«جام‌جم» از اجرای پروژه بی‌ثبات‌سازی و ایجاد آشوب در قلب ایران گزارش می‌دهد

شنای بازیگران آشوب در حفره امنیت

نشانه‌های قدیمی یک اقدام

کد خبر: ۱۳۸۱۳۰۵
نویسنده فریدون حاجی‌پور - عضو شورای سردبیری
موضوع این یادداشت به اختصار، بررسی کنش‌های داخلی و خارجی است که برای فهم و درک شرایط امروز یک‌تقاطع گیری را به نمایش می‌گذارد؛ تقاطع‌گیری‌ای که به‌صورت «پارکابی» در یک حادث شکل گرفته، می‌کوشد تا اهدافی را پیگیری و عملیاتی کند. در این رابطه می‌توان گفت:

موضوع، درک راهبردی است که مسأله ثبات ـ بی ثباتی را نشانه گرفته و با خلق حوادث و مسائل مختلف و ارائه روایتی در تضاد با روایت حقیقی است.

ماجرای تعارض و تضاد شناختی است که در تولید سوژه‌ها از سوی بازیگران داخلی و خارجی دنبال می‌شود. محوری که با عمومی‌سازی دیدگاه‌های مبتنی بر‌روایت‌های غیررسمی، قطبی‌سازی را دنبال و در تلاش برای منحرف کردن نظام از مسیر، اولویت‌های اصلی خود و به تحلیل حاشیه بردن متن اجتماع است.

موضوعی که بازیگران بیرونی آن با توصیه‌ای فرانسوی، فرمول مسأله‌سازی، خلق مطالبات، گسترش مطالبات، تشکیلات سازی غیررسمی بر پایه هسته‌های کوچک و در نهایت تسخیر خیابان را طراحی کرده بود.

توجه به تلاشی که هسته‌های تماس ساخته و سلبریتی‌هایی را برای بلندگو شدن تجهیز و آماده کرده بود تا شبکه‌های اجتماعی را بستر بروز آنچه اپوزیسیون نوین خوانده بودند، در مدار توجه خود داشته باشد.

اشاره به فضایی که در تقاطع‌گیری خارجی و داخلی، روان، امنیت اجتماعی و سیاه نمایی را دنبال کرده و یک مازوخیسم فرهنگی و رسانه‌ای را پیگیری می‌کند.

توجه به تلاش‌هایی که سال‌هاست از تعریف درد مشترک و برجسته‌سازی محرومیت نسبی سخن به میان می‌آورد.

بازخوانی تلاش‌هایی است که از اعتراض به‌عنوان سوخت اصلی جنبش‌ها و ناجنبش‌ها سخن به میان آورده و تشکیل شبکه‌های غیررسمی، زنجیره پنداشت، اقدام جمعی متمرکز بر بستر منازعات اجتماعی و بهره‌گیری از اعتراض را به منظور تغییر سیاست‌ها دنبال می‌کردند.

توجه به اظهاراتی است که گذر از سیاست ورزی متعارف به غیرمتعارف، حرکت به سوی اقدامات مستقیم و طومار نویسی، توجه به اقدام‌های غیرقانونی و اعتراضی و اشغال مکان‌ها و در نهایت اقدامات خشن برای ضربه به اشخاص و اموال عمومی را به عنوان اشکال اعتراض طرح و بیان می‌کردند. افرادی که توجه به این شیوه‌های اعتراضی را با رسیدن به تئوری «تولید قدرت همسنگ» توجیه می‌کردند.

یادآوری اظهاراتی است که با اعتقاد به اصالت قانون و اصول حقوقی، مخالف بوده و نافرمانی مدنی را در مبارزه سیاسی و تعمیم آن به بدنه جامعه، توصیه می‌کردند.

افرادی که از تجمع سلولی، تجمع‌های موضوعی، تجمع‌های سراسری و نهایتا، نوبت نافرمانی سخن به میان می‌آوردند.

اشاره به افرادی که می‌کوشند اعتراض‌ها را شکل داده و خود را سخنگو و نماینده اعتراضات شکل گرفته تعریف و تفسیر کنند.

افرادی که به‌صراحت می‌گویند، اعتراضات امروز واکنشی است به توهم آنان یعنی یکدستی حاکمیت! و این‌که عرض اندام امروز آنان در تحریک و تهییج به این دلیل است.

افرادی که با لیدری اشخاص گرفتار آمده در تور دستگاه امنیتی خارجی در دبی، صفحه اینستاگرامی شان به محل صدور فرمان‌های نافرمانی تبدیل شده و افرادی که این روز‌ها فقط احساسات، تهییج، تحریک، جعل خبر و دروغ را در دستورکار خود قرار داده و روایت‌های مجعول می‌سازند.

کسانی که زنان برای آنان امروز هزینه یک سوخت محسوب شده و صداقتی در دفاع از زنان نداشته و ندارند، چراکه در باور آنان نه اثری از احترام راستین به زنان وجود دارد و نه ردی از پیگیری مطالبات راستین‌شان.

در خاتمه باید اشاره کرد، این اقدام و بازی‌ای که برخی بازیگران داخلی برای تولید خشم و بی‌اعتمادی دنبال می‌کنند، تهدید امنیت روانی و در وضعیت کنونی تلاش برای عصیانگری و آشوب و سپردن جامعه به هسته‌های هدایت شده‌ای است که امنیت ملی را هدف گرفته است.

این بازیگران، اما با آنچه گفته شد، مسئول کنونی جان‌ها و مال‌هایی هستند که آسیب‌دیده و در معرض تعرض هستند، پس بر گرده آنان است تا دیر نشده و فرصت جبرانی هست، اقدامی کنند. افکارعمومی بی‌تردید قضاوت خواهند کرد با این فرصت و تصمیم این بازیگران.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

صدای «مرجان» باید شنیده شود

گفت‌و‌گو با میلاد بنی‌طبا، کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» پیرامون دغدغه‌های ساخت و چالش‌های اکران یک فیلم اجتماعی

صدای «مرجان» باید شنیده شود

نیازمندی ها