از قدیم پرواز آرزوی بشر بوده است، حتی اختراع هواپیما هم نتوانسته این نیاز را کاملا ارضا کند. ما هر روز پرنده‌ها را می‌بینیم و به قدرت پرواز کردن آنها غبطه می‌خوریم.
کد خبر: ۶۸۴۱۷۵

هواپیما، کایت، گلایدر، لباس‌های مخصوص پرواز و موارد دیگر ما را کاملا راضی نمی‌کند چون ما دوست نداریم پرواز کنیم، ما می‌خواهیم مثل پرنده‌ها بال بزنیم! فرقی ندارد بازی‌های ویدئویی را به دید یک محصول هنری نگاه کنیم یا یک محصول تجاری، یکی از رسالت‌های آن دادن این اجازه به مخاطبش است تا طعم کارهایی را که در زندگی عادی نمی‌تواند تجربه کند، در یک دنیای مجازی بچشد.

«اسرار رائتیکون» یک بازی مستقل در سبک اکشن ماجرایی است که پرواز را محور اصلی خودش قرار داده است. در این بازی شما هدایت یک پرنده را به عهده دارید، آزادانه می‌توانید به هر جا پرواز کنید و از بال زدن و سُر خوردن در هوا و جریان باد لذت ببرید. اگرچه داستان، دغدغه اصلی بازی نیست اما ماجرا از این قرار است که شما در نقش پرنده باید با پیدا کردن اجسامی مرموز، موجوداتی را که داخل یک مکانیسم بزرگ و عجیب زندانی شده‌اند آزاد کنید. خوشبختانه ترتیب خاصی برای رها کردن موجودات وجود ندارد و هر بار که یکی از هرم‌های باستانی را به دست بیاورید، با آن می‌توانید یکی از درهای قفس را باز کنید. گیم‌پلی بازی مبتنی بر گشت و گذار در محیط است، می‌توانید همچون یک پرنده پرواز کنید و در هوا سر بخورید یا به سمت پایین شیرجه بزنید. گرفتن و رها کردن نیز از دیگر مکانیک‌های بازی است که در طول گیم‌پلی نسبتا زیاد استفاده می‌شود. بازی از یک جنگل شروع شده و تا انتها نیز تغییری شگرف در اتمسفر خود ایجاد نمی‌کند، با این حال هستند مواردی مثل غارهای سنگی، کوهستان‌های برفی یا مناطق باتلاقی که تا حدودی موجب تنوع بخشیدن به مراحل شده‌اند.

مراحل بازی به صورت پیوسته بوده و از هر منطقه می‌توانید به مناطق دیگر نیز دسترسی داشته باشید اما وسعت محیط‌هایی که در آنها قرار می‌گیرید برای عنوانی که در تلاش است آزادی حرکت در گشت‌و‌گذار را با پرواز کردن به اطراف نشان دهد، نسبتا کوچک و محدود کننده است. با گشتن در محیط، با موجودات دیگری مثل خرگوش، گوزن، گربه‌ وحشی و چند نوع پرنده دیگر مواجه می‌شوید که اکثرا با شما دشمن هستند. می‌توانید کاملا از درگیری اجتناب کنید یا این‌که با گرفتن آنها و کوبیدنشان به صخره‌ها و تیغ‌ها نابودشان کنید. البته آنها هم می‌خواهند همین کار را با شما بکنند. از طرفی می‌توانید موجودات مختلف را به جان هم بیندازید، خدا می‌داند که گربه‌های وحشی چقدر از باز‌ها می‌ترسند! زمانی که آسیب می‌بینید از سلامت شما کاسته می‌شود و برای احیا کردن آن می‌توانید با کشتن دیگر موجودات یا از ریشه درآوردن درختچه‌های کوچک، مثلث‌های قرمزی را که به جا می‌گذارند جمع‌آوری کنید. در بالای بعضی از درخت‌ها ممکن است با لانه پرنده مواجه شوید، با انداختن تخم‌هایی که پیدا می‌کنید در داخل این لانه‌ها، آنها تبدیل به پرنده می‌شوند و دیگر فرقی ندارد که پرنده خودی باشد یا دشمن.

هدف اصلی از گشت و گذار در محیط، به دست آوردن مثلث‌های زرد رنگی است که از آنها برای فعال کردن معابد باستانی استفاده می‌شود. هر یک از این معابد به تعداد معینی از این نوع منبع نیاز دارند و با فعال شدن راهی پیش رویتان می‌گشایند که در نهایت، به پیدا کردن یکی از آن شی‌ءهای باستانی‌ای منجر می‌شود که برای آزاد کردن حیوانات مورد نیاز است. ماهیت این شیء دقیقا مشخص نیست زیرا به محض به دست آوردن آن، تمام جانوران موجود در محیط برای گرفتن آن تقلا می‌کنند و همین رساندن شی مذکور به قسمت‌های ابتدایی مرحله خودش تبدیل به چالش می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های مراحل بازی می‌توان به وجود راه‌های مخفی که جز در چند مورد بسیار ساده در نظر گرفته شده‌اند، اشاره کرد. همچنین ممکن است با مجسمه‌هایی خراب شده از پرنده‌ها مواجه شوید که به شرط پیدا کردن و آوردن قطعات تخریب شده آنها و قرار دادنشان به ترتیبی خاص می‌توانید به مسیری جدید دسترسی یابید. خوشبختانه همواره یک مجسمه سالم در کنار نمونه ویران شده وجود دارد تا در پیدا کردن ترتیب دچار مشکل نشوید و جنبه ساده‌ای از پازل به بازی اضافه شود. تعدادی کتیبه‌ نیز در طول گیم‌پلی پراکنده شده‌اند که برای خواندن آنها ابتدا باید حروف انگلیسی معادل حروف باستانی را پیدا کنید. این رمز گشایی گرچه می‌تواند ویژگی مثبتی برای بازی باشد اما دیگر نه این‌که کلمه به کلمه را بخواهیم انطباق بدهیم و مثل زبان‌شناسان با قضیه برخورد کنیم. شاید اگر حروفی که معادلشان پیدا شده بود در متن کتیبه به صورت انگلیسی جایگزین می‌شدند، خواندن کتیبه‌ها جذاب‌تر می‌شد.

اسرار رائتیکون را به خاطر بازگشت‌های مجدد به مناطق قبلی، وجود راه‌های مخفی، در دسترس قرار گرفتن تدریجی مناطق جدید و جمع‌کردنی‌هایی که اطلاعات بیشتری در خصوص داستان به مخاطب می‌دهند و در راس تمام آنها، تمرکز فراوان روی گشت‌و‌گذار، می‌توان در دسته مترویدوانیا قرارداد اما نبود نقشه چنان ضربه مهلکی به پیکره گیم‌پلی بازی وارد کرده که حتی با وجود امکان تمام کردن بازی در دو ساعت، ممکن است از اواسط بازی احساس خستگی به شما دست دهد. متاسفانه نه تنها هیچ راهی برای سفر سریع به مناطقی که قبلا بوده‌اید وجود ندارد بلکه با نبود نقشه نمی‌توانید متوجه شوید ارتباط قسمت‌های مختلف با یکدیگر چگونه است یا چند درصد آیتم‌های موجود در هر منطقه را جمع‌آوری کرده‌اید.

مسأله دیگر این‌که گاهی برای فعال کردن یک معبد، معطل فقط یک مثلث زرد خواهید شد و برای به دست آوردن آن مجبورید زیر آب شیرجه بزنید. اینجاست که پی می‌برید وزن‌تان برای ورود به عمق مورد نظر کافی نیست در نتیجه باید از سنگ‌های بزرگی که بلند کردن آنها توسط یک پرنده کوچک هیچ منطقی ندارد، استفاده کنید. تازه در صورتی که فرصت را از دست بدهید یا مجبورید بازی را از اول شروع کنید یا در کل دنیای بازی به دنبال سنگ مناسب بگردید زیرا بازی تقریبا در هر نقطه ذخیره می‌شود و امکان بارگذاری ذخیره مثلا دو نقطه قبل وجود ندارد. خدا رحم کند به کسی که با این شرایط در جایی از مرحله گیر کند! سبک هنری بازی دو بعدی است و در بخش‌هایی از بازی می‌توانید تغییر اسپرایت‌ها را مشاهده کنید؛ اما نکته جالب اینجاست که حیوانات در بیشتر مواردی که در بازی می‌بینید به وسیله فرم‌هایی مثلثی خلق شده‌‌اند و همین قضیه سبک هنری خاصی به بازی بخشیده است. اسرار رائتیکون یک عنوان متوسط است که وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و حتی با وجود ضعف‌هایی که بعضا آزاردهنده می‌شوند، ارزش امتحان کردن را دارد.

عنوان بازی: Secrets of Raetikon

پلتفرم: PC

ناشر: Broken Rules

سازنده: Broken Rules

سبک: اکشن ماجرایی

امتیاز: 6

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها