رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» درباره مسائل پزشکی حج در پسا‌کرونا عنوان کرد

چالش تامین دارو و تجهیزات داریم

بعد از گذشت حدود دو سال‌ونیم از شیوع کرونا و توقف حج زائران خارجی، امسال مراسم حج با حضور مسلمانان از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌‎شود. ایران امسال حدود ۴۰ هزار زائر به عربستان اعزام می‏‌کند. با وجود این اما چالش‌های زیادی در برگزاری مراسم وجود دارد.
بعد از گذشت حدود دو سال‌ونیم از شیوع کرونا و توقف حج زائران خارجی، امسال مراسم حج با حضور مسلمانان از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌‎شود. ایران امسال حدود ۴۰ هزار زائر به عربستان اعزام می‏‌کند. با وجود این اما چالش‌های زیادی در برگزاری مراسم وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۹۳۲۶

در مصاحبه چاپ شده در شماره ۶۲۰۰ روزنامه جام‌جم در ۵ اردیبهشت‎ماه که با سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت انجام شد، او از این چالش‌ها گفت که یکی از آنها مساله تامین تجهیزات پزشکی و ارسال دارو است.

به‌همین دلیل ما با سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌ ‏احمر صحبت کردیم.

او خبر داد که امروز قرار است اولین گروه پیش‌پرواز شامل مهندسان تجهیزات پزشکی وارد عربستان شوند تا امکان استفاده از تجهیزاتی را که سه سال بدون استفاده مانده است، بررسی کنند.

بزرگ‌ترین چالش اما تامین داروست چرا که عربستان هنوز پروتکل‌‎های ارسال و تامین دارو را به هیچ کشوری اعلام نکرده است. این در حالی که روز ۲۳ خرداد (پنج روز دیگر) اولین گروه زائران وارد خاک عربستان می‏‌شوند.

تجهیزات پزشکی ما حدود سه سال است که در عربستان بدون استفاده مانده است. آیا برآوردی از وضعیت دستگاه‌‏ها و تجهیزات دارید؟

ما هنوز اجازه حضور در عربستان و بررسی تجهیزات را پیدا نکرده‌ایم و نمی‎دانیم کدام دستگاه‏‌ها نیاز به تعویض یا تامین باتری و قطعه دارند. امروز اولین گروه پیش‎پرواز هیات مرکزی سازمان حج و زیارت برای بررسی مسائل حج به عربستان اعزام می‎شود. گروهی از مهندسان تجهیزات پزشکی هم برای بررسی دستگاه‎های پزشکی وارد خاک عربستان می‏‌شوند. ما حتی نمی‎دانیم که چقدر هزینه برای تامین تجهیزات لازم است یا چقدر کیت مصرفی باید داشته باشیم. بنابراین بعد از حضور مهندسان پزشکی، می‎‏توانیم درباره هزینه‌ها و تعویض دستگاه‎ها برآورد داشته باشیم.

به جز تامین تجهیزات پزشکی، بزرگ‌ترین چالش‌تان چیست؟

بزرگ‌ترین چالش ما تامین دارو و رساندن آن به عربستان است. بعد از سه سال دستورالعمل‌‎های انتقال دارو از سوی عربستان تغییر کرده است. این در حالی است که تا امروز این کشور هنوز اعلام نکرده دستورالعمل انتقال و ترخیص دارو به چه صورتی است.

اما تنها پنج روز به اعزام گروه اول حجاج فرصت باقی است.

ما دو سناریو داریم، اول این که داروهایی را که تا امروز تامین کرده ایم با هواپیما منتقل و در آنجا ترخیص کنیم. اگر مشکلی بابت ترخیص به‌وجود آمد و عربستان اجازه ترخیص داروها را نداد، سناریوی دوم یعنی خرید دارو از عربستان را انجام می‌‎دهیم.

اما می‌‎دانید که برخی از داروهایی که در پروتکل‏‌های سازمان غذا و داروی ایران مورد تایید است در عربستان و کشورهای دیگر مورد تایید نیست.

درست است اما ما از داروهایی که اشتراکاتی با آنها دارد استفاده می‏‌کنیم. هر کشوری قوانین و مقررات خود را دارد و ما هم اگر در خاک آن کشوریم، مجبوریم از قوانین آنها پیروی کنیم.

با توجه به این که امسال افراد بالای ۶۵ سال به حج اعزام نمی‏شوند، آیا دغدغه‌‎های شما درباره دارو کمتر می‌‎شود؟

درست است که افراد بالای ۶۵ سال امسال به حج اعزام نمی‌‎شوند اما ما هنوز افراد کمتر از ۶۵ سالی را داریم که ممکن است بیماری‌‎های زمینه‌ای داشته باشند. درست است که آنها از نظر جسمی مراسم را راحت‏تر انجام می‌‏‎دهند اما مراسم در فصل گرما برگزار می‌‎شود و هنوز خطر گرمازدگی، بیماری‌‎های ریوی و مشکلات ناشی از بیماری دیابت مانند زخم دیابت وجود دارد. ما برای همه ۴۰هزار زائر پرونده پزشکی تشکیل داده‌ایم و حتما هم در مرکزی که اسکان دارند پزشکانی حاضر خواهند بود.

پیش‌بینی می‌کنید بیماری‌های شایع زائران امسال چه باشد؟

فشار خون و دیابت بیشترین بیماری است که زائران ما امسال با آن روبه‎رو هستند. حتما زائران با پزشک معالج خود مشورت کرده‎اند و پزشکان و کادر درمان هم برای کمک‏رسانی به آنها حاضر هستند.

و البته کرونا هم هنوز تمام نشده و بیماری‌‎های ویروسی گوارشی و آبله میمون هم در برخی کشورها شایع است و خطر انتقال این بیماری وجود دارد.

بله کرونا هنوز تمام نشده است و با ما هم خواهد بود. درست است که امروز آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش پیدا کرده اما همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت فردی لازم است، مخصوصا این‌که تاکید کردیم زائران ایرانی در فضاهای بسته هم پروتکل‌‎ها را رعایت کنند. درباره آبله میمون هم در ایران هنوز موردی شناسایی نشده است اما چون کشورهای آفریقایی هم در مراسم حضور دارند، این خطر برای زائران ما وجود دارد. نکته مهم اما این است که افراد بالای ۶۵ سال امسال اجازه حضور در مراسم را ندارند و متخصصان اپیدمیولوژیست ما تاکید کردند که افراد کمتر از ۶۵ سال در برابر ویروس آبله واکسینه شوند چون واکسینه شدن در برابر آبله‌مرغان می‌‏تواند ایمنی مناسب برای ویروس آبله میمون هم ایجاد کند. ما همچنان به رعایت پروتکل‌‎های بهداشتی در مراسم تاکید داریم و درصورتی‌که فردی علائم اولیه بیماری در خود دید، سریع وارد عمل می‌‎شویم. کارشناسان وزارت بهداشت و درمان هم در سفر همراه ما هستند و برای بهتر برگزار شدن مراسم و رعایت پروتکل‌‎های بهداشتی همراهی می‏‌کنند. ما نگران بروز مشکل نیستیم چرا که زائران خودشان می‌‎دانند باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند و با ما هم همراهی خواهند کرد. به اضافه این که ویروس آبله میمون، مرگ و میر بالایی ندارد و این نقطه قوت است.

به ازای هر ۴۰۰ زائر، یک پزشک داریم

مرعشی خبر می‏‌دهد که امسال حدود ۲۸۵ کادر پزشکی به مراسم حج اعزام می‌‏شوند. به گفته او، به ازای هر ۴۰۰ زائر یک‌پزشک در مراسم حضور خواهد داشت که در واقع سهمیه‌ای است که عربستان تعیین کرده است. به جز این اما دو درمانگاه نیز در مدینه و سه درمانگاه نیز در مکه به زائران خدمات ارائه می‏‌دهند.

لیلا شوقی - گروه جامعه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها