پرونده جام‌جم درباره اهمیت دیوار نوشته‌ها و ادبیات خیابانی در مناسبات فرهنگی جهان

ادب الشوارع؛ روزنامه‌ای بر دیوار

زاهی وهبی شاعر و مجری لبنانی صاحب جداریه «عکا»
کد خبر: ۱۳۱۴۷۶۳
قصه من و «جداریات» به گذشته‌ های دور برمی‌گردد و در واقع به اندازه خودم سن دارد؛ بچه که بودم چشمم به جمله‌ای افتاد که با رنگ روی دیوار روستا نوشته بودند: «آب‌ها به دریا می‌روند و مردم پولش را می‌دهند.»
بعدها که بزرگ‌تر شدم فهمیدم پشت این جمله معنای سیاسی خوابیده و منظورشان این است که آب به خانه‌های مردم نمی‌رسد اما حکومت می‌آید و پولش را از مردم می‌گیرد! آن‌ هم درحالی که زمستان‌ ها بسیار پر باران است ولی به‌دليل کم‌ کاری حکومت‌ های متوالی و این‌ که سد و مجاری آب ساخته نشده، تمام آب‌ ها به دریا می‌ریزد. از آن روز سال‌ها گذشته اما اوضاع تغییری نکرده است!
دیوارهای سرزمین من پر از شعارهای مختلف است. از «به‌ خاطر تو عاشق عشق شدم» گرفته تا «نه به طايفه‌ گرایی» و «اسرائیل شرّ مطلق است».
از این خیابان به آن خیابان هم «جداریات»ی از نوع گرافیتی با تصاویر «فیروز» و «صباح» و «ودیع صافی» روی دیوار نقاشی شده اما از نظر من زیباترین جداریه همان است که روی دیوار روستای جنوبی‌ ام «عیناتا» نزدیک مرزهای فلسطین کشیده شده بود؛ عکسی از حاجیه‌خانم «کامله سمحات» که مربوط به یکی از روزهای سال 2006 میلادی است.
آن روز هواپیماهای رژیم صهیونیستی خانه او را ویران می‌کنند. او زیر غرش هواپیماها روی ویرانه خانه‌اش می‌ایستد و با تمام وجود فریاد می‌زند: «ان‌شاء‌ا... نابود می‌شوی اسرائیل». تصویر او در همین حالت روی دیوار کشیده شده است. جالب اینجاست که خانم «کامله» قابله‌ای است که مرا به دنیا آورده است.
درباره جداریه خودم اما باید بگویم بعضی عزیزان از لبنان و فلسطین در روستای «طمره» از توابع شهر «عکا» یکی از شعرهای مرا روی دیوار نوشتند و غافلگیرم کردند: «نه شعرها جنگی را متوقف کرده‌اند و نه آهنگ‌ ها رفتگان را باز گردانده‌ اند. ما می‌ نویسیم تا زنده بمانیم.» این برای من زیباترین هدیه است.
آخر مگر چیزی عزیزتر و گرانبهاتر از این وجود دارد که کلماتم به سرزمینی برسد که زندگی‌ ام را وقفش کرده‌ام؟ به وطن غارت ‌شده‌ای که در آن زندگی نمی‌کنیم اما وجدان هر عرب آزاده‌ ای مقیم آنجاست.
جداریات الهام‌ بخش، زیادی نوشته شده و رساترین‌ شان آنهایی است که فرزندان فلسطین روی دیوار نژادپرستانه‌ جداسازی می‌نویسند.
دیواری که اشغالگر ترسوی وحشت‌ زده آن را ساخته اما فلسطینی‌ های شجاع آن را به تابلویی تبدیل کرده‌اند که مژده می‌دهد آزادی قطعا در راه است و دیوارهای اشغال فرو خواهد ریخت و به‌ جایشان دیوارهای آزادی و عشق و خیر و زیبایی بالا می‌روند.
 
منبع: زاهی وهبی - شاعر و مجری لبنانی صاحب جداریه «عکا»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها