به طور میانگین هر سال حدود 1250 نفر در حوادث ترافیکی نوروزی، جان خود را از دست می‌دهند

دورخیز پلیس برای کاهش تلفات جاده‌ای در نوروز

7500 مسافر در تعطیلات نوروزی شش سال گذشته، جان خود را در حوادث ترافیکی از دست داده‌اند، یعنی به طور میانگین از سال 88 تا 93 در فاصله بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین هر سال 1250 نفر سفر نوروزی‌شان به مرگ ختم شده است. پلیس راهور برای کاهش این آمار تامل‌برانگیز هر سال طرح‌های نوروزی برگزار می‌کند. امسال نیز رئیس پلیس راهور با بیان این‌که نسبت به سال گذشته 15 درصد به توان و تجهیزات تیم‌های حاضر در طرح نوروزی افزوده می‌شود، از تشویق رانندگانی که تخلف نکنند، خبر داده است.
کد خبر: ۷۷۳۹۲۵

از مقایسه آمار تلفات حوادث ترافیکی نوروزی کشور در شش سال گذشته می‌توان نتیجه گرفت در این مدت سال 89 با 1391 کشته رکورددار بوده و سال 93 نیز با 1084 کشته کمترین تلفات را داشته است. این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های پلیس، در نوروز 94 سفرهای نوروزی شهروندان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.

سردار اسکندر مومنی دیروز در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی نوروز 94 درباره طرح پلیس برای کاهش حوادث ترافیکی اظهار کرد: طرح نوروز 94 از بیست و پنجم اسفند امسال تا پانزدهم فروردین سال آینده اجرا می‌شود. برای عملکرد بهتر نیز امسال 15 درصد به توان و تجهیزات تیم‌های حاضر در طرح نوروزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اضافه می‌شود، به همین دلیل 500 هزار نفر از نیروهای امدادی و عملیاتی در این طرح مشارکت خواهند کرد و در این بین 50 هزار نفر از آنها نیروی پلیس راهور و پلیس راه هستند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اتوبوس‌های شرکت واحد، مینی‌بوس و خودروهای دستگاه‌های دولتی درون‌شهری، اجازه تردد در جاده‌های برون‌شهری را ندارد، مگر این‌که براساس قوانین سازمان راهداری از جمله خودروهای جاده‌ای باشند، علاوه بر این، این دسته از خودروها باید قوانین را رعایت کرده و دارای دو راننده، معاینه فنی و رانندگان دارای کارت سلامت باشند.

مومنی افزود: در ایام نوروز نیز محدودیت‌های ترافیکی در سه بخش زمانی، مکانی و خودرویی اعمال خواهد شد و در برخی جاده‌ها، تردد برخی وسایل نقلیه مثل کامیون و تریلی در برخی ساعات ممنوع می‌شود.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، 40 درصد واژگونی‌های تصادفات نوروز 93 در پنج استان اصفهان، خراسان رضوی، فارس شمال، سمنان و آذربایجان شرقی رخ داده است. بنابراین باید در طرح نوروزی نقاط پرخطر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی روی این مناطق تمرکز بیشتری کنند.

تشویق و تنبیه رانندگان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این‌که در کنار طرح‌هایی که برای تنبیه رانندگان متخلف در نظر گرفته‌ایم، یک‌سری تصمیمات تشویقی نیز اتخاذ خواهد شد، عنوان کرد: جزئیات سیاست‌ها پس از تصویب و گذراندن مراحل مربوط اعلام خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان این‌که پیک سفرها در ایام نوروز در سه مقطع روزهای آغاز سال و هنگام رفت،‌ اواسط تعطیلات و هنگام بازگشت و روزهای آخر تعطیلات خواهد بود، از ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در معابر از هفته آخر اسفند خبر داد و بیان کرد: از شهرداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم تا فعالیت‌های عمرانی خود تا هفته آخر اسفندماه را ساماندهی کنند تا از این تاریخ به بعد تا پایان تعطیلات نوروزی شاهد فعالیت‌های عمرانی در سطح معابر، جاده‌ها و شهر‌ها نباشیم.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال95 تعداد جان‌باختگان تصادفات به 13 هزار نفر برسد، توضیح داد: اکنون به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه 5/6 نفر جان خود را از دست می‌دهند، در صورتی که اگر آمار کشته‌شدگان به 13 هزار نفر در سال برسد، این عدد به چهار نفر به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه خواهد رسید.

راهیان‌نور زیر نظر پلیس

وی به اردوی راهیان نور اشاره کرد و افزود: باید مجددا تفاهم‌نامه‌ای بسته و موارد موجود در آن رعایت شود و تاکید می‌کنم به هیچ عنوان خودروهایی که مجاز به تردد نیستند، نباید مورد استفاده قرار گیرند. خودروهای راهیان نور نیز باید مقررات سازمان حمل و نقل جاده‌ای را رعایت کنند و در تمامی اتوبوس‌ها نیز یک نماینده داشته باشند.

وی با بیان این‌که پاسگاه‌ها و استان‌هایی که بیشترین تصادفات ترافیکی رخ داده احصا شده‌اند، افزود: در این‌باره نیز تمهیداتی نیز اندیشیده شده و در این مراکز و بخش‌ها نیروی بیشتری را مستقر خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به نقش پررنگی که آموزش و پرورش و بویژه دانش‌آموزان در موضوعات ترافیکی و کاهش تصادفات دارند، خاطرنشان کرد: در مدت باقیمانده، اقدامات ویژه برای صدور کارت‌های همیار پلیس انجام شود، زیرا تجربه و نتایج بررسی‌ها نشان داده که نقش دانش‌آموزان گاهی حتی از پلیس هم بازدارنده‌تر خواهد بود، چون آنها همواره در کنار والدین‌شان حاضرند و توصیه‌ها و هشدارهای لازم را به آنها ارائه می‌دهند.

مومنی با اشاره به ماده قانونی که براساس آن، رانندگان بدون بیمه‌نامه اجازه ادامه مسیر را نخواهند داشت، ابراز کرد: قانون صراحتا تاکید کرده که باید ایستگاه‌های سیار بیمه در طول مسیر و پاسگاه‌ها مستقر شود. بنابراین در این‌باره نیز بیمه باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند، چون بخشی از حقوق شهروندی اجرای توامان قانون است.

مرگ 14 هزار نفر در 10 ماه

احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در این مراسم عنوان کرد: 14 هزار و 579 نفر از ابتدای فروردین تا دی ماه در تصادفات جاده‌ای کشته شدند که 77 درصد این تلفات را مردان و 23 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، سال گذشته در این مدت 15 هزار و 535 نفر در تصادفات جاده‌ای کشته شدند که میزان کشته‌های امسال نسبت به سال گذشته کاهش 6.2 درصدی داشته است.

شجاعی ادامه داد: در ده ماه امسال، میزان کشته‌ها در استان فارس 1450 نفر، تهران 1108 و خراسان رضوی 1105 نفر بوده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: به نظر می‌رسد بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در سنین بین 30 تا 40 باشند، اما شصت ساله‌ها، آمار اولیه در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که پیشتر بالاترین آمار تلفات تصادفات مربوط به رانندگان بود، تصریح کرد: این آمار کاهش یافته و اکنون عابران پیاده بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته شجاعی، 65 درصد میزان تلفات ناشی از تصادفات، برون‌شهری، 26 درصد درون‌شهری، 7.8 درصد جاده‌های روستایی و نیم درصد نامعلوم است.

حسین درویشی، جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال نیز در این گردهمایی از افزایش 13 درصدی ظرفیت سازمان امداد و نجات در طرح نوروزی خبر داد.

وی با بیان این‌که اکنون 480 پایگاه امداد و نجات در سطح کشور مستقر است، ابراز کرد: در اجرای طرح نوروزی نیز 872 پایگاه موقت و سیار به این تعداد اضافه شده و مجموعا با 1350 پایگاه موقت، ثابت و سیار در خدمت هموطنان خواهیم بود.

درویشی با اشاره به این‌که در بحث ناوگان حمل و نقل 3205 وسیله در اختیار داریم، اظهار کرد: 1150 آمبولانس نیز در اختیار سازمان امداد و نجات هلال‌احمر قرار دارد که تمامی آنها را به کار خواهیم گرفت.

به گفته جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات، 17 فروند بالگرد هلال‌احمر نیز برای امدادرسانی هوایی پیش‌بینی شده است و امکان اسکان اضطراری 90 هزار مسافر در راه مانده و ارائه تغذیه به 160 هزار نفر دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها