وزیر امور خارجه:

در مسیری که رهبری مشخص کرده‌اند، حرکت می‌کنیم

وزیر امور خارجه با بیان این‌که بعضی گفتند من در زمینه امنیتی و دفاعی صلاحیت ندارم، ولی من 20 سال امنیت بین‌الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده‌ام، گفت: نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ماست، بزرگ‌ترین مانع آمریکا خودباوری و فرهنگ ایثار و شهادت مردم است که این سرمایه را نمی‌توانیم با سلاح عوض کنیم.
کد خبر: ۶۲۷۶۲۰

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف دیروز در نشست گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیران هم‌اندیشی استادان که در دانشگاه تهران برگزار شد، درباره قدرت ایران گفت: این‌که ما می‌گوییم ایران قدرتمند است برای ابزار نظامی نیست هرچند ابزار نظامی مهم است، اما پایه قدرت ما خون شهیدان و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است.

وی در پاسخ به پرسش‌های مکتوب استادان حاضر در جمع مبنی بر این‌که مردم انتظار دارند درباره یاوه‌گویی اوباما موضعگیری کنید، گفت: اخلاق ما مبنای دیدگاه ماست، اما در برابر حرف بی‌مورد موضع محکم اتخاذ می‌کنیم با این حال ممکن است این موضع را به زبان دیپلماتیک بیان کنیم، ولی نمی‌گذاریم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارند.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا رهبر معظم انقلاب در جریان کامل مذاکرات قرار داشتند، گفت: من قصد ندارم از رهبر معظم انقلاب خرج کنم، ولی هر لحظه رهبر معظم انقلاب تصمیم بگیرند این تصمیم در مذاکرات اعمال می‌شود.

وی با بیان این که در مسیری که رهبری مشخص کرده‌اند حرکت می‌کنیم ادامه داد: رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است. ایشان صحبت کردند و بزرگواریشان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم، فقط به احترام پرسشی که پرسیده شد می‌گویم ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه این‌که رهبری خرج ما شود.

تضمینی وجود ندارد اما روند، قابل برگشت است

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که در توافق‌نامه ژنو، سه گام پیش‌بینی شده و هر کدام از گام‌ها قابل‌تمدید است، اگر طرف غربی اصرار به تمدید کرد چه می‌کنید، گفت: اولا این‌که فرصت رسیدن به توافق نهایی یک سال است و قابل تمدید نیست، نه تنها مرحله اول بلکه مرحله نهایی هم باید مدت‌دار باشد و گفتیم بعد از پایان مرحله نهایی مثل برنامه هسته‌ای هر کشوری که سلاح ندارد، برخورد می‌شود مثل ژاپن و آلمان.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یعنی این محدودیت موقتی است، اما این‌که چه تضمینی وجود دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد. ما خیالمان جمع است که روند قابل بازگشت است.

ظریف با بیان این‌که ساختار هسته‌ای ما پابرجا خواهد ماند، گفت: آنچه می‌پذیریم قابل بازگشت است، ولی بعید می‌دانم فضای روانی که شکسته شده است دوباره قابل بازگشت باشد. ما باید از این فضا استفاده سیاسی کنیم و با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی مقابله کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این‌که در این توافق‌نامه برخی از فعالیت‌های ما درباره غنی‌سازی کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: ما اکنون 19 هزار سانتریفیوژ داریم که حدود 8000 تا 9000 آنها حاوی اورانیوم است و بقیه آنها یا نمی‌چرخد یا بدون اورانیوم می‌چرخد که همین وضع هم ادامه پیدا خواهد کرد، بنابراین چیزی متوقف نمی‌شود.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که نظام و کشور بعد از شش ماه چه چیزی برای معامله کردن دارند، در حالی که بسیاری از امتیازها در همین توافق اولیه واگذار شده است، گفت: ما هم مهره برای مذاکره داریم و هم موضوع و سرانجام باید کل تحریم‌ها رفع شود؛ در این توافق تصویر نهایی هم لحاظ شده و آن این‌که غنی‌سازی ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر خارجه همچنین سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی برای اجرایی شدن توافق ژنو گفت: نگرانی غربی‌ها این است که تحریم‌هایشان با یک دستور لغو می‌شود، اما تعهدات جمهوری اسلامی نیازمند بازه زمانی است که برای این موضوع نیز متن کاملا روشن است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: هر لحظه‌ای که احساس کنیم عهدشکنی وجود دارد، برنامه به شکلی تنظیم شده که می‌توانیم با یک فاصله 24 ساعته و حتی کمتر به موضع اولیه بازگردیم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به قانون اتمی آمریکا افزود: در این قانون که مربوط به 60 سال قبل است حتی به نزدیک‌ترین متحدان آمریکا مانند هند و ژاپن اجازه غنی‌سازی داده نمی‌شود، ولی با مقاومت ملت ایران آنها پذیرفتند که برنامه هسته‌ای ایران یک واقعیت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی روند مذاکرات را ادامه خواهد داد و دولت و مردم ایران در راه خود جدی هستند، زیرا معتقدیم برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است و آنهایی که تهدید ساخته‌اند خودشان تهدید هستند.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی در پی آن است که دیدگاهی را که سال‌ها غربی‌ها به آن خو گرفته‌اند، تغییر دهد. موضوع فقط تحریم‌ها علیه کشورمان نیست، بلکه فضاسازی غیرعادی است که آنها ایجاد کرده‌اند و باید با مذاکرات منطقی این مشکل برطرف شود. وزیر امور خارجه گفت: اطمینان می‌دهیم اگر نقضی در توافق‌های انجام شده صورت گیرد می‌توانیم مقابله به مثل کنیم، اما با اعتماد می‌توان کارها را پیش برد و اکنون وارد این مرحله شده‌ایم.

ظریف تصریح کرد: دیدگاه ما به هیچ‌وجه برهم زدن توافق‌ها نیست و اعتقاد داریم که می‌توان برنامه‌ها را به پیش برد.

ظریف عنوان کرد: امروز همه کسانی که ایران را به عنوان تهدید و خطر در منطقه معرفی می‌کردند دچار کابوس شدند و از هیچ تلاشی برای بر هم زدن فضای صلح‌آمیز و توافقات بوجود آمده دریغ نمی‌کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: واقعیت این است که ساختار تحریم‌ها یک برنامه واقعی و روانی دارد در حالی که همین امروز شرکت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در ایران صف کشیده‌اند.

وی افزود: نمی‌خواهم حرفی بزنم که تحریک‌آمیز باشد، اما این یک واقعیت است که ساختار برنامه هسته‌ای ایران دست نخورده و سایت‌های فردو، نطنز و آب سنگین اراک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ظریف در پاسخ به این‌ که آیا اضافه شدن چند شرکت دیگر به فهرست تحریم‌ها، صدمه‌ای به گفت‌وگو‌ها نمی‌زند؟ اظهار کرد: اضافه شدن اسامی و شرکت‌ها نقض تفاهم نیست، البته اصل تحریم اشتباه است و این اقدام‌ها اعتمادی را که برای ورود به مرحله بعدی نیازمند آن هستیم خدشه‌دار می‌کند که در این مورد به صراحت به کاترین اشتون و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تذکر داده‌ایم و آنان برای رسیدن به مرحله نهایی تعهد دارند.

ظریف در مورد تدبیرهای دولت یازدهم برای گذر از تحریم‌ها هم بیان کرد: هدف از مذاکرات حرکت گام به گام است تا به مرحله نهایی برسیم و مرحله میانی وجود نداشته باشد. گام نهایی را به دقت تعریف خواهیم کرد و پس از آن توافق نهایی خواهد بود و برنامه با زمان‌بندی انجام می‌‌شود.

وزیر امور خارجه دور بعدی مذاکرات را بسیار دشوارتر از این دوره دانست و گفت: پس از توافق‌های نهایی، جمهوری اسلامی نیز مانند دیگر کشورها دارای توانمندی و در اصطلاح غیرهسته‌ای خوانده خواهد شد.

ظریف، عبارت «ایران هسته‌ای» را ناصحیح خواند و افزود: کشورهای عضو «ان.پی.تی» به عنوان غیرهسته‌ای خوانده می‌شوند و جمهوری اسلامی نیز مانند همه آنها هیچ محدودیتی برای برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: پس از توافق نهایی، غنی‌سازی در خاک ایران اسلامی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. جمهوری اسلامی هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و فقط دشمنان تهدیدانگاری کرده و دروغ می‌گفتند، زیرا ما براساس سفارش دین، سابقه تاریخی و اخلاق حاکم هیچ‌گاه چنین تفکری نداشته‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها