حدود 20 درصد جمعیت کشور به یک بیماری مبتلاست که این بیماری، اساس زندگی خانوادگی آنها را تهدید می‌کند و این خانواده‌ها حاضرند همه زندگی‌ را فدای داشتن فرزند کنند.
کد خبر: ۶۲۸۸۱۳

از سوی دیگر بیماری ناباروری‌ سلامت این افراد را به طور کامل در معرض خطر قرار می‌دهد و همه توجه زندگی آنها را به خود معطوف می‌کند. بنابراین حق همه جامعه و ملت است که خواسته آنها برای امکان داشتن فرزند مهیا و زمینه مناسبی برای درمان‌های ناباروری ـ که بسیار گرانقیمت است ـ ایجاد شود. متاسفانه قبلا این روش‌های درمانی به عنوان اقدام زیبایی مطرح بود. این زمانی بود که دولت حاضر نبود با توجه به اعتقاد به کاهش جمعیت و جلوگیری از افزایش جمعیت در این زمینه اقدام جدی انجام دهد. از این رو دولت به راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری و درمان زوج‌های نابارور هیچ کمکی نمی‌کرد. اگر از این دیدگاه به این قضیه نگاه کنیم با توجه به این‌که امروزه سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته و با وجود تشویق‌های مطرح شده در سطح جامعه با هدف افزایش جمعیت،در زمینه بیمه درمان ناباروری، هیچ اتفاقی نیفتاده است. این هدف وقتی به نتیجه می‌رسد که دولت تصمیم بگیرد به افرادی که می‌خواهند فرزند داشته باشند، کمک کند.

بررسی کشورهای دیگر نشان می‌دهد، در بیشتر کشورها بیمه ناباروری به گونه‌ای در دستور کار قرار گرفته و مردم می‌توانند دو تا سه بار از این امکان استفاده کنند تا در درمان ناباروری به موفقیت برسند. ما در موقعیتی هستیم که حتی به داروهای درمان ناباروری هیچ‌ یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد یا تحت پوشش بیمه‌ قرار ندارد. از این‌که اخیرا دولت تصمیم گرفته در این زمینه اقداماتی انجام دهد، بسیار خوشنود هستیم و از مسئولان تقاضا می‌کنیم پیش از تعیین فهرست داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، از انجمن‌های علمی مانند انجمن جنین‌شناسی و انجمن باروری و ناباروری کمک بگیرد و از مشورت آنها برای تعیین داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد استفاده کند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه اگر داروهای مناسبی برای پوشش بیمه‌ای انتخاب نشود، نه‌تنها به نفع مردم نخواهد بود، بلکه مشکلات و محدودیت‌های موجود دو چندان خواهد شد. از درمان‌های ناباروری هنوز هیچ راهکار درمانی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. لازمه این کار تصویب نهایی استانداردهایی است که همه آنها نوشته شده و در اختیار معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد. البته در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد که برای بیمه‌گذارها بسیار مهم است. درمان‌های ناباروری هزینه بالایی دارد و سوء‌استفاده‌هایی ممکن است وجود داشته باشد که این مسأله را بسیار آسیب پذیر می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این داروها حتما در چارچوب مراکز درمان ناباروری مصوب امکان نسخه‌شدن داشته باشد که مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد. علاوه بر این با توجه به این‌که درمان‌های ناباروری الزاما هر بار به نتیجه نمی‌رسد و موفقیت در هر بار درمان حدود 30 درصد است، پوشش‌های بیمه‌ای باید به گونه‌ای باشد که افراد برای دو تا سه بار درمان امکان استفاده از بیمه را داشته باشند.

همچنین باید میزان موفقیت مراکز درمانی در نظر گرفته شود؛ زیرا مراکز موفق هزینه‌های بیمه را کاهش می‌دهد.

دکتر محمد مهدی آخوندی ‌/‌ رئیس پژوهشگاه و مرکز فوق‌تخصصی ابن‌سینا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها