رئیس جمهور در دیدار با فعالان محیط زیست:

خانه‌های شناور دریاچه سد کرج را جمع کردیم

آثار خروج اقتصاد کشور از رکود و حرکت به سوی رونق اقتصادی قابل لمس است

روحانی: باید روی پای خود بایستیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی و بیان این‌که امسال شاهد شکوفایی در بخش‌های مختلف از جمله بیوتکنولوژی خواهیم بود، گفت: باید خودکفا باشیم و روی پای خود بایستیم.
کد خبر: ۶۷۸۹۵۸

به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز پس از راه‌اندازی خط تولید دی.پی.پروپین (محرک رشد) در جمع خبرنگاران افزود: امسال سال رونق اقتصادی و همچنین اقتصاد مقاومتی است و باید تلاش کنیم در زمینه‌هایی که توان علمی و تکنولوژی آن را داریم، روی پای خودمان بایستیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که داروی هورمون رشد تاکنون کاملا متکی به بیرون بوده است، اظهار کرد: حرکت بسیار خوبی در زمینه بیوتکنولوژی صورت گرفت، طراحی کل آزمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف آن به دست متخصصان داخلی انجام شده است.روحانی خاطرنشان کرد: قبلا از آزمایشگاه‌های کشورهای صنعتی در این زمینه استفاده می‌شد، اما امروز آن کشورها اعلام کرده‌اند آزمایشگاه‌های ایرانی به همان کیفیت عمل می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه فناوری‌های نوین و مدرن، دانشمندان و جوانان ما قدم‌های بسیار شایسته‌ای برداشته‌اند و روز به روز ما را خودکفا کرده‌اند. رئیس دولت با تاکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی همین است که خودکفا باشیم و روی پای خودمان بایستیم، خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌ها، واردات بسیاری از داروهای خارجی از اسفند ماه قطع شده است و تلاش می‌کنیم داروهایی که امکان تولید دارند، دیگر از خارج وارد نشوند.

نخستین خط تولید هورمون رشد در کشور دیروز در شرکت دارو پخش راه‌اندازی شد و جمهوری اسلامی ایران به جمع چهار کشور دارنده این دانش پیوست.ناصر نقدی، مدیرعامل شرکت داروپخش گفت: راه اندازی این خط تولید باعث می‌شود سالانه 800 میلیارد تومان صرفه‌جویی شود.

وی با بیان این‌که هورمون رشد برای کودکانی که رشد کافی ندارند، بدنسازان و افراد کهنسال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: هزینه تمام شده این خط تولید پنج میلیارد تومان به صورت ریالی و 500 هزار دلار به صورت ارزی است.

وصول معوقات بانکی براساس تقسیم‌بندی واقع‌بینانه بدهکاران

همچنین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، روز پنجشنبه به ریاست روحانی با حضور اعضا و تعدادی از بانک‌های دولتی و غیردولتی تشکیل شد.

در این جلسه با تاکید بر ضرورت تجهیز نظام بانکی کشور در جهت رونق بخشی به تولید ملی و شکوفایی اقتصاد درون‌زا و برونگرا، مقرر شد تا وصول مطالبات معوق بانک‌ها بر اساس تقسیم بندی واقع‌بینانه بدهکاران و توجه به عوامل ارادی و غیرارادی که به ایجاد بدهی‌ها منجر شده، به صورت قاطع پیگیری شود.

همچنین تشکیل جلساتی با مقامات مسئول قوه قضاییه برای اقدام هماهنگ در مواردی که باید از طریق آن قوه دنبال شود، در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

در این جلسه مقرر شد تا افزایش سرمایه بانک‌ها با استفاده از ابزارهای قانونی و اقتصادی به نحوی صورت گیرد که به افزایش واقعی قدرت مالی بانک‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و طرح‌های اقتصادی بویژه توسط بخش خصوصی و تعاونی منجر شود.

بررسی وضع بدهی انباشته دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و راه‌های بازپرداخت آنها در بازه زمانی معین و همچنین روش‌های به کارگیری بهینه منابع بانکی در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چارچوب برنامه‌ها و اولویت‌هایی که دولت در اجرای این سیاست‌ها تنظیم می‌کند، از دیگر مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که بتدریج آثار خروج اقتصاد کشور از رکود و حرکت به سوی رونق اقتصادی قابل لمس است و این‌که برنامه‌های اقتصادی دولت در سال 1393 در عین ادامه سیاست‌های کنترل تورم، عمدتا در جهت ایجاد رونق و رشد اقتصادی و توسعه و اشتغال خواهد بود، دستور داد با تشکیل جلسات کارشناسی، مباحث پیشنهادی تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود.

روحانی همچنین استفاده از منابع جدید از جمله جذب و تشویق سرمایه‌های ریالی و ارزی مردمی، منابع صندوق توسعه ملی و امکانات بودجه عمومی دولت برای تقویت توان بانک‌ها را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور از مدیران و کارکنان بانک‌ها در اقصی نقاط کشور خواست تا برای بسیج امکانات نظام بانکی در خدمت تولید ملی، عبور بانک‌ها از مشکلات، محدودیت‌های باقیمانده از گذشته و رسیدن کشور به رشد سریع اقتصادی برای اصلاح و روان‌سازی نظام بانکی کشور، راه حل‌های خود را ارائه کنند تا در صورت لزوم از طریق دولت یا ارائه لایحه به مجلس مورد تصویب قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها