«جام‌‎جم» از متناسب‌‎سازی ستادهای معاونت علمی با نیازهای روز زیست بوم فناوری و نوآوری کشور گزارش می‎‌دهد

نیازهای فناورانه زیر ذره‌بین متخصصان

معاونت علمی در سال‌های اخیر با تمرکز بر مهارت‎ها و دانش نخبگان ایرانی و شناسایی نیازهای کشور توانسته گام‌‎های موثری بردارد. از آنجا‎ که مقام معظم رهبری کلید پیشرفت کشور را علم و فناوری می‎دانند، به نظر می‌رسد با تعیین مسیر دقیق و برنامه‌‎ریزی می‌توان جایگاه کشورمان را به‌صورت عملی و نه صرفا در قالب تعداد مقالات بهبود بخشید. با همین ایده، معاونت علمی ریاست جمهوری از بهمن ماه سال۱۴۰۱ تغییراتی را در ستادهای زیرمجموعه‌‎اش ایجاد کرده است و با تنوع بخشی به آنها تلاش کرده تا برنامه‎‌‌های خود را مشخص‌‎تر پیش ببرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۶۳
نویسنده مریم ملی - گروه دانش و سلامت

از آنجا که فناوری‌‎های نوینی مثل متاورس، هوش مصنوعی، نانو و زیست‌‎فناوری در جهان رشدی شتاب‌دار را تجربه می‏‌کند نیاز است پیش از آن که کشور دچار عقب‎ماندگی در این حوزه‌‎ها شود برای قرارگرفتن در مسیر فناوری‎های نوین، برنامه‌‎ریزی کرد و طرح عملیاتی ارائه داد و زیرساخت‎های لازم را فراهم کرد. در این مطلب به تغییرات ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‎بنیان که وارد مراحل اجرایی خود شده‌‎اند، می‌‎پردازیم.

بنابه اولویت‌هایی که در نقشه جامع علمی کشور و اسنادبالادستی آمده است، کشور باید برای پیشرفت در علم و فناوری‌‎های جدید برنامه‌‎ریزی داشته باشد. تشکیل ۱۲ستاد توسعه فناوری‌های راهبردی در معاونت علمی ریاست جمهوری هم برای تحقق همین موضوع بوده است اما با توجه به این که نقدهای زیادی به کار ستادی وجود دارد باید دید چینش برنامه و عملیاتی کردن آن از مسیر ستادها امکان‌پذیر است یا خیر.

توسعه اقتصادی برای مزیت‌‎ها و توسعه فناوری برای نیازها
معاون علمی ریاست جمهوری ستادها را ابزارهایی برای اجرای برنامه‎هایی می‎داند که این مجموعه نگاه ویژه‎ای به آنها دارد. او درخصوص ایده شکل‌گیری تغییرات جدید در بدنه ستادها توضیح می‌دهد: «ستادهای توسعه فناوری ناظر به نیازهای آینده کشور و روندهای توسعه فناوری دنیا و نظرات نخبگان جامعه هستند و کارشان این است که نیازهای آینده را بررسی کنند و فناوری‌‎های متناسب با پاسخ گفتن این موارد را توسعه دهند.» او هم‎چنین درباره تفاوت ستادهایی که با هدف توسعه اقتصادی شکل گرفته‌‎اند با ستادهای توسعه فناوری می‎گوید: «ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌‎بنیان موضوعی شامل نانو، هوش‌مصنوعی، علوم شناختی، سلامت و تجهیزات پزشکی هستند، در این ستادها ما بیشتر تمرکزمان بر این است که کشور چه ظرفیت‎ها و توانمندی‌هایی دارد چه حوزه‌‎هایی در کشور توسعه اقتصادی‎اش برای کشور مزیت محسوب می‌‎شود؟ مثلا فناوری‎های زیستی و سلامت، هم پرکاربرد است هم درآمد‎زا. به عبارت بهتر، بر مبنای ظرفیت‌‎های داخلی کشور ستاد توسعه اقتصادی شکل‌گرفته و بر مبنای نیازها، ستاد توسعه فناوری.» از حوزه‌‎های مهمی که چندسالی است یکی از ستادهای معاونت علمی روی آن تمرکز کرده، حوزه استحصال آب‎های ژرف است. آب‎هایی که گفته می‌‎شود در عمق۲۰۰۰ تا۳۰۰۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌اند و برداشت از آنها می‌‎تواند بحران کم‌‎آبی در برخی از استان‎های کشور را حل کند. ستاد توسعه فناوری‎های آب، اقلیم و محیط‌زیست که متولی این پروژه است، تا امروز مورد نقدهایی از سمت متخصصان حوزه آب بوده است. دکتر دهقانی در زمینه نقدهایی که به تحقیقات این ستاد وارد می‌‎شود، می‎گوید:‌ «در همه جای دنیا مباحث علمی موافقان و مخالفانی دارد. نقدهایی که به پروژه آب ژرف وارد می‎کنند بیشتر سیاسی است. درحال حاضر ما این پروژه را با همکاری دو وزارتخانه نفت و نیرو پیش می‌بریم.»

برنامه‌‎ریزی دقیق و بودجه، رمز حرکت ستادهای جدید
تغییر و تحولات در معاونت علمی ریاست جمهوری با تشکیل ستادهای «توسعه فناوری‌های راهبردی» و «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» آغاز شده است و به نظر می‌رسد دکتر دهقانی بنا دارد با این تغییر، حوزه فعالیت معاونت علمی را به صورت تخصصی‌تر پیش ببرد. ستادهای توسعه فناوری موضوعی، شامل ستادهای نانو فناوری، زیست فناوری، کوانتوم و... که شامل مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت فعالیت خواهند کرد، موضوعی عمل می‌کنند. او مأموریت ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخشی را توسعه بازار حوزه‌های فناورانه‌ می‌‎داند. ستادهای توسعه اقتصاد قرار است در حوزه‎هایی مثل انرژی، دیجیتال و فعالیت داشته باشد تا بتواند بازارهای توسعه یافته‌ای را ایجاد کند. دهقانی در پاسخ به سوال جام‎جم درباره این که معاونت چه برنامه‌‎ای برای کارآمدی واقعی آنها دارد، می‌‎گوید: ‌«ما طوری برنامه‌‎‏ریزی کردیم که این ستادها صرفا به اسم تبدیل نشوند و بتوانند فعالیت‎های مثمرثمر داشته باشند. وقتی برنامه‎های هر ستاد از قبل مشخص باشد بودجه هم برای آن تعریف شده و به آن تعلق می‎گیرد و مسیر حرکت مشخص می‌‎شود.»

شفافیت و ارتباط با متخصصان؛ لزوم اثرگذاری ستادها
حالا پس از ۱۶سال از شکل‌گیری معاونت علمی ریاست جمهوری، توسعه ستادهای متنوع و تخصصی موافقان و مخالفان خودش را دارد. نقد اصلی برخی از متخصصان سیاست‎گذاری در کشور، شفاف نبودن مسئولیت‌های ستادها و اثربخشی است. این مساله باعث می‌‎شود با این که اهداف و برنامه‎‏‌های خوبی برای ستادها تعریف شده اما در مرحله عملیاتی قابلیت اجرایی نداشته باشد و با چالش‌‎های اساسی مواجه شود. براساس گفته دکتر دهقانی برخی از ستادهای تغییر یافته در دولت جدید، بدنه چابکی دارد و فقط از چهار پنج متخصص تشکیل شده است. در برخی از موضوعاتی که نیاز به تحقیقات مفصل دارد و نظر تخصصی چندین پژوهشگر را می‌طلبد این تعداد متخصص در یک ستاد کافی نیست. به همین دلیل باید راه ارتباطی بین متخصصان ستاد در معاونت علمی با متخصصان بیرون از این ساختار وجود داشته باشد تا امکان نقد و بررسی و پیشنهاد وجود داشته باشد. از دکتر دهقانی پرسیدیم که آیا برای برقراری این ارتباط فکری کرده است و آیا محققان دانشگاه‌ها می‌توانند با ستادهای درون معاونت علمی درباره موضوعات تخصصی ارتباط بگیرند؟ ‌او این‎طور پاسخ می‌‎دهد: «بله، متخصصان به‌راحتی می‌‎توانند به معاونت علمی و ستادهای مرتبط با حوزه تخصص‌شان مراجعه کنند. به تازگی سامان‌ه‎ای طراحی شده که به این ارتباطات سرو سامانی بدهد. قبلا انتقادها و پیشنهادها از مسیر نامه و به‌شکل کتبی انجام می‌‎شد که زمان می‌‎برد تا به دست من برسد اما با اجرایی‌شدن این سامانه تا حدود سه ماه دیگر، متخصصان می‌‎توانند ایده‎ها و انتقادهای خود را از با معاونت علمی در میان بگذارند و من هم روند بررسی آن را می‌‎بینم. رسیدگی به این نظرات هم جهت‌دار نخواهد بود.»

چرا ارزیابی کارنامه ستادها در پایان دولت ضروری است؟
تعریف ستادهای ویژه متناسب با علوم و فناوری‎های رایج در جهان ایده جذابی برای معاونت علمی محسوب می‎شود اما به نظر می‌‎رسد وجود ساختاری برای نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌‎ها و نوع هزینه کرد ستادها ضروری است و می‌‎تواند به افزایش کارایی آنها کمک کند. این ستادها می‌‎توانند با بهره‎گیری از افراد متخصصی که جایی در نظام اداری و اجرایی کشور ندارند و در دانشگاه‌‎ها مشغول تحقیق و پژوهش هستند به جمع‌بندی خوبی درباره مسائل علمی کشور برسد. همچنین ارتباط موثر این ستادها با شرکت‌هایی که در زمینه مرتبط فعالیت دارند می‌تواند ایده‌ها و مسیرهای اجرایی مفیدی را پیش پای مسئولان بگذارد. افزایش بودجه پژوهشی و تخصیص اعتبار لازم هم از دیگر مواردی است که می‌تواند کارایی ستادها در زمینه‌هایی که واقعا اولویت کشور هستند را قوت بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها