طی شش ماه نخست سال 2012 میلادی از تعداد گردشگران ایرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، بشدت کاسته شده است. این میزان برابر با 80 درصد نسبت به سال گذشته است.‌ این درحالی است که بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه تعداد سفر ایرانیان در سال 2011 میلادی هم نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشت. با این حال ایرانیان همچنان جایگاه مهمی را از نظر تعداد گردشگران این کشور به خود اختصاص دادند وپس از کشورهای آلمان، روسیه و بریتانیا، چهارمین بازار تقاضای توریسم ترکیه را تشکیل می‌دادند.
کد خبر: ۴۸۸۸۱۸

طبق همین گزارش‌ها ایرانیان که معمولا 8 /1میلیون گردشگری درسال روانه ترکیه می‌کردند، امسال درپی تنزل شدید ارزش ریال در برابر دلار از سفر به ترکیه خودداری کرده‌اند.

طبق گزارش رسمی موسسات و آژانس‌های هتلداری ترکیه، هتل‌های استانبول و آنتالیا که عموما توسط ایرانیان کاملا اشغال می‌شد، فروردین امسال کاملا خالی بودند.

طبق همین گزارش کاهش 50 درصدی ارزش ریال دربرابر دلار، عامل مهم کاهش چشمگیر مسافران ایرانی در ترکیه بوده‌است.

این کاهش درماه فوریه 2012 برابربا 40 درصد بوده که از 104 هزارگردشگر به 67 هزار تن کاهش یافته است. این روند همچنان تا فروردین به‌رغم پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش تعداد سفرهای نوروزی ادامه یافت و در نتیجه 10 آژانس مسافرتی ترکیه که انحصارا با ایران و بازار ایرانی کار می‌کردند، با خطر ورشکستگی مواجه شده‌اند.‌

مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری ایرانیان برای این که به ترکیه سفر کنند یا نکنند، بازار ارز است. بر این اساس، تازمانی که شرایط به وضعیت عادی برنگردد، ایرانیان همچنان بر سفرهای داخلی تمرکز کرده و سفرهای نزدیک را ترجیح می‌دهند.

به دلیل نوسان ارزش دلار علاوه برافزایش هزینه سفر، هزینه خدمات و محصولات نیز افزایش یافته و میزان پولی که گردشگران خرج می‌کنند نیز طبیعتا کاهش می‌یابد. روشن است که هرکسی ترجیح می‌دهد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و کسی هم نمی‌تواند آنها را ترغیب به خرج کردن آن کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها