گشایش سمپوزیوم مجسمه‌سازی مهمترین اتفاق هفته گذشته حوزه تجسمی بود

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت

هنرهای تجسمی کشور در هفته گذشته شاهد اتفاقات خوبی بود. آغاز به کار چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی، اعلام جزئیات برگزاری چهارمین دوسالانه دامون فر، برگزاری نمایشگاه «جاده عشق» از سی‌ام شهریور تا هشتم مهر در کاخ صاحبقرانیه مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران با محوریت حضرت معصومه(س)، گشایش نمایشگاه آثار گونتر اوکر، هنرمند آلمانی و اعلام نمایش 80 عکس در جشنواره «لحظه‌های جاودانه» مهم‌ترین اتفاقات این حوزه بود.
کد خبر: ۵۰۴۰۲۱

سمپوزیومی برای تلطیف فضای شهری

افتتاح چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌‌سازی تهران شاید مهم‌ترین اتفاق حوزه هنرهای تجسمی کشور در هفته گذشته باشد؛ سمپوزیومی که در مراسم گشایش آن همه سخنرانان نسبت به ضرورت ثبت رویدادهای مجسمه‌سازی تهران در شورای شهر تأکید کردند.

فراخوان چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اوایل امسال‌ منتشر شد و تا پایان خرداد مهلت ارسال آثار تعیین شده بود که در این مدت بیش از 300 هنرمند در بخش ایرانی، خارجی و دانشجویی شرکت کردند که از این میان در مجموع 99 شرکت‌کننده خارجی در این دوره ثبت نام کردند که در نهایت ده هنرمند خارجی برای حضور در این دوره انتخاب شدند، ‌این در حالی است که در دوره قبل پنج هنرمند خارجی در سمپوزیوم شرکت کردند.

علاوه بر آثار هنرمندان در بخش کارگاهی،‌ 90 ماکت منتخب شورای انتخاب آثار نیز در قالب یک نمایشگاه جنبی به نمایش گذاشته شده است.

محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در افتتاحیه سمپوزیوم مجسمه‌سازی با اشاره به برگزاری سومین بی‌ینال مجسمه‌های شهری در پاییز امسال و دومین بی‌ینال نقاشی‌های دیواری تهران در اردیبهشت‌ سال آینده وعده داد: به دنبال لایحه‌ای هستیم که این رویدادهای هنری را ثبت کنیم تا در دوره‌های آینده همچنان تداوم داشته باشند.

بنابه گفته شوشتری، بخشی از اسناد و آثار ابوالحسن خان صدیقی پدر مجسمه‌سازی نوین ایران در اختتامیه این سمپوزیوم به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاهی برای تبادل فرهنگی ایران و آلمان

هفته گذشته همچنین نمایشگاه آثار گونتر اوکر، هنرمند آلمانی با عنوان «زخم‌ها، پیوندها» در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت.

گونتر اوکر در مراسم افتتاحیه نمایشگاهش گفت: در این نمایشگاه تهدید انسان‌ها و جراحت برداشتن انسان از روزگار بازتاب داده شده است و آنچه با الفبا قابل ترسیم هست و نیست دستمایه آثار هنری قرار گرفته است.

اوکر معتقد است هنر به تنهایی نمی‌تواند انسان را نجات بخشد، اما می‌تواند دیالوگی برای دستیابی انسان به رهایی باشد.

برند اربل، سفیر آلمان در ایران هم برگزاری این نمایشگاه را در جهت تبادلات فرهنگی میان دو کشور ایران و آلمان می‌داند. او می‌گوید؛ اوکر نه تنها در هنر آلمان بلکه در هنر جهان نیز نقش کلیدی ایفا می‌کند و ما او را به عنوان هنرمندی که احیا‌کننده هنر بعد از جنگ جهانی دوم است، می‌شناسیم. نمایشگاه زخم‌ها، پیوندها که از بیست و ششم شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شده است تا یازدهم آبان برپاست.

نمایشگاهی از لحظه‌های جاودانه جنگ

از نمایشگاه عکس «لحظه‌های جاودانه» نیز هفته گذشته خبر رسید که با 40 اثر در بخش غیر رقابتی و 40 اثر در بخش رقابتی چهارم تا بیست‌ویکم مهر امسال‌ در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود. در بخش غیر رقابتی با عنوان عکس‌های ماندگار 40 عکس از 40 عکاس هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود. در بخش رقابتی نیز 920 اثر به دبیرخانه رسیده که با داوری جاسم غضبانپور، امیرعلی جوادیان، سیدعباس میرهاشمی، سعید صادقی و محمود عبدالحسینی 40 اثر به نمایشگاه راه یافت.

لبخند و شادی در هشت سال دفاع مقدس، ازخودگذشتگی، ایثار و صمیمیت رزمندگان، حضور اقشار مردم در پشتیبانی از دفاع مقدس، نمایش معنویت و دوری از تعلقات دنیوی و امید به زندگی در دفاع مقدس موضوع‌های بخش عکس‌های ماندگار نمایشگاه عکس‌های دفاع مقدس است.

یادمان و خاطرات دفاع مقدس، خانواده شهدا، تفحص و کاروان شهدا، راهیان نور و... مضامین بخش رقابتی نمایشگاه عکس لحظه‌های جاودانه است.

محمدحسین حیدری، دبیر و مسعود زنده‌روح کرمانی، دبیر اجرایی نمایشگاه عکس دفاع مقدس لحظه‌های جاودانه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها