یزد - رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکه شناسایی نخبگان باید از دانش آموزان انجام شود گفت : در حال حاضر بیش از 2هزار و 300 نخبه در بانک اطلاعاتی بنیاد نخبگان استان وجود دارد و برخی از نخبگان استان در زیر زمین ها و زیرپله ها اقدامات ارزشمندی را انجام می دهند که متاسفانه پارک علم و فناوری حاضر به پذیرش برخی از این نخبگان نمی شود.
کد خبر: ۱۴۰۰۴۴۲

به گزارش خبرنگارجام جم آنلاین یزد ، حیدر مفتاحی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت : اولین بنیاد نخبگان استانی در تاریخ 12دی ماه 87 و همزمان با نخستین سالگرد سفر پرخیر وبرکت مقام معظم رهبری به استان یزد افتتاح شد و از آن زمان تاکنون بالغ بردو هزارنخبه و مستعد برتراین بنیاد شناسایی، جذب، حمایت و هدایت شدند .

وی افزود: مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد یزد را یک استان نخبه پرور دانستند و تاکید کردند که نخبگان این استان نسبت به خیلی از دیگر استان ها ی کشور بیشترمی باشد .

 مفتاحی زاده تصریح کرد: بنیاد نخبگان از ایده پردازان ، نخبگان و دانشجویان و اساتید حمایت می کند و در دو بخش مستعد برترکه نخبگان بالقوه هستند باید تبدیل به نخبه بالفعل شوند و یزد بالاترین نسبت استعداد برتر را به کل جمعیت درکشور را دارد و این یک فرصت بسیارعظیمی است که باید از آن استفاده کرد و متناسب با جامعه نخبگانی استان باید برنامه ریزی لازم را انجام داد.

از ظرفیت نخبگان استان به خوبی استفاده نشده است

رئیس بنیاد نخبگان استان ادامه داد: درحال حاضر برنامه ریزی به اندازه ای که تناسب با ظرفیت موجود نخبگانی و استعداد برتر استان داشته باشد صورت نگرفته و نتوانستیم از این ظرفیت به صورت کامل بهره گیری کنیم.

 مفتاحی زاده افزود: نخستین قدم در بنیاد نخبگان، شناسایی نخبگان می باشد و عمده هدف بنیاد مربوط به نخبگان علمی است چرا که علاوه بر اینکه سهل الوصول ترهستند و مرجع  ارزیابی درارتباط با آنها وجود دارد و سنجش آنها به خوبی صورت می گیرد .

 وی شناسایی دانشجویان درقالب مستعد برتررا به وسیله جشنواره شهید وزوائی دانست و خاطر نشان ساخت : دربحث شناسایی نخبگی مربوط به لایه دانشجویی نیست و دانشجویان به عنوان مستعد برترشناسایی و جذب می شوند و درصورتی که بتوانند توانمندی خود را به  منصه ظهور برسانند آنها را به عنوان نخبه معرفی و حمایت می کنیم .

شناسایی 90 دانشجوی مستعد

مفتاحی زاده روند فعالیت بنیاد نخبگان را رو به رشد وپیشرفت دانست و گفت: درحالی امسال 90 دانشجو به عنوان مستعد برتر توسط بنیاد نخبگان شناسایی و معرفی شده اند که در طول 4سال قبل از آن مجموعا 75 دانشجو با این عنوان شناسایی و جذب شده اند.

 وی خاطرنشان ساخت: یکی از دیگر طرح های این بنیاد درشناسایی مستعدان برتر، طرح شهید بابایی است که درقالب رقابت به شناسایی دانشجویان برترمی پردازیم و درطرح شهید احمدی روشن هم طرح های مسئله محورتیم های نخبگانی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این مسئول گفت: دراین طرح مسائلی که دستگاه های اجرایی بخش خصوصی صنایع و دیگرعرصه های استان به بنیا نخبگان ارائه داده اند و بنیاد نخبگان درقالب تیم هایی نخبگانی همراه با اساتید مرتبط اقدام به بررسی برای رفع این مسائل می کنند در سالهای گذشته کمتر از 5 تیم در این طرح داشتیم ولی امسال بالغ بر 42تیم احمدی روشن با حدود 250دانشجو درحوزه رفع مسائل استان فعالیت می کنند.

تدوین شیوه نامه نخبگان کارآفرین درکشور

وی تصریح کرد: برای نخستین بار درکشورپیشنهاد تدوین شیوه نامه نخبگان کارآفرین را درکشورارائه کردیم و خوشبختانه با جلب نظرموافق در این حوزه ازسال آینده در این حوزه و جذب نخبگان کارآفرین اقدام لازم انجام می شود .

 مفتاحی زاده خاطر نشان ساخت : در حال حاضرشناسایی نخبگان باید از دانش آموزان  انجام شود و سال آینده طرح گسترده ای را در حوزه شناسایی دانش آموزان مستعد برتر آغازمی کنیم تابتوانیم نسبت به شناسایی دانش آموزان مستعد اقدامات لازم را انجام دهیم .

 وی ادامه داد: یکی ازمشکلاتی که در استان داریم مربوط به جذب نخبگان است و الان در استان نخبگانی داریم که در زیرزمین ها و زیر پله ها اقدامات ارزشمندی انجام می دهند اما متاسفانه پارک علم و فناوری این افراد را پذیرش نمی کند به عنوان نمونه می توان به دو نخبه ای اشاره کرد که مشکل سامانه سوخت کشور را حل کردند و الان در راهرویی با کرایه ماهانه 5میلیون تومان فعالیت می کنند ولی نه تنها پارک علم و فناوری بلکه هیچ یک از زیست بوم های فناوری استان این افراد را قبول نمی کنند.

اثر گذاری نخبگان در رفع مسائل استان

رئیس بنیاد نخبگان استان افزود : در حال حاضر بیش از 2هزار و 300 نخبه در بانک اطلاعاتی بنیاد نخبگان استان یزد وجود دارد و تلاش داریم اثر گذاری نخبگان در رفع مسائل استان را افزون ترکنیم.

وی همچنین از تلاش برای ارائه خدمات به نخبگان استان متناسب با ظرفیت نیروی انسانی خبرداد و گفت: یکی از مطالبات اصلی دراین رابطه باید بهره گرفتن بیشتر از توانایی  نخبگان در بخش های مدیریتی و تصمیم سازی و تصمیم گیری باشد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها