هند 5/1 میلیارد دلار از بدهی 8/4 میلیارد دلاری نفتی خود را به ایران پرداخت کرد

کاهش تولید نفت ایران تایید شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی به تشریح وضعیت تولید نفت خام در کشور پرداخت و ضمن تایید کاهش تولید نفت در مقابل اصرار خبرنگاران مبنی بر اعلام میزان تولید، آن را محرمانه دانست. وی تاکید کرد: نمی‌توان ارقام تولید را به طور واقعی اعلام کرد، اما ماهانه این گزارش‌ها برای 10 نهاد به طور رسمی و محرمانه ارسال می‌شود.
کد خبر: ۴۲۱۵۴۵

به گزارش «جام‌جم» ،احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت درخصوص بدهی کشورهای خریدار نفت از جمله هند به ایران گفت: میزان سررسید شده بدهی هند به ایران 8/4 میلیارد دلار بوده که تا 10 روز قبل 5/1میلیارد دلار دریافت شده و بقیه آن به مرور دریافت خواهد شد؛ ضمن این که فروش نفت ایران به هند همچنان ادامه دارد و کاهش نیز نداشته است.

وی در مورد بدهی نفتی کشورهای چین و کره نیز تصریح کرد که بانک مرکزی دریافت‌کننده پول نفت است و تاکنون این بانک گزارشی به شرکت ملی نفت در خصوص عدم دریافت پول نفت از این کشورها ارائه نکرده است.

وی درباره آمار تولید و تناقض موجود در ارائه این آمارها که از رقم 25 هزار تا 72 هزار بشکه برای کاهش تولید اعلام شده است، گفت: این اعداد و ارقام یک سوءتفاهم بوده است و تعارضی در اعلام آمارها وجود ندارد و این سوءتفاهم ناشی از تقدم و تاخر زمانی در اعلام آمار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: از سال 83 تا اسفند 89، با 96 هزار بشکه کاهش تولید نفت مواجه بودیم ولی در سال 89 نسبت به 88 افزایش 15 هزار بشکه‌ای داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی، وضعیت تولید نفت خام در کشور خوشایند نیست و بعضا به ارقام زیر 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز نیز رسیده، گفت: به دلیل شرایط سهمیه‌بندی اوپک نمی‌توان رقم تولید را اعلام کرد.

قلعه‌بانی در خصوص تعمیرات اساسی شرکت‌های تولیدکننده نفت و عدم مجوز شرکت ملی نفت به این شرکت‌ها اظهار داشت : این تعمیرات طبق برنامه پیش می‌رود اما طبیعی است که اگر شرکت‌ها به دوره تعمیرات بدون برنامه بروند، قطعا در تولید تاثیرگذار خواهد بود. این در حالی است که تعمیرات باید به صورت منظم و طبق زمان‌بندی خاصی انجام شود.

قلعه‌بانی همچنین در برابر اصرار خبرنگاران رسانه‌ها مبنی بر دلایل افت تولید و کاهش سرمایه‌گذاری، تنها به کمبود گاز برای تزریق بر می گردد اشاره‌ای جزئی کرد و در جواب به پرسش دیگری درباره جذب 25 میلیارد دلار سرمایه طی مدت یک سال گذشته گفت: تاکنون برای امسال بیش از 5/8 میلیارد دلار سرمایه جذب شده که 4 میلیارد دلار آن از منابع داخلی است و 5/4 میلیارد دلار دیگر آن از منابع خارجی و اوراق مشارکت بوده و 7/2 میلیارد یورو نیز اوراق مشارکت ارزی برای پارس جنوبی به فروش رفته است.مدیرعامل شرکت ملی نفت درخصوص استفاده از توانمندی داخلی برای توسعه میادین نفتی و گازی تاکید کرد: از شرکت‌هایی که بتوانند تامین مالی پروژه‌های نفتی را برعهده بگیرند، استقبال می‌کنیم. ازاین‌رو شرکت مپنا براساس قرارداد بیع متقابل توسعه میدان فروز B را عهده‌دار شده است.

وی اضافه کرد: براین اساس بسته 100 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری آماده شده و فراخوان عمومی نیز داده شده و پیمانکاران داخلی می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های نفتی مشارکت داشته باشند.به گفته قلعه‌بانی، قرارداد توسعه میدان‌مشترک آذر به میزان 2 میلیارد دلار نیز با شرکت‌های داخلی به مرحله نهایی رسیده که طی 2 هفته آینده به امضا خواهد رسید. همچنین توسعه فاز 3 میدان نفتی دارخوین توسط یک کنسرسیوم داخلی به ارزش 5/1 میلیارد دلار بزودی امضا می‌شود.

معاون وزیر نفت از کشف یک میدان جدید گازی به نام «مدار» در شرق عسلویه خبر داد و گفت: این میدان با حجم ذخایر در جای 490 میلیارد مترمکعب کشف شده که 80 درصد ذخایر آن قابل استحصال است. حجم میعانات گازی این میدان 1573 میلیون بشکه برآورد شده که 673 میلیون بشکه آن قابل استحصال است و ارزش اقتصادی آن 133 میلیارد دلار برآورد شده است.وی حجم گاز میدان مدار را معادل 2 فاز پارس جنوبی عنوان کرد.به گفته قلعه‌بانی، سال گذشته در بخش بالادستی نفت،‌ 4 میدان گازی کشف شده که حجم ذخایر آن 630 میلیارد مترمکعب و ذخایر میعانات گازی آن 2300 میلیون بشکه برآورد شده که ارزش اقتصادی آن 179 میلیارد دلار است. برای این کشفیات 410 میلیون دلار هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره رفتنش از وزارت نفت طی روزهای آینده تصریح کرد: هیچ‌گونه صحبتی در این زمینه نداشته‌ایم، اما این را حق مسلم هر مدیر یا وزیری می‌دانم که همکاران خود را از جمعی انتخاب کند که بتواند با آنها کار کند.

زیبا اسماعیلی‌ /‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها