به دنبال این‌که خالد مشعل اعلام کرد بار دیگر برای ریاست جنبش حماس نامزد نخواهد شد و مسئولانی در حماس نیز این مساله را تائید کردند، چند گزینه برای جانشینی وی مطرح شد که در میان آنها اسماعیل هنیه‌ و موسی ابومرزوق بیشترین شانس را برای تصدی این پست دارند و دو نامزد قوی به جای خالد مشعل به حساب می‌آیند.
کد خبر: ۵۰۶۶۲۱

به گزارش ایسنا، در این رابطه سید ابومسامح، یکی از رهبران برجسته حماس در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: نامزدهای اصلی برای جانشینی خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس موسی ابومرزوق، معاون وی و اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت حماس و صلاح العاروری خواهند بود که رژیم صهیونیستی بعد از محاکمه وی به اتهام تاسیس شاخه نظامی حماس در کرانه باختری او را به مدت 15 سال حبس کرد.

از سوی دیگر یک عضو جنبش حماس که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد عماد العلمی، از اعضای دفتر سیاسی حماس که بعد از ترک سوریه در غزه زندگی می‌کند، یکی دیگر از نامزدها به شمار می‌آید، اما اصلی‌ترین نامزدها ابومرزوق و هنیه خواهند بود.

ابومسامح که از موسسان حماس و از نمایندگان شورای قانونگذاری فلسطین است، می‌گوید: متاسفانه خالد مشعل (پنجاه‌وشش ساله) برای چهار سال بنا به برخی دلایل شخصی و مشکلات موجود مانند آشتی ملی و گسترش سازمان آزادیبخش نامزد نخواهد شد. یک مسئول عالی رتبه در حماس نیز که در خارج از فلسطین زندگی می‌کند، تصریح کرد: انتخاب جانشین مشعل بعد از نشست‌هایی خواهد بود که در ماه نوامبر و بعد از عید قربان برگزار می‌شود.وی افزود: در صورت انتخاب ابومرزوق که شانس بیشتری دارد، رهبران حماس باید مقر همیشگی وی را تعیین کنند.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که قطر مقر موقت برای میزبانی مشعل بود، امکان دارد قاهره به عنوان مقر موقت برای میزبانی ابومرزوق تعیین شود. با این حال یحیی موسی، یکی از رهبران حماس اظهار کرد تعیین رئیس دفتر سیاسی حماس باید از داخل فلسطین باشد چرا که مسئولیت اصلی بر عهده مقامات داخل فلسطین است. از این رو وی خواستار افتتاح مقر رهبری حماس در داخل از سوی ابو مرزوق شد، حتی اگر او در خارج انتخاب شود. این در حالی است که یکی از مسئولان حماس که در خارج از فلسطین زندگی می‌کند، ترجیح می‌دهد رئیس دفتر سیاسی حماس برای برقراری روابط عربی، اسلامی و بین‌المللی از رهبران خارج از فلسطین باشد.

منابع داخلی حماس اعلام کردند برخی رهبران از جمله ابومرزوق و هنیه از مشعل خواسته‌اند از تصمیم خود صرف‌نظر کند، اما تلاش‌های آنها تاکنون بی‌فایده بوده است. همچنین خلیل الحیه، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در این رابطه با تاکید بر این‌که تصمیم خالد مشعل مبنی بر نامزد نشدن برای منصب رئیس دفتر سیاسی حماس هیچ ارتباطی با آشتی ملی ندارد، گفت: تصمیم مشعل بر اساس خواسته شخصی‌اش بود و رهبران حماس در نوار غزه تلاش کردند وی را از این تصمیمش منصرف کنند.

با این حال برخی منابع فلسطینی گفتند تصمیم مشعل به دلیل اختلافات شدید با رهبران در نوار غزه بعد از امضای توافق‌نامه دوحه برای تشکیل دولت انتقالی به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود که بدون موافقت حماس در خصوص این توافق‌نامه بیان شد. با وجود آن‌که اعضای دفتر سیاسی حماس را به استثنای برخی از آنها به دلایل امنیتی می‌توان شناخت‌، اما انتخابات رهبران حماس به صورت محرمانه برگزار می‌شود. عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس معتقد است خالد مشعل با تصمیمش مبنی بر کاندیدا نشدن برای ریاست حماس خلأ بزرگی را دراین جنبش ایجاد خواهد کرد.

انتقاد سوریه از مشعل

رابطه حماس و سوریه نیز درپی موضع گیری رهبران این جنبش در حمایت از شورشیان تیره شد. این تیرگی با مشارکت خالد مشعل در نشست حزب عدالت و توسعه ترکیه که این هفته برگزار شد، به اوج خود رسید. به نحوی که روز دوشنبه تلویزیون سوریه به طور بی سابقه‌ای خالد مشعل را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایلنا، گوینده زن تلویزیون رسمی دولت سوریه در بخش خبری شامگاهی دوشنبه شب در حالی که داشت در مورد کاهش محبوبیت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه سخن می‌گفت، تصریح کرد: اردوغان که محبوبیتش کاهش پیدا کرده، دست به دامان محمد مرسی و خالد مشعل شده است.

این گوینده افزود: «زمانی همه درها روی مشعل بسته شده بود و هواپیمای حامل وی در هیچ فرودگاهی پذیرفته نمی‌شد، ولی سوریه او را به عنوان یک عنصر مقاومت میزبانی کرد.» گوینده تلویزیون سوریه خطاب به مشعل گفت: «یادت می‌آید روز دربدری و سرگردانی‌ات در هوا را، آن روزی که بالاخره رحمت شام شامل حالت شد» تلویزیون سوریه درعین حال یادآور شد که سوریه از این‌که از امثال خالد مشعل حمایت کرده، پشیمان نیست زیرا این کار را در جهت وظیفه انقلابی خود انجام داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها