نیاز غذایی افراد مسن به انرژی به دلیل کاهش فعالیت بدنی در این گروه کمتر از گروه‌های سنی دیگر است، در نتیجه این کم‌تحرکی، نیاز کمتری به غذا برای ثابت نگهداشتن وزن آنان وجود دارد و به این منظور توصیه می‌شود مصرف غذاهای کم‌حجم و غنی از مواد مغذی را بیشتر کنند و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها را نیز کاهش دهند.
کد خبر: ۸۴۵۱۲۷

با افزایش سن، مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش پیدا می کند و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی افزایش می‌یابد؛ بنابراین کاهش مصرف چربی می‌تواند به پیشگیری از چاقی، عقب انداختن بروز سرطان، سختی دیواره عروق و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند.

افراد مسن با وجود نیاز واقعی به مایعات، کمتر احساس تشنگی می‌کنند و به همین دلیل بیشتر مستعد کم‌آبی بدن و ابتلا به یبوست هستند، بنابراین در افراد مسن مصرف روزانه هشت لیوان مایعات ترجیحا آب برای پیشگیری از بروز یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود. از آنجایی که در سالمندان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد، پروتئین مورد نیاز بدن باید از منابع کم‌کالری و با کیفیت بالا (از لحاظ پروتئین) مثل گوشت‌های کم‌چربی، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم‌چربی تامین شود. مصرف یک عدد زرده تخم‌مرغ حاوی حدود 210 میلی‌گرم کلسترول است بهتر است بیشتر از 4 الی 5 تخم‌مرغ در هفته چه به تنهایی، چه داخل کوکو و سایر غذاها مصرف نشود و چنانچه سطح چربی خون بالاست یا فرد مبتلا به فشار خون بالا یا چاقی می‌باشد حداکثر 3 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف نکند. همچنین سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مقدار کمی چربی و فاقد کلسترول هستند و از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند.

جذب کلسیم و ویتامین D بدن با افزایش سن پایین می‌آید که خود اثر مخربی بر سلامت استخوان‌ها دارد و سبب افزایش احتمال شکستگی‌های استخوانی می‌شود . قرار گرفتن به مدت طولانی‌تر در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف جگر و روغن کبد ماهی برای تأمین ویتامین D توصیه می‌شود، بر این اساس توصیه می‌شود زنان بالای 50 سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همچنین همه بزرگسالان بالای 65 سال 1000 تا 1500 میلی‌گرم در روز مکمل دارویی کلسیم مصرف کنند.

همچنین با افزایش سن توانایی جذب ویتامین B12 بدن حتی در افرادی که عملکرد عصبی طبیعی دارند، کاهش می‌یابد، اما گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B12 هستند.

سید احمد ربیعی/ کارشناس تغذیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها