او از حقیقت فاصله نمی‌گیرد

روشنفکری در مملکت ما ملغمه عجیب و غریبی است. شما نه تنها در شعر، بلکه در هر هنری رد پای گذشتگان را می‌بینید. تا وقتی حضرات زبان خارجی بلد نبودند، از آثار غرب خبری نبود، ولی بعد که با زبان خارجی آشنا شدند، همه متکی شدند به غرب. اما حالا جوانانی آمده بودند که یک جور غرور انقلابی داشتند و می‌خواستند خودشان باشند و هر چند خیلی‌هایشان از ادبیات و هنر شرق و غرب چیزهایی بلد بودند، ولی می‌خواستند آثار خودشان را بسازند و در همه چیز، خودشان باشند.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۸۸

شهید آوینی در این میان از همه شاخص‌تر بود و حرف‌های زیادی درباره سینما و رسانه و بحران‌هایی که در دنیا ایجاد خواهند، کرد داشت و به دلیل همین آگاهی‌ها هم از بقیه نگران‌تر بود. دائما جوش می‌زد و می‌گفت و می‌نوشت و تجربه می‌کرد و نهایتا به عنوان یک مستندساز جنگ کاری کرد کارستان و تا حدود زیادی توانست آنچه را که بدان می‌اندیشد، در مستندهای روایت فتح واگویه کند و دیگران را به داوری فرابخواند.
من فکر می‌کنم او به سینما یا تلویزیون نگاه غرب‌گرایان را ندارد. می‌داند که از آنها گریزی نیست و آغاز و انجام این رودخانه پرخروش را نمی‌تواند مدیریت و کنترل کند، اما اعتقاد داشت در فرصت کوتاهی که دارد، در همان نقطه‌ای که در کنار این رودخانه ایستاده، می‌تواند تأثیر بگذارد. عظمت این رودخانه و ناپیدا بودن آغاز و انجام آن او را می‌ترساند و از همین روی گاهی سعی می‌کند مساله را به شیوه حذفی حل کند. گاهی در بعضی از موارد خود را به ندیدن می‌زند و وجود چیزی را در عین تحقق چنان نادیده می‌گیرد که گویی وجود ندارد، اما در عین حال از تعیین و حقیقت چندان فاصله نمی‌گیرد. او می‌داند که جریان هستی منتظر ما نمی‌ماند. نه از ما سوال می‌کند و نه به مقتضای آرزوهای ما حرکتی را انجام می‌دهد، اما می‌توان به اندازه خود روی آن تأثیر گذاشت، آن هم تأثیر به نفع همه انسان‌ها.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها