«اسپری‌های اکسیژن همراه بیشتر از این که کاربرد درمانی داشته باشند، کالاهایی تجاری هستند که برمبنای ایجاد احساس نیاز کاذب نسبت به دریافت اکسیژن بیشتر در زمان تشدید آلودگی هوا، به فروش می‌رسند.»
کد خبر: ۱۱۹۵۱۸۹

این را سیروس شعبانی، فوق‌تخصص ریه در پاسخ به سؤال ما درباره کاربرد اسپری‌های اکسیژن همراه برای مقابله با آلودگی هوا بر زبان می‌آورد. او تاکید می‌کند پزشکان به هیچ وجه استفاده از اکسیژن مکمل در ایام افزایش آلودگی هوا را توصیه نمی‌کنند و از نظر متخصصان ریه، هیچ کس در هیچ شرایطی نباید بدون تجویز پزشک از اکسیژن کمکی استفاده کند.
به گفته شعبانی، یک انسان سالم که سطح اکسیژن خونش در وضعیت طبیعی قرار دارد، چه در شرایط آلودگی هوا و چه در روزهای هوای پاک، نیازی به اکسیژن مکمل و اضافه‌تر از اکسیژن موجود در هوای آزاد ندارد. او حتی می‌گوید، استفاده از اکسیژن اضافه برای افرادی که دچار بیماری خاصی نیستند، می‌تواند باعث آسیب به آنها شود.
این پزشک متخصص حتی معتقد است استفاده از اکسیژن مکمل بدون تجویز پزشک، برای بیماران تنفسی نیز موجب آسیب خواهد شد و به همین دلیل، بیماران مزمن تنفسی نیز تا زمانی که سطح اشباع اکسیژن خونشان به حد بحرانی زیر88 درصد نرسیده است، نباید از اکسیژن کمکی استفاده کنند.
شعبانی توضیح می‌دهد، سطح اشباع اکسیژن خون برای انسان‌های سالم، بسته به رنگ پوست، بین 92 تا 94 درصد است و هیچ کس نباید سر خود کاری کند که سطح اشباع اکسیژن خونش به بالای 94 درصد برسد.
او تاکید دارد وقتی سطح اکسیژن اشباع در خون به بالای حد مجاز می‌رسد، به صورت بالقوه می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد که «مسمویت با اکسیژن» از جمله آنهاست. مسمومیتی که به گفته این فوق‌تخصص ریه، می‌تواند موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به ریه، اندام‌های دیگر دستگاه تنفس و دستگاه گردش خون بدن شود.
علاوه بر اینها، شعبانی از رونق بازار اسپری‌های اکسیژن همراه در ایام تشدید آلودگی هوا نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: هیچ رابطه علمی و منطقی بین افزایش آلودگی هوا و بیشتر شدن نیاز انسان‌ها به اکسیژن وجود ندارد و به همین دلیل، استفاده از اسپری‌های اکسیژن همراه برای مهار آلودگی هوا نیز توجیه‌پذیر نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها