شاید شما به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش چربی‌های خون و... توسط پزشکتان به داشتن فعالیت بدنی و ورزش توصیه شده‌اید. ولی سوال مهم آن است فردی که سال‌ها عدم تحرک داشته، قطعا انجام فعالیت بدنی مانند یک ورزشکار نا شدنی و در صورت تحمل حتی در روزهای اول نیز با عوارضی همراه خواهد بود. پس این تناقض را چگونه باید حل کرد؟
کد خبر: ۲۵۴۳۴۸

مطالعات گذشته نشان می‌دهند که قابلیت انعطاف و قدرت بدنی مسلما با افزایش سن کمتر می‌شود و این میزان کاهش قدرت با توجه به شیوه زندگی افراد متفاوت می‌باشد، به این معنا، در کسانی که از ابتدا زندگی بدون تحرک را تجربه کرده‌اند، توانایی فعالیت با افزایش سن سریعتر کاهش می‌یابد. از طرف دیگر،اگرچه مردم غالبا دردهای اسکلتی را در سنین میانسالی فقط مربوط به افزایش سن می‌دانند، با وجود این، مطالعات اخیر حاکی از آن است که ورزش روزانه که شامل فعالیت هوازی و ورزش‌های کششی باشد، می‌تواند به افراد کمک کند تا اثرات افزایش سن را جبران کنند.

مطالعات نشان داده که ورزش منظم می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و روند فرسودگی را کاهش و در نقطه مقابل عملکرد سیستم ایمنی را افزایش دهد و خطر ناتوانی در سنین پیری را از بین ببرد.

ورزش و فعالیت بدنی را در دو گروه اساسی قرار می‌دهند.

اول: ورزش هوازی است که شامل هر نوع حرکتی مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری که ضربان قلب را افزایش دهد و تنفس را مشکل‌تر سازد، می‌باشد. معمولا برای شروع، ورزش هوازی برای 60 30 دقیقه به مدت 3 بار در هفته تا رسیدن به هدف 5 روز در هر هفته توصیه می‌شود؛ اما در کسانی که مشکلات اسکلتی داشته یا به دلیل اختلالات قلبی و تنفسی این میزان از فعالیت را نمی‌توانند داشته باشند حتی با جلسات کوتاهتر و با شدت کمتر قطعا آثار مفید فعالیت بدنی را حس خواهند کرد.

دوم: ورزش‌های قدرتی مانند بلند کردن وزنه‌های دستی (دمبل) و انجام تمرین شنا در زمین که برای حفظ قدرت و حجم عضلات مهم هستند. تحقیقات گذشته حاکی از آن است که اکثر افراد بعد از پرورش قدرت بدنی فقط 2 یا 3 بار در هر هفته برای حدود 20 دقیقه در هر بار، علائم بهبود جسمی‌ را بتدریج حس خواهند کرد.

نکته عملی: ورزش برای جلوگیری ونیز بهبود خیلی از بیماری‌های متابولیک و قلبی ضروری است. علاوه بر این افراد در هر سنی می‌توانند ورزش را شروع کنند حتی اگر هرگز فعالیت بدنی نداشته‌اند. اما نکته اساسی آن است که قطعا انتظار درباره میزان ورزش در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. علاوه بر این تمامی ‌این فعالیت‌ها به تکنیک‌های مناسب نیاز دارند، بنابراین بویژه در افرادی که در سنین میانسالی ورزش را شروع می‌کنند، حتما برای شروع ورزش و میزان آن با پزشک خود بایستی مشورت کنند، تا علاوه بر دریافت آثار مفید آن، از عوارض احتمالی بکاهند.

دکتر حمیدرضا فرشچی
متخصص تغذیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها