چند زلزله کوچک در جنوب تهران باعث شده دوباره بحث زلزله در این ابرشهر داغ شود. پیش از این هم وقوع یک سیل در غرب تهران باعث شده بود مدیریت بحران برای مدتی بحث رسانه‌ها و مردم باشد.
کد خبر: ۸۲۸۱۵۷
کجای دنیا امن‌تر است؟

شگفتی آماری این هفته به این بلایای طبیعی اختصاص دارد. دانشگاه سازمان ملل متحد در گزارش‌هایی اقدام به رتبه‌بندی کشورها براساس ریسک مرگ بر اثر بلایای طبیعی کرده است. صدالبته که این گزارش فقط بلایای طبیعی را در نظر دارد و بلایایی چون جنگ که عامل آن خود بشر است، فهرست دیگری تحت عنوان ناامن‌ترین کشورهای جهان دارد. باید بدانید آمار مورد استناد ما مربوط به سال 2013 است.

وانائوتو که یک کشور جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی و نزدیک به استرالیاست در رده نخست ریسک وجود دارد. ریسک بلایای طبیعی در این کشور 36 درصد است که رقم بسیار بالایی است. این به آن معناست که یک‌سوم از ذهن شما همیشه باید متوجه خطرات زمین و آسمان باشد.

البته چنین موضوعی در کشوری که برخی از نقاطش 4000 میلی‌متر، یعنی 4 متر و دو برابر پربارش‌ترین نقطه ایران یعنی بندرانزلی، بارندگی دارد خیلی هم عجیب و غریب نیست. بعد از این کشور تونگا قرار دارد که در همسایگی وانائوتو است و البته فیلیپین، گواتمالا، بنگلادش، جزایر سلیمان، کاستاریکا، کامبوج، السالوادور و تیمور.

حالا اگر جغرافی‌تان خوب باشد خواهید گفت 10 کشور بالای جدول یا در آمریکا مرکزی هستند یا در آسیای شرقی و اقیانوسیه یعنی جایی که اقیانوس نوعی بی‌پناهی برای انسان به بار می‌آورد.

اما اگر سوال این باشد که کجای جهان زندگی کنیم که خطرات طبیعی کمتری تهدیدمان کند، پاسخ چیست؟ پاسخ، کشوری در همین نزدیکی خودمان است. ریسک بلایای طبیعی در قطر، یک‌دهم درصد است و این یعنی اگر در این کشور به خاطر یک بلای سماوی یا ارضی بمیرید، خیلی بدشانس هستید.

مالت، باربادوس، عربستان سعودی، گرنادا، ایسلند، کیریباتی، بحرین، امارات و سوئد هم در رده‌های بعدی قرار دارند. آنچه قابل توجه است، حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس در این فهرست است. کشورهایی که تقریبا نه خطر زلزله دارند و به خاطر اقلیم خاصشان درگیر توفان و باران‌های سهمگین‌ می‌شوند.

آخرین سوال هم مطابق معمول، جایگاه کشور خودمان در این فهرست است. ایران با 4.92 درصد در رده 113 این فهرست قرار دارد و این جزو معدود مواردی است که باید از رتبه پایین داشتن خوشحال بود. جالب است بدانید که کشورهایی چون کره، ترکیه و سوریه ریسک بلایای طبیعی بیش از کشور ما دارند و کشورهایی مثل عراق ایتالیا و ایرلند، ریسکی کمتر از ما.

این موضوع نشان‌دهنده این است که میزان ترس موجود در کشور ما از توفان، سیل و زلزله خیلی بیش از میزان طبیعی است. شاید ما بیش از این‌که از آسمان و زمین بترسیم از مدیریت آنها واهمه داریم.

چمدان (ضمیمه پنجشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها