1200 میلیارد تومان کسری بودجه وزارت علوم

وزیر علوم با بیان این که یکی از چالش‌های روبه‌روی وزارت علوم برای ادای وظایف، مساله اعتبارات است، گفت: در سال 91 از بودجه «سایر» حدود 900 میلیارد تومان پرداخت نشد که با مجموع سال 90 در این دو سال 1200 میلیارد تومان کسری اعتبارات داریم.
کد خبر: ۶۲۸۰۶۶

رضا فرجی‌دانا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اگر این رقم را در مقابل یک بودجه بزرگ ببینیم درصد کمی است، اما جالب این است که بودجه مصوب امسال وزارت علوم 4200 میلیارد تومان بوده است، یعنی کسری موجود یک چهارم کل بودجه یک سال وزارت علوم است.

فرجی‌دانا با بیان این که اکثر دانشگاه‌ها از بدهی سنگینی رنج می‌برند، اظهار کرد:‌ روسای دانشگاه‌ها بسختی به وظایف خودشان می‌پردازند، از قراردادهای تغذیه دانشجویی که یک باره چند برابر بار بر دوش دانشگاه‌ها گذاشت تا هزینه‌های حق‌التدریس که حتی دانشگاه‌ها تا دو سال و پیش از آن به اعضای هیات علمی خود و استادان دیگر بدهی دارند، از مشکلات مالی دانشگاه‌هاست.

وی عنوان کرد: البته با شکلی که اقتصاد کشور در دو سه سال اخیر حرکت کرده است، هر چند امیدهایی در این زمینه با توافق‌های هسته‌ای داریم، اما هنوز دورنمای روشنی برای اعتبارات بیشتر در وزارت علوم دیده نمی‌شود و اعتبارات سال آینده را نیز که در جداول به ما ابلاغ کرده‌اند رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته ندارد.

وزیر علوم با بیان این ‌که مجددا نظام بودجه‌ریزی سرانه را پیشنهاد کرده‌ایم، یادآور شد: به این ترتیب به نظامی برمی‌گردیم که هر دانشجو در هر مقطع بسته به رشته خود، ضریبی پیدا کرده و معیار بودجه براساس تعداد دانشجوی هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی مشخص شود. از این طریق ما می‌توانیم به طور صحیح و سیستماتیک بودجه دانشگاه‌ها را تعیین کنیم و دچار چانه‌زنی‌های رایج در سیستم بودجه‌ریزی که بعضا به آن مبتلا هستیم، نشویم.

فرجی‌دانا با بیان این‌ که این موضوع از سال 83 آغاز شد و اولین‌بار در 84 انجام شد، اظهار کرد: متاسفانه بتدریج این نظام جای خود را به نظام بودجه‌ریزی سنتی داد که ما مجددا در حال احیای نظام سرانه هستیم و امیدواریم بتوانیم با مستقر کردن این سیستم، وضع مطلوب‌تری در تخصیص بودجه داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها