روایت‌ها‌ی تلخ زنان آزاد شده از چنگ بوکوحرام

طی چند روز گذشته رسانه‌های نیجریه اعلام کردند نیروهای ارتش توانستند با انجام چند حمله بیش از 700 زن اسیر در دست گروه تروریستی بوکوحرام را آزاد کنند. تعدادی از آنها شرح حال روزهای اسارت خود در دست این گروه تروریستی را بیان کرده‌اند که بسیار تلخ و وحشتناک است.
کد خبر: ۷۹۴۹۷۷

آنها می‌گویند با نزدیک شدن ارتش نیجریه به مناطق شمالی، اعضای بوکوحرام تعدادی از زنان را به طرز فجیعی با سنگ کشتند. نیروهای ارتش در بخشی از حملات خود توانستند حدود 300 زن و کودک را نجات داده و در یک اردوگاه دولتی در جنگل سامبیسا اسکان دهند.

تعدادی از این زنان نیز در زمان عملیات ارتش به‌طور اشتباهی و سهوی کشته شدند. اساما اومورو یکی از این زنان نجات یافته گفته است:‌ سربازان ارتش در آن لحظه متوجه نشدند ما دشمنان آنها نیستیم و تعدادی توسط کامیون‌های نظامی زیر گرفته شدند.

زنان نجات یافته می‌گویند در زمان دستگیری، شبه نظامیان بوکوحرام در ابتدا مردان و پسران جوان را در مقابل خانواده‌هایشان به قتل رسانده سپس دختران و زنان را به جنگل بردند. برخی از این زنان به اجبار به ازدواج اعضای این گروه در آمدند. اما لامی موسی 27 ساله می‌گوید چنین سرنوشتی نداشت. او می‌گوید: وقتی تروریست‌ها فهمیدند حامله هستم، به من گفتند همسر یک کافر بوده‌ای و باردار شده‌ای و پس از چند دقیقه شوهرم را مقابل چشمانم کشتند. لامی می‌‌گوید شبه نظامیان به او گفتند پس از زایمان، باید به ازدواج فرمانده آنها در آید. فرزند لامی زمانی به دنیا آمد که صبح فردای آن روز نیروهای ارتش توانستند او را نجات دهند.

دیگر نجات یافته‌ها می‌گویند تروریست‌ها به آنها اجازه نمی‌دادند حتی یک لحظه از مقابل چشمان‌شان دور شوند و حتی هنگام رفتن به سرویس‌های بهداشتی نیز محافظان همراه آنها بودند. آسابه اومارو یکی دیگر از همین زن‌هاست. او در گفت‌وگو با رویترز گفت همه ما در یک فضای کوچک حضور داشتیم و همچون کلفت‌ها با ما رفتار می‌شد. آن‌طور که زنانی مثل آسابه می‌گویند، وعده غذایی آنها تنها یک‌بار در روز بوده و این وعده نیز به قدری کم بوده که بسیار گرسنه باقی می‌ماندند. آسابه که مادر دو فرزند است، این‌گونه به حرف‌هایش ادامه می‌دهد که: هر روز شاهد مرگ یکی از زنان اطراف خود بودیم و احتمال می‌دادیم روز بعد نوبت ما باشد.

میشل فاول، خبرنگار بی.بی.سی که بتازگی به یکی از همین اردوگاه رفته است، وضع جسمانی کودکان را بسیار اسفناک توصیف می‌کند، به‌گونه‌ای که پوست بسیاری از آنها به استخوان‌هایشان چسبیده است. محمدامین سلیمان یکی از پزشکان محلی گفت وضع تعدادی از این زنان و کودکان به قدری بد بود که تا چند ساعت فقط زیر سرم بودند. پس از انتقال این افراد به جنگل سامبیسا، آنها سوار کامیون‌های ارتش شده و پس از 3 روز طی مسافت، وارد اردوگاه مجهزتری در شهر یولا شدند.

در جریان مصاحبه و گفت‌وگو با این افراد، مقامات متوجه شدند بسیاری از آنها اهل روستای گومسوری در نزدیکی شهر چیبوک هستند. هنوز مشخص نیست آیا تعدادی از این افراد آزاد شده همان 200 دانش‌آموز دختری هستند که سال گذشته در نزدیکی چیبوک توسط بوکوحرام دزدیده شدند. جنگل سامبیسا آخرین محلی بود که احتمال حضور این دانش‌آموزان وجود داشت.

پیشروی و موفقیت‌های ارتش نیجریه از ماه فوریه و زمانی آغاز شد که با همکاری تعدادی از کشورهای همسایه، حملات همه‌جانبه‌ای را علیه مواضع بوکوحرام در شمال نیجریه صورت داد.

منبع : بی.بی.سی ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها