارش خبرآنلاین، کری با بیان این که ایران کمک شایانی به عراق در مبارزه با تروریسم کرده است، افزود: همچنین باید بگویم حضور ایران در گفت‌وگوهای سوریه و تمایل این کشور برای مشارکت در اقدامی گسترده‌تر ضدداعش مهم است و امیدوارم در ماه‌های آینده شاهد مشارکت و کمک بیشتر ایران در این زمینه باشیم.»

نقض بند 29 برجام

طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر مشکلاتی که برای شهروندان دیگر کشورها ایجاد می‌کند می‌تواند برای ایران نیز که با رفع احتمالی تحریم‌ها انتظار افزایش مناسبات تجاری و گردشگری با اروپا را دارد، تبعات منفی داشته باشد؛ از‌این‌رو، تصویب این طرح را می‌توان تحریمی غیرمستقیم برای ایران به شمار آورد.

بر همین اساس رضا نصیری، کارشناس حقوق بین‌الملل، در یادداشتی در پایگاه خبری المانیتور، مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا را نقض بند 29 «برجام» دانسته است. نصیری با بیان این‌که این طرح، تخلف از نص صریح و روح قواعد و قوانین سازمان تجارت جهانی است، نوشته: کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند در صورت تبدیل این طرح به قانون از واشنگتن شکایت کنند، اما این اتحادیه دلایل محکم‌تری هم برای مخالفت با طرح مزبور دارد و آن، این‌که «ایالات متحده در پایان مذاکرات هسته‌‌ای با ایران، ضمانت‌های مورد درخواست درباره تجارت با ایران، بدون این مانع‌تراشی‌ها، تا زمان اجرای مناسب برجام را داده است.» اشاره نصیری به بند 29 برجام است. در این بند آمده است: «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز برجام خودداری خواهند کرد.»

وی سپس می‌نویسد: «در همین زمینه، سوال کلیدی که باید از دولت اوباما و اعضای دموکرات کنگره پرسید، این است: چه هدفی، غیر از سیاست کوته‌بینانه، حمایت از طرحی را توجیه می‌کند که موجب اخلال در اجرای توافقی تائید شده در شورای امنیت و حائز «منافع فوق‌العاده» برای آمریکا، می‌شود؟»

انتقاد از سکوت وزارت خارجه

دکتر فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هم در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که طرح اخیر مجلس نمایندگان، ناقض بند 29 برجام است از سکوت وزارت خارجه در این زمینه انتقاد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر این طرح، مراحل تصویب خود را طی کند و از سوی کاخ سفید تائید شود، برجام نقض شده است، گفت: وزارت خارجه ما باید نسبت به این موضوع اعتراض کند، اما متاسفانه در این موارد خیلی ضعیف عمل کرده است.

وی با بیان این‌که اصل برجام، مشکلات زیادی داشت، افزود: اکنون شاهدیم که همان توافقنامه پراشکال را نیز نقض می‌کنند.

ایزدی با اشاره به متن بند 29 برجام یادآور شد: براساس طرح مجلس نمایندگان، تجار و حتی افراد معمولی که می‌خواهند به ایران سفر کنند نسبت به این سفر به‌شدت مردد می‌شوند؛ زیرا اگر در گذرنامه آنها مهر ورود به ایران خورده باشد زمانی که می‌خواهند وارد آمریکا شوند برخلاف معمول، نیاز به ویزا دارند و معلوم نیست بتوانند ویزا بگیرند یا نه. بنابراین اگر شما تاجری از کشورهای اروپایی یا ژاپن، کره‌جنوبی، شیلی و برخی دیگر از کشورها باشید در سفر به ایران، تردید می‌کنید و این موضوع به منزله ضربه اقتصادی به ایران است و این خلاف بند 29 برجام است.

این استاد دانشگاه با اشاره به سکوت وزارت خارجه با وجود گذشت چند روز از تصویب این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: با توجه به عملکرد وزارت خارجه بعید نیست همچون گذشته با استفاده از عباراتی مانند این که «این اقدام با روح برجام منافات دارد ؛ اما با متن آن خیر»، از کنار این موضوع نیز با مماشات بگذرند اما این مورد اخیر کاملا بر خلاف متن برجام است.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ موضع قاطع از سوی وزارت خارجه گفت: زمانی که طرف مقابل، برجام را نقض می‌کند ما نیز باید اجرای آن را متوقف کنیم.

ساده‌اندیشان، آمریکا را بشناسند

حسین نجابت، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که آمریکا هرگز قصد کنار آمدن با جمهوری اسلامی ایران را ندارد، گفت: ایده استکباری آمریکا با تفکر دینی جمهوری اسلامی ایران، سازگار نیست و بنابراین به هر طریق که بتواند ایران را تحت فشار می‌گذارد تا اهداف خود را دنبال کند.

وی با بیان این که اتباع ایران همیشه در بحث مسافرت به آمریکا مشکل داشته‌اند و همواره سختگیری‌هایی در مورد آنها اعمال می‌شده است، افزود: قانون جدید این محدودیت‌ها را گسترش می‌دهد و غیر از این انتظاری از آمریکا نمی‌رود.

نجابت، طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا را درس عبرتی برای ساده اندیشان دانست و گفت: افرادی که در داخل به پیاده نظام آمریکا و محملی برای نفوذ تبدیل شده‌اند باید بفهمند آمریکا هرگز با ایران سر سازش ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که در زمینه برجام باید به صورت شبانه‌روزی مراقب باشیم تا غرب از تعهداتش عدول نکند، عنوان کرد: آنها سابقه بسیار سیاهی در این زمینه دارند.

وی البته معتقد است قانون اخیر، ارتباطی با برجام ندارد چرا که تحریمی در مورد ایران نیست بلکه امتیازی بوده که پیش از این به برخی کشورها داده می‌شده و در صورت نقض این قانون، اتباع این کشورها از این امتیاز محروم می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها