هشدار متخصصان مغز و اعصاب در جهان؛

آسیب های وحشتناک مغزی ویروس کرونا چیست؟

در حالی که بحث و جدل بر سر عوارض و آسیب های ناشی از ویروس کرونا روز به روز بیشتر می شود اکنون یک نظریه جدید به وجود آمده است. موج دوم عوارض کرونا مربوط به آسیب های ماندگار به مغز و اعصاب است. این مسئله صحت دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۹۱۰۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از Good Health ، کابوس ویروس کرونا حتی پس از بهبودی در بدن فرد هم تمام نمی شود. این بیماری در بدن مشکلات عصبی و مغزی هم به وجود می آورد، مشکلاتی مثل روان پریشی، سردرگمی، افسردگی و خستگی و همچنین پدیده های نادر اما وحشتناکی به نام کاتاتونیا (خاموش شدن جسم و روانی) و سندرم گیلین باره که این عارضه دوم به از بین رفتن اعصاب از سوی دفاع ایمنی برمی گردد.  

اکنون محققان این مسئله را بسیار نگران کننده می بینند که کوید19 منجر به آسیب عصبی شود و در ادامه خستگی و افسردگی مزمن را رقم بزند. این مشکل نه تنها در میانسالان که در افراد جوان تر هم خود را نشان می دهد.

محققان متعددی در بریتانیا، آمریکا، نروژ و فرانسه در حال بررسی عوارض مغزی کرونا هستند و به نتایج نگران کننده ای هم در رابطه با تاثیرات عمیق ویروس بر روی مغز انسان رسیده اند که می تواند آینده را برای آنها سخت کند.

 

تیمی به نام کورونور

برای بررسی بیشتر بر روی احتمال آسیب مغزی در پی ابتلا به کرونا 150 بیمار در انگلستان مورد آزمایش و معاینه قرار گرفتند. این آزمایشات نشان داد که یک سوم از مبتلایان به کرونا پس از بهبودی از اختلالات خلقی و گیجی رنج می برند. تعداد قابل توجهی نیز شواهد مربوط به آسیب ها و التهاب مغزی را به دست محققان دادند.

ماه گذشته در ژورنال الکترونیکی SSRN، اعضای تیم تحقیقی «بررسی آسیب های مغزی» موسوم به «کورونور» گزارش دادند در آزمایشی که انجام دادند 10 بیمار مبتلا به روان پریشی ، 6 نفر دارای علائم مانند زوال عقل و چهار نفر دارای اختلالات خلقی مانند افسردگی شناسایی کرده اند. همه این افراد در چند ماه گذشته مبتلا به کرونا شده و سپس بهبود یافته بودند اما اکنون مشکلات مغزی داشتند.

تیم تحقیقاتی «کورونور» همچنین گزارش داد که بروز علائم مغزی در بیماران بهبود یافته کرونایی به شکل نگران کننده ای در میان جوانان هم دیده می شود. در رده سنی 20 تا 50 سال موارد متعددی پس از بهبودی از کرونا اختلالات مغزی را از خود نشان داده اند. دکتر بندیکت مایکل ، یک متخصص مغز و اعصاب و مشاور در دانشگاه لیورپول  که رهبری ابتکار عمل تیم تحقیقاتی «کورونور»  را به عهده دارد، گفت: ما گزارش های بالینی را از سراسر انگلستان در مورد علائم عصبی غیر قابل توضیح در بیماران مبتلا به کوید19 دریافت می کنیم. اینها از اشکال آنسفالیت [التهاب مغز] تا روان پریشی و کاتاتونیا متغیر است. این یک طیف گسترده است.

 

طوفان سیتوکین

به نظر می رسد بسیاری از این آسیب ها توسط سیستم ایمنی بدن در واکنش بیش از حد به ویروس و ایجاد واکنش التهابی مضر در مغز و اعصاب انجام شود.

اینها ممکن است به موازات مشکلات با آسیب های ریه در سلول های ایمنی در افراد مبتلا به کرونای طیف شدید ایجاد شود؛ جایی که «طوفان سیتوکین» التهاب را از بین می برد و باعث از بین رفتن بافت ها می شود.

اما در موارد نادر به نظر می رسد مشکلات عصبی ناشی از ویروس کرونا به این دلیل است که خود سیستم عصبی آلوده به ویروس شده. این ویروس در مایع ستون فقرات و مغز قربانیان مشاهده شده است.

مشکلات جدی مغزی پس از بهبودی در شمال ایتالیا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

در اواسط ماه مارس الساندرو پژزینی ،استادیار عصب شناسی دانشگاه برشیا، یک واحد عصبی ویژه برای بیماران کرونا که همچنان در حال تجربه تلخ هذیان ، تشنج و آنسفالیت بودند، افتتاح کرد.

در سطح جهان ، شایع ترین علائم عصبی که توسط بیماران کرونایی گزارش شده است به از بین رفتن حس بویایی و چشایی ارتباط دارد. در ابتدا پزشکان این امر را به دلیل آسیب رسیدن به ویروس های گیرنده بو که در بینی هستند، ارتباط دادند.

گزارشی در پایان ماه گذشته در ژورنال JAMA Neurology منتشر شد که شرح حال یک بیمار کرونایی مبتلا به آنوسمی (از بین رفتن حس بویایی) را توصیف کرد که اسکن MRI نشان می داد ویروس در نواحی مغز که مرتبط با بو است حضور دارد.  

پس از بازگشت حس بویایی بیمار ، اسکن ها نشان داد مغز وی به حالت عادی برگشته است.

محققان در دانشگاه هیومنیتاس هم در میلان هشدار دادند كه این ویروس ممكن است با وارد شدن به اعصاب بینی ، مغز را نیز آلوده كند.

 

از سارس و مرس تا کرونا

سرنا اسپودیچ  استاد روانشناسی و عفونت دانشگاه ییل ، ​​در ایالات متحده  با اظهار نظر در مورد این تحقیق  نوشت: «اگر ویروس بافت مغز را آلوده کند سوال اینجاست که آیا این ویروس می تواند باعث اثرات عصبی شود؟ ما می دانیم که [ویروس های اپیدمی قبلی] یعنی سارس و مرس وارد سیستم عصبی مرکزی شده اند. پیش از این هم نشان داده شده که ویروس کرونا باعث اثرات مستقیم و مخرب بر روی مغز می شوند».

برخی از متخصصان مغز و اعصاب هشدار داده اند که کلیه بیماران مبتلا به کرونا که البته بهبود یافته اند قبل از ترخیص اسکن مغزی بدهند.

دکتر مجید فتوحی ، متخصص مغز و اعصاب جانس هاپکینز در بالتیمورایالات متحده  هشدار داد: «ما باید به مرور زمان این بیماران را تحت نظر بگیریم زیرا برخی از آنها ممکن است در آینده دچار افت شناختی یا بیماری آلزایمر شوند».

مشکلات عصبی فقط در بزرگسالان تأثیر نمی گذارد. در این ماه  متخصصان اطفال در دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده در ژورنال «جاما پدیاتریکس» هشدار دادند که از بین 50 کودک و نوجوان مبتلا به کرونا در بیمارستانی در نیویورک 6 درصد «تشنج یا علائم مانند تشنج» را تجربه کرده اند.

در موارد بین المللی نیز هشدار داده شده که بیماران مبتلا به کرونا بعد از بهبودی عوارضی مشابه بیماری سندرم گیلین-باره از خود نشان داده اند که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بخشی از آن حمله می کند. سیستم عصبی محیط خود را دارد. اثرات این سندرم نادر (که می تواند توسط سایر ویروس ها نیز ایجاد شود) از ضعف مختصر تا فلج ویرانگر متغیر است و افراد آسیب دیده را را مبتلا به مشکلات تنفسی هم می کند.

هفته گذشته سه پزشک دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نخستین مطالعه موردی منتشر شده از یک بیمار میانسال کرونایی که در حال ابتلا به کاتاتونیا بود را منتشر کردند. این سه پزشک این نظریه را مطرح کردند که نه تنها کرونا که حتی آنفولانزا هم ممکن است باعث شود فرد درگیر کاتاتونیا شود.

دکتر تیم نیکولسون  که رهبری کالج سلطنتی روانپزشکان را بر عهده دارد در مورد عوارض کوید19 گفت: «ما قبلاً چندین مورد کاتاتونیا را در انگلیس دیده ایم. به دلیل سابقه ابتلا به آنسفالیت در جریان شیوع آنفولانزا در سال 1919 اکنون با این بیم روبرو هستیم که آنسفالیت اکنون نیز شیوع پیدا کند».

در آن زمان به دلیل ابتلا به این بیماری یک میلیون نفر در سراسر به آنسفالیت لتارسایسک دچار شدند. این بیماری باعث تب بالا ، سردرد ، کم بینایی مضاعف و بی حالی می شود. در موارد حاد، بیماران به حالت اغما و حالت کاتاتونیک رفتند.

دکتر نیکلسون روانپزشک عصبی و مدرس بالینی در انستیتوی روانپزشکی در کالج کینگ لندن هم می گوید که ما همچنین مشکلات شناختی ، روان پریشی و موارد متعدد دیگری از جمله افسردگی را شاهد هستیم. پیش از این اثبات شده بود برخی از مبتلایان به آنفولانزا تا یک ماه علائمی مثل فراموشی را از خود نشان می دهند».

 

ارتباط نامشخص جوانی و مشکلات مغزی ناشی از کرونا

نکته بسیار حیرت انگیز این است اکثر کسانی که عارضه های مغزی بعد از بهبودی از کرونا را نشان می دهند در دهه های 20 و 30 زندگی خود هستند یعنی اینکه در سن جوانی به سر می برند.

دکتر منوج سیوان دانشیار کلینیک پزشکی فیزیوتراپی و توانبخشی در دانشگاه لیدز نیز نگران آینده است.

وی گفت: «در تحقیقات ما در مورد بیماری های همه گیر مانند سارس و مرس  موارد متعددی مثل خستگی مفرط و مشکلات مغزی دیگر کشف شد. سپس مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی را در بیماران بهبود یافته مشاهده کردیم.  مشکل عصبی ناشی از خستگی مزمن در مطالعات سارس و مرس  زیاد مورد بررسی قرار نگرفت ، اما ما معتقدیم که احتمالاً این عوارض به شکل قوی تری در ویروس کرونا وجود دارد».

برخی از آنها دارای مشکلات عصبی مانند نوروپاتی [آسیب عصبی] و نزدیک بینی [ضعف عضلانی] هستند.

وی می گوید: «ما در بخش کمی از این بیماران عوارض عصبی ناشی از عفونت را مشاهده می کنیم  مانند مشکلات خلقی و انسفالوپاتی. بیماران همچنین دچار افسردگی ، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه می شوند. اگر توانبخشی به موقع انجام شود می شود این مشکلات مغزی را کنترل کرد اما هر چه دیرتر کنترل شوند وضعیت بدتری پیدا می کنند».

منبع: Good Health/ مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها