صعودی آسان در ساختمان‌های بلندمرتبه

اگرچه نصب آسانسور در ساختمان‌ها، قدمتی طولانی دارد، اما به نظر می‌رسد که با توجه به اهمیت استفاده بهینه از فضا و انرژی در احداث ساختمان‌های تجاری و مسکونی جدید لازم است تغییرات جدیدی در طراحی آسانسورها ایجاد شود. در اغلب ساختمان‌هایی که بیش از 4 طبقه دارند، از آسانسورهای کششی استفاده می‌شود.
کد خبر: ۲۵۱۶۳۸

موتوری که در بخش بالایی چاه آسانسور قرار گرفته است قرقره‌ای را که کابل‌های متصل به کابین آسانسور و وزنه تعادل را بالا و پایین می‌آورد، می‌چرخاند. در آسانسورهایی که حرکت آنها کند و تدریجی است چرخ‌دنده‌هایی وجود دارند که موتور آسانسور را به این قرقره مرتبط می‌سازند، اما آسانسورهایی که سریع‌تر حرکت می‌کنند، چرخ دنده ندارند و در نتیجه قرقره مستقیما به موتور متصل می‌شود.

معمولا تجهیزات و دستگاه‌های محرکه آسانسور فضایی را در بخش بالایی یا جانبی چاه آسانسور اشغال می‌کند. از آنجایی که امروزه استفاده بهینه از انرژی از اهمیت بسیاری برخوردار است، در بسیاری از آسانسورهای جدید از نیروی جاذبه برای حرکت آسانسور استفاده می‌شود.

در این سیستم‌ها وزنه تعادلی هم‌وزن 40 تا 45 درصد ظرفیت وزنی کابین انتخاب می‌شود که در مقایسه نیروی محرکه لازم برای به حرکت درآوردن موتور را کاهش می‌دهد. وقتی یک آسانسور باید بدون مسافر به سمت طبقات فوقانی ساختمان حرکت کند، در نتیجه سقوط این وزنه بسیار سنگین، انرژی زیادی آزاد می‌شود که مقاومت‌های الکتریکی تعبیه شده در این سیستم این انرژی اضافی را به صورت انرژی گرمایی آزاد می‌کند. این در حالی است که وقتی کابین با وزنی بیش از وزن وزنه تعادل به سمت پایین حرکت می‌کند، در مقابل به نیروی مقاومتی به اندازه وزن جابه‌جا شده نیاز خواهد داشت تا از سقوط ناگهانی آن جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سیستم‌های جدیدی که برای استفاده مجدد از انرژی هدر رفته در آسانسورها طراحی شده‌اند، انرژی اضافی ایجاد شده در سیستم به انرژی الکتریکی تبدیل شده که مجددا در شبکه برق ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از آنجایی که در ساختمان‌های اداری بزرگ میزان رفت‌وآمد افراد بسیار بیشتر خواهد بود در نتیجه در ارائه خدمات به این افراد اختلالاتی ایجاد می‌شود.

به همین علت بتازگی در بسیاری از این ساختمان‌ها کلیدهایی در کنار نمایشگرهای عددی یا لمسی در محل ورودی ساختمان نصب شده است که هر یک از مسافران در هنگام ورود، طبقه مورد نظر خود را روی این نمایشگر انتخاب می‌کنند و بنابراین براساس سیستم رایانه‌ای طراحی شده در آن هر یک از افراد برای سوار شدن به آسانسوری که سریع‌تر آنها را به مقصد مورد نظر می‌رساند هدایت می‌شوند.

به این ترتیب نه تنها مدت زمان انتظار هر یک از افراد برای سوار شدن به آسانسور کاهش خواهد یافت بلکه در مصرف انرژی نیز به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی خواهد شد.

منبع: scientific american

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها