با تلسکوپ تِس انجام شد

کشف یک سیاره کوچک فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا در حال حاضر کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی را - که تا امروز دانشمندان موفق به یافتن آن نشده بودند - کشف کرد. این تلسکوپ همچنان نیز به جست‌وجوی خود برای پیدا کردن سیارات کوچک‌تر از سیاره کشف شده، ادامه می‌دهد.

به گزارش جام‌جم و به نقل از ایسنا، تس در مأموریت اخیر خود در سیستم ال ۹۸-۵۹ سیاره فراخورشیدی موسوم به ال ۹۸-۵۹ بی را کشف کرده که ۸۰ درصد کوچک‌تر از زمین و ۱۰ درصد کوچک‌تر از سیاره کشف شده پیشین است.
این سیاره 6/34 سال نوری از زمین دور است و تمام سیارات تاکنون کشف شده که ۵۹ سی و 59 دی نام دارند بزرگ‌تر از این سیاره هستند. دو سیاره فراخورشیدی پیشین در منطقه زهره قرار دارند.
سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی (Exoplanet یا Extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است. نخستین شناسایی علمی وجود یک سیاره فراخورشیدی در سال 1367/ ۱۹۸۸ انجام شد، با این حال، نخستین تأیید سال 1371/ ۱۹۹۲ صورت گرفت.
تلسکوپ فضایی تس با استفاده از روش گذر سیارات را شناسایی می‌کند. گذر در اصطلاح نجوم، هنگامی رخ می‌دهد که جرم کوچک‌تری از مقابل قرص جرم بزرگ‌تری در آسمان عبور کند.
گفتنی است تمام سیارات فراخورشیدی که تلسکوپ فضایی تس کشف کرده است کوچک نیستند؛ برای مثال سیاره فراخورشیدی کپلر ۳۷ بی که با این تلسکوپ فضایی کشف شده بزرگ‌تر از کره‌ماه است.