سیستم ترمیم DNA راهی برای درمان سرطان

برای سلول‌های بدن چه دنیای ترسناکی را می‌توان تصور کرد. دانشمندان معتقدند به طور میانگین هر یک از 60 تریلیون سلول موجود در بدن انسان روزانه ده‌ها هزار بار و بیشتر مورد آسیب قرار می‌گیرند که می‌تواند نتایج کشنده‌ای داشته باشد. اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، سیگار، ترکیبات شیمیایی مضر، تنقلات فاسد، بیماری‌های خاص، برخوردهای ژنتیکی و حتی فرآیند سالخوردگی می‌توانند بسادگی باعث جهش، زیاد شدن، کم شدن، تغییر و در نهایت درهم‌ریختگی رشته‌ای DNA شود.
کد خبر: ۲۶۴۸۸۷

حتی نفس کشیدن هم می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سلول شود. همچنان که سلول اکسیژن هوا را جذب می‌کند تا انرژی لازم را بر اساس مواد دریافتی از غذاهای جذب شده بسازد، ممکن است فرآورده‌های جانبی خطرناکی به وجود آیند که باعث معیوب شدن DNA شوند.

یک سلول آسیب دیده می‌تواند به شکل جنون‌آمیزی فعال شده و به شکل نامتقارن در بدن تکثیر شود و در نتیجه باعث بیماری‌هایی همچون سرطان، کوری، کم خونی، پیری زودرس و دیگر بلا‌ها شود. خوشبختانه تکامل انسان باعث ایجاد یک سیستم بیوشیمیایی استادانه شده که DNA های آسیب دیده را شناسایی و ترمیم می‌کند. چنانچه این سیستم نتواند مشکل را برطرف کند به سلول سیگنالی می‌فرستد تا سلول خودکشی کند. بدون این سیستم، ترمیم موثر زندگی به معنایی که ما می‌شناسیم، وجود نخواهد داشت. دانشمندان مشتاقند بدانند چگونه DNA چنین آسیب‌هایی را تصحیح می‌کند تا به واسطه آن بتوانند در تشخیص و درمان بیماری‌های مهلک و وحشتناک پیشرفت بیشتری داشته باشند، به عنوان مثال در سلول‌های سرطانی، بهترین حالت این است که DNA بتواند چرخه اشکال را ترمیم کند تا سلول‌ها نتوانند خودشان را تکثیر کنند.

شرکت بزرگ و بین‌المللی Sonafi Aventis برای به دست آوردن حق قانونی تولید آنزیمی‌که در ترمیم DNA آسیب‌دیده شرکت دارد 50 میلیون دلار خرج کرده‌اند. تشعشعات هسته‌ای همچون حادثه چرنوبیل که سال 1986 در روسیه اتفاق افتاد به راحتی شکستن یک تار مو می‌تواند باعث گسسته شدن استحکام DNA شود. به گفته دانشمندان، یافتن یک DNA آسیب دیده همچون یافتن یک سوزن در انبار کاه است.

زیست‌شناسان سلولی در موسسه ملی سلامت شهر Bethesda به آخرین فناوری یافتن DNA آسیب‌دیده دست یافته‌اند و امیدوارند در درمان سرطان موثر واقع شود.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
منبع: Physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها