جشنواره‌ای برای شاعران مقاومت در سراسر جهان

شعر، سلاح ملت‌ها در برابر ظلم

سیدعبدا.. حسینی، شاعر و عضو شورای تخصصی اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان معتقد است، شعر و ادبیات مقاومت سلاح همه ملت‌ها در برابر ظلم است و جشنواره شعر مقاومت کرمان با همین رویکرد است که به‌صورت جهانی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۴۸۳۷
نویسنده آذر مهاجر - گروه فرهنگ و هنر
به گزارش جام جم آنلاین، این جشنواره که سوم خرداد مصادف با سالروز آزادی خرمشهر فراخوان داد در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با حضور شاعرانی از مناطق مختلف جهان به میزبانی کرمان برگزار می‌شود. ظلم‌ستیزی، عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی، استکبارستیزی و چهره‌های مقاومت در جهان موضوعات اصلی این جشنواره هستند. علاقه‌مندان از هر سن و در هر جایگاهی می‌توانند در بخش‌های شعر فارسی سنتی، شعر فارسی نو، شهر عربی سنتی، شعر عربی نو و شعر انگلیسی شرکت کنند. هر شاعر فقط در یک بخش می‌تواند شرکت کند، اما حداقل با سه و حداکثر پنج اثر. جشنواره در هر بخش، سه برگزیده و درمجموع ۱۵برگزیده خواهد داشت که به نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ۲۰۰میلیون ریال هدیه نقدی، نفرات دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ۱۵۰میلیون ریال هدیه نقدی و نفرات سوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ۱۰۰میلیون ریال هدیه نقدی اهدا خواهد شد. از ویژگی‌های جشنواره جهانی شعر مقاومت این است که به همت شهرداری کرمان برگزار می‌شود و برگزارکنندگان نگاهی فراگیر به واژه مقاومت دارند. سعید شعرباف، شهردار کرمان مفهوم مقاومت را جزو فرهنگ همه کشور‌ها می‌داند و می‌گوید فقط ویژه ایران نیست، چراکه هر کشوری در تاریخش مجاهدان و سلحشورانی دارد که در مقابل ظلم و استکبار مقاومت کرده‌اند. او پیوند مقاومت با نام حاج‌قاسم سلیمانی را از مهم‌ترین دلایل برگزاری این جشنواره در کرمان توصیف می‌کند و امیدوار است به یک رویداد بزرگ بین‌المللی بدل شود و در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

مجتبی احمدی، دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان هم تاکید دارد این جشنواره به مفهوم مقاومت نگاهی فراتر از مرز‌های جغرافیایی دارد و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی در هر گوشه جهان را زیر مجموعه این مفهوم تلقی می‌کند. همچنین او توضیح می‌دهد ریشه‌دارترین و افتخارآمیزترین هنر ایرانی شعر است که در پیوند با مقاومت شکل‌گیری این جشنواره را سبب شده است. نخستین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، ضمن میزبانی از شاعران ایرانی، مهمانانی از کشور‌های خارجی خواهد داشت و ۹برگزیده غیرفارسی‌زبان را معرفی خواهد کرد. اختتامیه این جشنواره نیز به مدت سه روز در کرمان برگزار خواهد شد که شامل برنامه‌های عمومی و نشست‌های تخصصی است.

سیدعبدا... حسینی، مرتضی حیدری آل‌کثیر، سیدعلی میرافصحی، صادقی رحمانی و سید ابوطالب مظفری از شاعران افغانستان جزو شورای تخصصی این جشنواره هستند. ۱۵نفر عضو هیات داوران، آثار رسیده در بخش‌های مختلف را داوری می‌کنند. آثار برگزیده در پایان جشنواره در قالب سه کتاب شعر فارسی، عربی و انگلیسی منتشر خواهد شد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها