کودکان در چه سنی دندان در می‌آورند؟

وقت آش دندانی

کمتر کسی است که آش دندان میل نکرده باشد و اسمش را نشنیده باشد. رویش اولین دندان در کودکان با شادی والدین همراه است. در برخی کودکان جوانه زدن دندان کمی با تاخیر رو به رو می‌شود و نگرانی را در دل والدین اش می‌کارد. در ادامه با دکتر مهشید جمشیدی ،متخصص دندانپزشکی صحبت کرده ایم تا بدانیم بالاخره در چه زمانی باید منتظر رویش دندان‌ها باشیم و اسباب آش دندانی مهیا کنیم و چه زمانی هم باید مساله را جدی بگیریم و نزد متخصص برویم.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۴۸

معمولا وقتی کودک شش ماهه است اولین دندان‌های شیری در دهان او ظاهر می‌شود. رویش بقیه این دندان‌ها تا پایان دو یا سه سالگی طول می‌کشد.
چه زمانی و کدام دندان؟
معمولا کودکان تا سه سالگی همه 20 دندان خود را در آورده‌اند. اما شیوه رشد دندان‌های شیری به شرح زیر است:
1. دو دندان میانی در فک پایین: معمولا بین شش تا 9 ماهگی نخستین دندان‌هایی هستند که جوانه می‌زنند.
2. دو دندان میانی در فک بالا: پس از دندان‌های پیشین و پایین بین هشت تا
12 ماهگی
3. دندان‌های کناری بالا: در ماه‌های 9 تا 13 در کنار دندان‌های جلو
4. دندان‌های کناری پایین: درماه‌های ده تا 16 سمت چپ و راست دندان‌های پیشین پایین
5. دندان‌های آسیایی بالایی: نخستین دندان‌های آسیایی کودکان بین ماه‌های 13 تا 19
6. دندان‌های آسیای پایین: زمان ظهور آنها بین ماه‌های 14 تا 18
7. دندان‌های نیش بالایی: در 16 تا 22 ماهگی
8. دندان‌های نیش پایینی: حدود ماه‌های 17 تا 23
9. دندان‌های آسیایی ثانویه در فک پایین: در 23 تا 31 ماهگی
10. دندان‌های آسیایی ثانویه در فک بالا: در 25 تا 32 ماهگی
چه زمانی منتظر باشیم؟
اگر کودکی دارید حتما باید با علائم دندان
در آوردن آشنا باشید. این دوران برای کودکان با تغییراتی همراه است از جمله می‌توان به تحریک پذیری، بی اشتهایی، بد خوابی و بیدار شدن شبانه اشاره کرد. در این دوران کودکان بیشتر گریه می‌کنند و بشدت اجسام و گاه افراد را گاز می‌گیرند تا لثه‌های خود را تسکین دهند. در برخی کودکان هم نشانه‌هایی از جوش زدن دور دهان ظاهر می‌شود و همان‌طور که می‌دانید آب از دهان کودکان سرازیر می‌شود. پس در سنین گفته شده بیشتر هوای کودک تان را داشته باشید. می‌توانید از ژل‌های مخصوص استفاده کنید یا تکه‌های میوه فریز شده به دست کودک‌تان بدهید تا با گاز زدن آن سرگرم شود و از تمیز بودن اسباب بازی‌هایی که در اختیارش قرار می‌دهید اطمینان حاصل کنید.
البته این نکته را نیز اضافه کنم که همیشه نباید نگران این دوران باشید و برخی کودکان براحتی دندان درمی‌آورند و برخی‌ها هم با بی‌قراری و مشکلات دیگر روبه‌رو می‌شوند. اگر کودک‌تان بسیار بی‌قرار بود با مشورت پزشک می‌توانید از شربت‌هایی استفاده کنید.
چرا دندان در نمی‌آورد؟
خبر خوش این‌که در بیشتر موارد دیر دندان درآوردن مشکل خاصی نیست و جای نگرانی هم ندارد. عوامل گوناگونی می‌توانند بر این مساله تاثیر بگذارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عوامل ارثی: زمان رویش دندان فرزندتان تحت‌تاثیر ژنتیک است که از شما به ارث برده است. پیش از نگران شدن از دیر دندان درآوردنش درباره خودتان یا کودکان اقوام‌تان پرس‌وجو کنید.
تغذیه نامناسب: در مواردی ممکن است سوءتغذیه علت باشد که براحتی با توجه به وزن و میزان ضعیف بودن کودک می‌توان به این مساله پِی برد. کمبود ویتامین‌ها و کلسیم در رشد کودکان بسیار مهم است.
کم کاری تیروئید: گاه پای هورمون‌ها و تیروئید در کار است که این مشکل نیز با خستگی، ضعف، سردرد و سفتی در مفاصل خود را بروز می‌دهد البته تاخیر در صحبت کردن، اضافه وزن و همین مورد دیر دندان در آوردن نیز از عوامل همین مشکل است.
کی به پزشک مراجعه کنیم؟
گرچه تاکید کردیم دیر دندان درآوردن، معمولا مشکل خاصی نیست اما در مواردی نیاز است به پزشک مراجعه کنید و درمان‌هایی را در زمان مناسب به کار بگیرید. در یک کلمه اگر کودک تان تا 13 ماهگی دندان در نیاورد، بهتر است مساله را با متخصص کودک‌تان در میان بگذارید.
اگر هم 18 ماهگی است و هم هنوز خبری از رویش دندان‌ها نیست نزد دندانپزشک بروید. برخی والدین تصور می‌کنند اگر کودک‌شان دیرتر دندان دربیاورد بهتر است و از آن‌سو دیرتر دندانش خراب می‌شود که در پاسخ به این والدین باید گفت با رشد اولین دندان باید از همان ابتدا از مسواک‌های انگشتی استفاده کرد. گاه ممکن است به‌دلیل استفاده از قطره آهن، دندان‌ها سیاه شوند که شاید به همین دلیل خانواده‌ها تصور می‌کنند دندان فرزندشان زودتر خراب شده است. باید بگویم قطره آهن تنها رنگ دندان را تغییر می‌دهد و ساختمان دندان را پوسیده نمی‌کند.

نیلوفر جامه بزرگی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها