توقف طرح انتقال آب به فلات مرکزی تحت عنوان بهشت‌آباد که اخیرا از سوی مدیرعامل شرکت منابع آب ایران مطرح شد واکنش‌های مختلفی را در برداشت به طوری که استاندار اصفهان در گفتگویی این توقف را نادرست خواند. هر چند که علیرضا الماس‌وند توقف این طرح را مشروط به جایگزین شدن طرح انتقال آب بازفت دانست و مدعی شدکه این طرح به لحاظ فنی توجیه لازم را نداشته و به همین دلیل کمیته تخصصی مدیریت آب منابع ایران آن را تایید نکرده است اما چون دولت مصمم است آب شرب و آشامیدنی مردم را در هر نقطه از کشور از هر منبعی که توان دارد تامین کند به همین دلیل در طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، حوضه‌های دیگر آب شرب را در اولویت قرار داده است.
کد خبر: ۳۳۸۹۷۴

در همین حال استاندار اصفهان نیز با اشاره به این که این طرح سه بار در دولت به تصویب رسیده است، گفت: حتی برای آن اعتباری نیز در نظر گرفته شده است.

علیرضا ذاکر با اشاره به این که ما برای تامین اعتبار پروژه عظیم‌ بهشت‌آباد هم اقداماتی را انجام دادیم، افزود: مقرر شد بخش صنعتی برای اعتبار این پروژه به کمک بیاید.

سیدجمال الدین صمصام شریعت، معاون امور عمرانی استانداری اصفهان، نیز در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: طرح آبرسانی به فلات مرکزی ایران موسوم به بهشت آباددارای مصوبه سه سفر هیات دولت است و کسی نمی‌تواند آن را لغو یا متوقف کند. وی تصریح کرد: طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران (بهشت آباد) علاوه بر استان چهارمحال و بختیاری 3 استان دیگر را نیز شامل می‌شود و مطابق مصوبه هیات دولت با تشکیل کنسرسیومی از استان‌های مربوطه و با سرمایه‌گذاری مشترک و اعتبارات ملی به اجرا درمی‌آید.

وی یادآور شد: امسال بالغ بر 20 میلیارد ریال از اعتبارات ملی تحت عنوان مطالعه و اجرای آبرسانی به فلات مرکزی (بهشت‌آباد) از سوی دولت اختصاص یافته است.

صمصام شریعت گفت:‌ طول تونل انتقال آب این طرح 64 کیلومتر است که از نظر فنی و اقتصادی کاملا قابل توجیه است و برخی اظهارات مبنی بر طول 300 کیلومتری تونل انتقال آب در این طرح و نداشتن توجیه فنی و اقتصادی صحت ندارد.

وی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد که این طرح امکان استفاده از آبی که هم اکنون از استان چهارمحال و بختیاری خارج و به خلیج فارس می‌ریزد را برای این استان و استان‌های اصفهان، یزد و کرمان فراهم می‌کند.

باید چاره‌ای اندیشید

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر این‌که بهشت‌‌آباد‌ دارای مصوبه قانونی از مجلس است‌ و اجرای آن برای اصفهان ‌کاملا ضروری است، گفت: مطالعات این طرح انجام شده است و مساله مهم اعتبارات این طرح بود که مدیریت استان تا به امروز در پی تامین آن بوده است.

عباس حاج‌رسولی ها افزود:طرح بهشت‌آباد یک نیاز و مطالبه مردمی است و نمایندگان مردم اصفهان که مدافع حقوق مردم این شهر و استان هستند باید برای اجرای این طرح و رفع توقف آن چاره‌ای بیندیشند.

حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز بر قانونی بودن این طرح تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو هم بر آن تاکید دارد. وی با اشاره به جایگزین شدن طرح بازفت افزود: این طرح 10 تا 15 درصد ظرفیت آب پروژه بهشت‌آباد را دارد و با توجه به این که طرح محدودی است به هیچ عنوان قابل مقایسه با طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران نیست. حتی مقرر شد 70 درصد پروژه بهشت‌آباد به بخش خصوصی و 30?درصد به بخش دولتی واگذار شود.

آبرسانی به 3 استان

حوزه آبریز بهشت‌آباد در ساختگاه سد پیشنهادی، متشکل از دو حوزه کوهرنگ و بهشت‌آباد است. مجموع مساحت این دو حوزه برابر با 5110 کیلومتر مربع و میزان آورد متوسط سالانه در محل سد، 1100 میلیون مترمکعب است.

تونل انتقال نیز از 1710 متری آب را به زاینده‌رود در محل سد چم آسمان انتقال خواهد داد و متوسط آب انتقال یافته نیز 1045 میلیون مترمکعب در سال برنامه‌ریزی شده است. هزینه کل طرح حدود 3000 میلیارد ریال است که حدود1850 میلیارد ریال آن مربوط به تونل و 900 میلیارد آن متعلق به ساخت سد است.

سالانه نیاز آب سطحی از رودخانه زاینده رود 3552 میلیون مترمکعب است که کل آب استحصال بدون در نظر گرفتن طرح بهشت‌آباد 2111 میلیون مترمکعب است و کمبود 1441 میلیون متر مکعبی آب مورد نیاز با اجرای طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به 400 میلیون مترمکعب می‌رسد که این میزان نیز در کنار تحقق دیگر طرح‌ها قابل جبران است.

در طرح جدید این پروژه نیز آب انتقال یافته بین 3 استان اصفهان، یزد و کرمان تقسیم خواهد شد که سهم اصفهان نسبت به دو استان دیگر بیشتر است.

آسیه اسدپور / جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها