چگونگی کنترل موثر استرس‌های شغلی

یک متخصص طب کار تاکید کرد که شناخت رفتارهای استرس‌آور اولین قدم در کنترل موثر استرس‌های شغلی است.
کد خبر: ۷۷۷۱۱۸
چگونگی کنترل موثر استرس‌های شغلی

دکتر سوسن صالحپور، با اشاره به اینکه استرس می‌تواند یکی از بیماری‌های مهمی باشد که ممکن است در محل کار افراد ایجاد شود، گفت: استرس واکنش غیراختصاصی بدن به یک اتفاق محیطی، اجتماعی یا شغلی است و زمانی که فشار ناشی از یک اتفاق از توانایی‌های انسان فراتر باشد؛ ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها زمانی که دچار استرس می‌شوند احساس می‌کنند کنترل موقعیت از دست آن‌ها خارج شده است، یادآور شد: به منبع ایجاد استرس عامل تنش‌زا گفته می‌شود، اما این واکنش همیشه دارای جنبه منفی نیست. همه افراد برای داشتن انگیزه و خلاقیت در زندگی نیازمند درجه‌هایی از استرس هستند که استرس در اینجا یک عامل خوب محسوب می‌شود.

این متخصص طب کار بیان کرد: اگر افراد مقداری فشار را از جانب محیط احساس نکنند، انگیزه‌ای برای انجام فعالیت‌ها ندارند بنابراین هدف از کنترل استرس، نگه داشتن میزان فشار ناشی از آن در حد قابل کنترل و مفید است.

صالح‌پور با تاکید به اینکه انسان‌ها در مواجهه با عامل تنش‌زا یک ارزیابی اولیه از موقعیت و میزان تهدید انجام می‌دهند، تصریح کرد: افراد در درجه دوم یک ارزیابی از میزان مهارت‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود برای مقابله با عامل تنش‌زا انجام می‌دهند، بنابراین انجام این دو مرحله میزان درک انسان را از موقعیتش به عنوان یک عامل تنش‌زا مشخص می‌کند. در نهایت نیز بعد از درک استرس، فرد به عامل تنش‌زا واکنش نشان داده تا رفتاری را بروز دهد.

این متخصص طب کار خاطرنشان کرد: طبق نظریه اپیکتتوس (Epictetus) فیلسوف معروف یونانی، آنچه که انسان‌ها را مضطرب می‌کند، اشیاء و اتفاقات نیستند بلکه دیدگاه انسان نسبت به آن موقعیت‌هاست که وی را آشفته می‌کند. ( ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها