انیمیشن‌

تولیدات مشترک کارتونی؛ حضور کمپانی‌های کوچک‌

برای سال‌های سال وقتی کارتونی را تماشا می‌کردیم؛ عنوان بزرگ و رنگی شرکت‌های معتبر نظیر، «دیزنی»، «متروگلدوین مایر» و یا «یونایتد آرتیستز»‌را می‌دیدیم. «تام و جری» برای سال‌های سال این عنوان را روبه‌روی دیدگان میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی قرار می‌دادند. برای کمپانی یونایتد آرتیستز نیز کافی است فقط نام یک کارتون بسیار نازنین آورده شود: پلنگ صورتی.
کد خبر: ۱۶۲۵۸۰

تا سال 1960 بسیاری از کمپانی‌ها آنچنان به ساخت و سازهای استودیویی و رقابت در زمینه سوپراستارها و بردن جوایز فکر می‌کردند که کم‌کم جای کارتون داشت از برنامه‌های سالانه آنها حذف می‌شد. این روند شاید نزدیک به 20 سال طول کشید، فقط هر وقت یک کمپانی کارتون‌اش بسیار گل می‌کرد؛ استودیوهای دیگر نیز تصمیم می‌گرفتند دستی دوباره بالا بزنند. با شروع حضور رایانه در دنیای فانتزی و سپس فراگیر شدنش دیگر دور، دور قدیمی‌ها نبود. دیگر نه ازMGM  (متروگلدوین مایر) یا یونایتد آرتیستز خبری بود و نه حتی از برادران وارنر. شرکت جدید فیلمسازی که در عرصه فیلم‌های سینمایی بسیار خوب درخشیده بودند، یکهو وارد بازار کار در «دنیای فانتزی» شدند. کمپانی مانند «دریم ورکز»(Dream works)  در این عرصه واقعا درخشید.

اما متخصصان حرف اول را زدند. کمپانی کوچک اما بسیار هوشمند پیکسار کاری کرد کارستان. در اواسط دهه 90 هیچ‌کس پیکسار را جدی نمی‌گرفت اما کار به جایی رسید که حالا در سال 2008 وقتی «دیزنی» فیلمی می‌سازد در کنار نامش پیکسار جای نمی‌گیرد. بلکه خود پیکسار به‌عنوان یک شرکت مستقل کار می‌کند و این یعنی اوج پیشرفت در دنیای فانتزی و البته به لطف رایانه. تولیدات مشترک در حال حاضر چیزی نزدیک به «5 میلیارد دلار» درآمد جهانی نصیب شرکت‌ها می‌کند و این یک جهش بسیار عالی است.

چنانچه در سال 2005 این رقم 3 میلیارد دلار بوده است. و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید رقم درآمد جهانی کمپانی‌های انیمیشن از فروش تولیدات مشترک در سال 1993 تنها یک میلیارد دلار بوده. ضمن این‌که در هفته‌ گذشته اشاره کردیم که سهم انیمیشن در تلویزیون اگر چه رشد فزاینده‌ای داشته، توانسته به این مهم و فروش بیشتر حداقل به لحاظ تبلیغات کمک کند. چنانچه اشاره شد سهم تلویزیون در پخش تولیدات کارتونی در سال 1992 حدود 5‌ درصد بود و در سال 2007 این درصد به 11 می‌رسد.

تولیدات مشترک کارتونی البته در مواردی دیگر نیز رشد‌های فزایند‌ه‌ای شده. چنانچه الان باید تعداد انیماتورها را هزاران هزار برابر بیشتر از 20 سال قبل بدانیم.اصلا چطور است برای حسن ختام این بحث به این ارقام توجه کنید: تعداد کل انیماتورهای شاغل در سال 1950، 5 هزار بوده اما این رقم در سال 2005 به 125 هزار نفر رسیده است.

به این مهم هم توجه کنید، سهم بالا متعلق به انیماتور‌های اروپایی و امریکایی است. اما انیماتور‌های ژاپنی چه؟

در سال 1995 تعداد انیماتور‌های ژاپنی 60 هزار نفر و در سال 2005 تعداد آنها 90 هزار بوده، بی‌جهت نیست که همه جای دنیا را کارتون‌های ژاپنی اشغال کرده است.

مهدی تهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها