وزیران خارجه آمریکا و 3 کشور اروپایی دیروز برای گشودن قفل مذاکرات وارد وین شدند

قفل مذاکرات باز می​شود؟

وزیران امور خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی دیروز به وین رفتند تا شاید جلساتی در سطح وزیران بتواند قفل مذاکرات را که در 11 روز گذشته در وین 6 باز نشده بگشاید، چرا که به گفته سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از موضوعات باقیمانده، به تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی نیاز دارد.
کد خبر: ۶۹۵۶۶۱

مرحله نهایی گفت‌وگوهای هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع که از چهارشنبه یازدهم تیر آغاز شده همچنان ادامه دارد و ایران و 1+5 تا یکشنبه آینده (بیست و نهم تیر) فرصت دارند مسائل باقیمانده را حل و فصل کنند؛ مسائلی که بر اساس گزارش‌ها، گرچه درصدشان کم است اما وزنشان زیاد است.

در همین راستا دیروز جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به وین رفتند تا در گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه با ظریف و اشتون که از یازدهم تیر در وین به سر می‌برند و مذاکرات را هدایت می‌کنند به رایزنی بپردازند.

همزمان با آغاز رایزنی‌ها در سطح وزیران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مطلبی کوتاه در توئیتر خود درباره منطق مذاکراتی ایران چنین نوشت: ما می‌توانیم این بار تا یکشنبه آینده تاریخ‌ساز شویم. اعتماد یک خیابان دو طرفه است. برای رسیدن به توافق، نگرانی تمامی طرفین باید در نظر گرفته شود.

به گزارش فارس، وی افزود: ما وارد بازی مقصرسازی نخواهیم شد. این سبک و شیوه من نیست. من در تلاش خالصانه برای رسیدن به توافق شرکت می‌کنم و ما هم خواهان رفتاری مشابه هستیم.

وزیران امور خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس هم پیش از ورود به هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای در جمع خبرنگاران، دیدگاه خود را نسبت به ادامه مذاکرات بیان کردند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: هنوز اختلافات درباره متن توافق جامع زیاد است و باید دید چگونه می‌توان کار را پیش برد.

به گزارش ایرنا، کری گفت: آمده‌ایم تا ببینیم پیشرفت کار در مذاکرات چگونه بوده است و در کدام نقطه ایستاده‌ایم. این موضوع مهم است و باید با گفت‌وگو آن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد که قصد دارد در مدت اقامت در وین درباره وضع کنونی مذاکرات و نحوه پیشبرد آن با دیپلمات‌ها گفت‌وگو کند.

وزیر امور خارجه انگلیس هم در بدو ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گرچه احتمال حصول توافق طی یکی دو روز آینده را غیرممکن دانست، اما صحبت در مورد لزوم تمدید مهلت توافق جامع را نیز بسیار زود ارزیابی کرد.

به گزارش فارس، هیگ در صفحه توئیتر خود نوشت: شکاف‌های قابل توجهی در مواضع دو طرف در مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم پیش از ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت که روزی طولانی داریم و می‌خواهیم تمام روز گفت‌وگو کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی گفت: اگر تا بیستم جولای (یکشنبه آینده) بتوانیم به توافق برسیم عالی خواهد بود.

لوران فابیوس که به زبان فرانسوی برای خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: اگر چنین نشود دو احتمال پیش رو داریم، یکی تمدید مهلت توافق‌نامه ژنو یا این‌که باید بگوییم امکان دستیابی به یک توافق جامع وجود ندارد. وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: هنوز بیستم جولای نرسیده است، نمی‌دانم که کدام یک از این دو احتمال عملی شود. هنوز ما تلاش می‌کنیم که در مسیر درست قدم برداریم.

دیدارهای وزیران امور خارجه تازه‌وارد به وین، با گفت‌وگوی دوجانبه کری و اشتون آغاز شد و با نشست های دو جانبه ای میان ظریف و وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ادامه یافت. این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شود که بر اساس اخبار اعلام شده، وزیران امور خارجه چین و روسیه در وین حضور نمی‌یابند. بررسی و ارزیابی نتایج مذاکرات وین و تلاش برای پیشرفت این مذاکرات، هدف این دیدارها اعلام شده است.مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای گفت: ما تلاش و سعی داریم تا آن زمان به توافق دست پیدا کنیم.

عراقچی: تقریبا در همه موضوعات مهم اختلاف داریم

در همین حال سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان با بیان این‌که بحث غنی‌سازی، سخت‌ترین بخش مذاکرات است، گفت: در تلاش هستیم تا راه‌حل‌هایی را برای کاهش اختلافات پیدا و مواضع را به هم نزدیک کنیم.

به گزارش ایرنا، عراقچی که در گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره موارد اختلاف گفت: تقریبا در همه موضوعات مهم اختلاف وجود دارد و نتوانستیم در هیچ موضوعی اختلاف را کم کنیم؛ البته در بعضی از مسائل اختلافات کمتر شده و در بعضی از مسائل راه‌حل‌هایی ارائه شده است، و گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شده و در خصوص این گزینه‌ها کار می‌کنیم.

عراقچی افزود: در بعضی موضوعات مهم نیز هنوز به گزینه‌هایی نرسیده‌ایم که بررسی کنیم . امیدواریم بتوانیم این اختلافات را کم کنیم، ولی این‌که آیا قطعا بتوانیم این کار را بکنیم یا نه، معلوم نیست. وی ادامه داد: هنوز پیشنهادهایی که طرفین مطرح کردند، مورد قبول واقع نشده است.

عراقچی درباره بحث غنی‌سازی در مذاکرات هسته‌ای نیز توضیح داد: در این زمینه، موضع ما روشن و منطقی است. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند برنامه غنی‌سازی ما بر اساس نیاز واقعی کشور طراحی شده و این نیاز واقعی مربوط به تامین سوخت رآکتورهای قدرتی یا همان نیروگاه‌های برق هسته‌ای خواهد بود. وی افزود: بنابراین این نیاز عملی باید حتما در نظر گرفته شود و باید با توجه به این نیاز برای برنامه غنی‌سازی ایران پارامترهای لازم تعریف شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: با توجه به این که سوخت نیروگاه اتمی بوشهر طی چند سال آینده از سوی دولت روسیه تأمین می‌شود، ما عجله‌ای نداریم برای آن که به آن مرحله برسیم؛ بلکه چشم‌اندازی را برای خودمان در نظر گرفتیم و به سمت آن چشم‌انداز حرکت می‌کنیم.

وی افزود: البته این که می‌گویم عجله‌ای نداریم، در فاصله همان دو یا سه یا حداکثر پنج سالی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند.

عراقچی تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع غنی‌سازی و ظرفیت و حجم آن، هنوز نتوانسته‌ایم به توافقی برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: این که چگونه و با چه ترتیبی می‌توانیم ظرفیت غنی‌سازی خودمان را افزایش دهیم تا به سطح نیازهای واقعی برسیم، مسائلی است که اکنون در حال مذاکره درباره آن هستیم؛ و این یکی از سخت‌ترین قسمت‌های مذاکره است، البته به تلاش خودمان ادامه می‌دهیم و ناامید نیستیم، ولی بیش از اندازه هم خوشبین نیستیم.

تعداد سانتریفیوژها ما را دچار سوءتفاهم نکند

عراقچی در خصوص اختلاف درباره تعداد سانتریفیوژ بین طرفین اظهار کرد: این عددها ما را دچار سوءتفاهم نکند؛ ما غیر از عدد در خصوص زمان هم صحبت می‌کنیم؛ از این رو این‌که چه میزان غنی‌سازی در چه مقدار زمان صورت بگیرد، موضوع مذاکره است. وی افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند، عدد 190 هزار (سو) مربوط به الان نیست؛ وقتی می‌خواهیم میزان اختلافات را بررسی کنیم، باید به فاصله زمانی هم توجه کنیم که طبیعتا این امر موضوع مذاکره را پیچیده‌تر می‌کند.

پیشنهاد ایران درباره آب سنگین اراک معقول است

معاون وزیر امور خارجه درباره آب سنگین اراک نیز گفت: در این زمینه هنوز توافق حاصل نشده و پیشنهادی که ما دادیم این است که با ایجاد برخی تغییرات فنی، نگرانی‌هایی را که معمولا یک رآکتور آب سنگین دارد، کاهش دهیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای عنوان کرد: ما می‌توانیم با انجام تغییرات فنی میزان پلوتونیوم سوخت مصرفی را به حداقل ممکن کاهش دهیم که نگرانی‌ها برطرف شود. پیشنهاد ما کاملا معقول، جدی و متعادل است و در مقابل این، پیشنهادهای دیگری هم ارائه شده که هنوز کارشناسان فنی در حال بررسی این پیشنهادها هستند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه، دوره زمانی را یکی از موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات با گروه 1+5 دانست و گفت: این دوره زمانی مربوط به محدودیت‌هایی است که قرار است اعمال شود. طرف‌های مقابل ما طرفدار فواصل طولانی‌تری هستند؛ ولی ما فاصله‌های معقول‌تری را پیشنهاد کردیم و در این خصوص بحث‌های ما ادامه دارد.

عراقچی تاکید کرد: توافق ژنو می‌گوید که پرونده ایران پس از طی دوره زمانی گام نهایی به حالت عادی باز خواهد گشت، و برنامه هسته‌ای ایران هم مشابه برنامه هسته‌ای هر کشور عضو ان. پی. تی خواهد بود و این اصلی است که در ژنو درباره آن توافق شده است.

تعطیلی فردو اصلا در دستور کار نیست

عراقچی خاطرنشان کرد: در خصوص فردو پیشنهادهای مختلفی وجود دارد و گزینه‌های گوناگونی مطرح شده و هر دو طرف پیشنهادهای خود را دارند، باید ببینیم که گفت‌وگوها در این زمینه به کجا می‌رسد. وی تاکید کرد: تعطیلی مجتمع فردو اصلا در دستور کار نیست و این را هم پیش از این طرف مذاکره‌کننده پذیرفته‌اند که فردو به کار خودش ادامه خواهد داد.
این‌که چه کارکرد و فعالیت‌هایی در فردو انجام می‌شود، در دستور مذاکرات قرار دارد.

تصمیم‌گیری‌های سخت در انتظار وزرای خارجه

عراقچی با اظهار امیدواری از این‌که سفر وزرای امور خارجه به وین بتواند به حل موضوعات کلان کمک کند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از این موضوعات نیاز به تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی است و امیدواریم وزرایی که تشریف می‌آورند آمادگی این تصمیم‌گیری‌ها را داشته باشند. بعد از آن است که ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: اگر با حضور وزرا نتوانیم به این جمع‌بندی برسیم، طبیعتا کار بسیار سخت‌تری خواهیم داشت و ممکن است در بیستم جولای هم نتوانیم به نتیجه برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: اگر احساس کنیم در تاریخ بیستم جولای ادامه مذاکرات فایده‌ای ندارد قطعا این کار را نخواهیم کرد؛ به هر حال در آن زمان تصمیم می‌گیریم و هنوز زود است که درباره آن تصمیم بگیریم.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: دیپلمات‌ها هیچ‌گاه به قطع مذاکرات فکر نمی‌کنند و همیشه به ادامه مذاکرات امیدوار هستند تا آن را به سرانجام برسانند.

وی گفت: اجازه بدهید که هنوز امیدوار باشیم، به نظر من امید برای رسیدن به توافق هنوز هم هست، البته موانع هم زیاد است، فکر می‌کنم ما در دو یا سه روز آینده بهتر می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا می‌توانیم مذاکرات را در موعد خودش به سرانجام برسانیم یا نیاز به تمدید است؛ یا نه، باید به خانه برگردیم.

عراقچی بر مذاکراتی که قرار است میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برگزار شود تاکید کرد که موضوع این مذاکرات صرفا بحث هسته‌ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها