نمایش صنایع‌دستی ایران در تهران

«می‌خواهیم فصل جدیدی را در صنایع‌دستی ایران رقم بزنیم.» این جمله عصاره حرف‌های تهمینه دانیالی معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که روز گذشته در نشست خبری 2 ساعته‌اش بارها آن را به زبان آورد. اگرچه این جمله سال‌هاست از زبان مدیران این بخش مطرح شده، اما انگار قرار است از سوی دانیالی ـ به عنوان نخستین زنی که بر مسند معاونت صنایع‌دستی ایران تکیه زده است ـ به شیوه‌ای دیگر پیگیری شود.
کد خبر: ۳۳۳۰۰۸

دانیالی در این نشست بارها از مشکلاتی سخن گفت که تاکنون در این حوزه وجود داشته و او برای حل شدن آنها به میدان آمده است. او از نبود حتی یک برگ بروشور معرفی صنایع‌دستی ایرانی به زبان انگلیسی سخن گفت و لزوم حل مشکلات مالی حاکم بر این سازمان را یادآور شد که او در طول دوران مدیریتش با آنها روبه‌رو بوده است.

او از مسائل گمرکی برای صادرات صنایع‌دستی به عنوان یکی دیگر از این مشکلات نام برد و گفت: برای حل این مساله توافق نامه‌ای را با گمرک منعقد کرده‌ایم.

دانیالی اظهار داشت: «مسوولان گمرک از ما خواسته‌اند که کارشناسان آنها را آموزش دهیم تا از خروج کالای صنایع‌دستی بی کیفیت از ایران جلوگیری شود.»

او همچنین از برگزاری نمایشگاه بزرگ صنایع‌دستی ایران خبر داد که امروز عصر در کاروانسرای خانات تهران برگزار می‌شود. دانیالی این نمایشگاه را شاه بیت برنامه‌های این حوزه در هفته جاری خواند که در آستانه روز جهانی صنایع‌دستی (20خرداد) برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه یک هفته‌ای 130 غرفه برای هنرمندان و صنعتگران برجسته کشور برپا می‌شود و در حرکتی نمادین ‌155 هنرمند از 30 استان کشور به طور زنده به خلق آثار هنری می‌پردازند.

دانیالی در بخش دیگری از حرف‌هایش به برنامه بزرگداشت روز صنایع‌دستی اشاره داشت که قرار است روز 24 خرداد و با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود.

این همایش به‌منظور تجلیل از پیشکسوتان صنایع‌دستی کشور برگزار می‌شود و در آن 40 هنرمند پیشکسوت کشورمان لوح هنرمند برتر را از دست رئیس‌جمهور دریافت می‌کنند.

قرار است در این روزها همایش‌هایی نیز با محوریت صنایع‌دستی در این سازمان برگزار شود.

دانیالی در نشست خبری‌اش در مورد چینی‌ها و حضورشان در بازار صنایع‌دستی کشورمان نیز حرف زد تا استدلالش را در مقابله با این پدیده شوم از نگاه هنرمندان صنایع‌دستی این‌گونه بیان کند: «باید کاری کنیم تا هنر ایرانی آن‌طور که هست در دنیا شناخته شود. آن وقت هیچ چینی نمی‌تواند صنایع‌دستی ساخت خود را به نام ایران در کشورهای جهان آب کند.»

کمک به ایجاد کارگاه‌های کوچک صنایع‌دستی و احیای رشته‌های فراموش شده صنایع‌دستی 2 محور دیگر گفته‌های دانیالی بود که به عقیده وی گره‌های این حوزه را با آن می‌توان گشود. او از اعطای وام‌های کم بهره و حتی بدون بهره به هنرمندان این حوزه سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی به کجا انجامیده است، اظهار داشت: «امیدواریم در بزرگداشت روز صنایع‌دستی اسناد بیمه‌شدگان را به برخی از ایشان اهدا کنیم.»

رونمایی از خودرویی ساخته شده از صنایع‌دستی ایران، اجرای نخستین سرود ملی صنایع‌دستی ایران رونمایی از کتاب جامع صنایع‌دستی ایرانی به زبان انگلیسی از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است در این روز اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها