حدود 30 سال پیش یکشنبه‌شب‌ها برنامه‌ای پخش می‌شد که جذاب‌ترین دیدنی‌های هفته را به مخاطبان عرضه می‌کرد. برنامه «دیدنی‌ها» با اجرای جلال مقامی به مدت ده سال محبوب‌ترین و پرطرفدارترین برنامه غیرنمایشی تلویزیون بود.
کد خبر: ۷۳۸۶۷۸
«دیدنی‌ها» بعد از 30 سال «شنیدنی‌ها» شد
جلال مقامی مجموعه‌ای از اتفاقات علمی و عجیب و غریب را گلچین می‌کرد و روی آنتن می‌برد. تیتراژ برنامه شبیه برنامه‌های ورزشی بود. اگر قبلا دیدنی‌ها را ندیده بودی احساس می‌کردی قرار است تلویزیون بعد از این تیتراژ، یک مسابقه فوتبال پخش کند. البته پخش آن موسیقی پرریتم برای یک برنامه ترکیبی انتخاب بدی هم نبود. آن روزها آغاز پخش برنامه دیدنی‌ها برای بینندگان یک اتفاق هیجان‌انگیز بود. ضمن این که روی موسیقی هم تصاویر پرهیجان به مخاطب عرضه می‌شد. اگر یادتان باشد روی تیتراژ، اتوبوس دو طبقه‌ای می‌دیدیم که از روی یک مانع رد می‌شد و چپ می‌کرد! مردی قوی هیکل هواپیمایی را با طناب دنبال خودش می‌کشید؛ دو پرنده طوطی با هم بازی می‌کردند و... بعد از تمام شدن تیتراژ جلال مقامی می‌آمد و برای رزمندگان اسلام آرزوی موفقیت و سلامت می‌کرد و... .

دیدنی‌ها، روزنه‌ای به جهان بیرون برایمان باز می‌کرد و نشان می‌داد انسان‌های آن طرف آب مشغول چه کاری هستند. جلال مقامی از آن هنرمندانی است که مردم صدا و چهره‌اش را توامان به خاطر سپرده‌اند. او که از استادان پیشکسوت دوبله (صداپیشگی) است در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مسئولیت سرپرستی گویندگان را به عهده دارد. صدای جلال مقامی به جای نویل جیسون در نقش جعفر بن ابی‌طالب در فیلم محمد رسول‌الله بیش از دیگر دوبله‌هایش در ذهن‌ها مانده است.

مقامی این روزها در سن هفتاد و سه سالگی قبراق و شاداب به فعالیت هنری‌اش ادامه می‌دهد. البته او در تلویزیون برنامه‌ای ندارد و تمام وقت، خودش را وقف رادیو کرده است. مقامی در مهرشهر کرج سکونت دارد و شبکه رادیویی را انتخاب کرده که به محل کارش نزدیک باشد. حدود دو سال است که برنامه «شنیدنی‌ها»ی رادیو دانش با اجرای جلال مقامی روانه آنتن می‌شود. برنامه‌ای که موضوع محوری‌اش تاریخ است و به موزه‌ها و تاریخچه آنها می‌پردازد. مدتی است که مقامی دور دوبله را خط کشیده و فعالیتی در این حوزه ندارد. او می‌گوید: «ترجیح می‌دهم در پایان عمرم به گویندگی در چنین برنامه‌های رادیویی بپردازم تا این‌که بخواهم فیلم‌های چینی و به اصطلاح دَرِپیت را دوبله کنم.»

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها