گزارش رسانه

راهکارهای موفقیت در جنگ نرم

جهان امروز در گیر جنگ‌نرم و رسانه‌ای است، نبردی که زور بازو ومهمات انفجاری در آن جایگاهی ندارد وتنها عقل و تدبیر، آموزش و انگیزه، عناصر مهم پیروزی در این نبرد خواهند بود. اگر در دوران جنگ تحمیلی توانستیم بر عراق و حامیانش که ده‌ها کشور غربی و شرقی بودند پیروز شویم، دلیلی بر آن نخواهد بود که در نبرد کنونی رسانه‌ای و جنگ نرم هم پیروز شویم. پس خطر و تهدید جدی است.
کد خبر: ۱۱۶۳۳۲۱

دیروزجنگ در مرزهای ایران بود اما اکنون پیاده نظام جنگ نرم در خانههای ما با افکار فرزندان ما دست و پنجه نرم میکند.

جنگ دیروز حملهای ناگهانی بود و دوست از دشمن متمایز، از این رو خیلی زود نشانههای پیروزی و شکست نمایان میشد، اما امروز جنگ نرم نبردی دراز مدت و فرسایشی است که به مرور، خلقیات، فرهنگ، تربیت و فکر نسل جوان را هدف گرفته که اگر دیر بجنبیم فرصتها از دست خواهد رفت.

بنابر این شیوههای سنتی را باید دور ریخت و با ابزارهای نوین به میدان آمد، بنابر این افراد ی که با داشتن دهها شغل عضویت در نهادهای فرهنگی را نیز یدک میکشید ند اکنون باید به مرخصی بلندمدت بروند، چون عملکرد موفقی نداشتهاند که اگر غیر از این است که من عرض میکنم چرا نسل جوان ما اینگونه شدهاند، سوال این است کدام نهاد نظارتی بر عملکرد نهادهای فرهنگی ما در داخل و خارج از کشور نظارت داشته و نتیجه کار آنها را بررسی کرده است؟

بودجههای میلیاردی به نام عرصه فرهنگ و بهکام مدیران و کارمندانی بوده که هیچگاه دغدغه فرهنگ نداشته و ندارند، پس باید چشمها را شست، آستینها را بالا زد و کاری نو و حرکتی انقلابی در عرصه فرهنگ و رسانه و مقابله با جنگ نرم دشمن آغاز کرد، از اینرو راهکارهای پیشنهادی زیر ارائه میشود.

اول: تفهیم مدیران کشور نسبت به خطر و تهدیدات جنگ نرم، حرکتی که قبلا حکومت را نشانه گرفته بود امروز در خانههای ما، نسل جوان، آداب و رسوم، افکار، دین و غیرت ایرانی را نشانه گرفته است.

دوم: تشکیل کار گروههای ویژه از نخبگان با انگیزه در دانشگاهها و مدارس و درخواست از آنها برای مقابله با جنگ نرم، البته نه آنگونه که تاکنون با دروس دینی و سواد رسانه برخورد شده است.

سوم: تشکیل کار گروه نظارت بر عملکرد نهادهای تبلیغاتی و رسانهای و تخصیص بودجه مورد نظر آنها براساس عملکردشان.

چهارم: تغییرات اساسی در سیستم آموزشی کشور در بخش تربیت و پژوهش.

پنجم: آموزش و تربیت نسل جدید اصحاب رسانه و باز کردن فضای جدید پیشرفت برای آنها.

ششم: تبدیل مدیران سنتی رسانهای به اتاقهای فکر و پشتیبانی.

هفتم: سپردن بخشی از فعالیتهای فرهنگی به بخش خصوصی و نظارت
بر آن.

هشتم: زنده کردن یاد نام آوران ایرانی در کنار بزرگان جهان اسلام که متاسفانه تاکنون به دلایل واهی از آن غافل بودهایم.

نهم: تبدیل کردن بخشی از فضای رسانهای از سیاست و اقتصاد به فرهنگ و ادب و رسوم ایرانی- اسلامی.

دهم: به مشارکت گرفتن همه سلایق و اندیشههای بیغرضی که فقط به سازندگی کشور فکر میکنند.

یازدهم: از بین بردن بسترهای تاثیرگذاری تبلیغات دشمن با رفتار صادقانه دولت و نهادهای حکومتی با مردم.

البته بیرون این مسیر سالها وقت، ممارست، برنامهریزی و افرادی با انگیزه نیاز دارد که اگر امروز نجنبیم فردا دیر خواهد شد، زیرا رسانه حرفهای که بتواند در عرصه رقابت با دشمنان پیروز شود، قطعا بسترهای آماده پرواز میخواهد و آنچه عرض کردم میتواند زمینهساز این پرواز باشد.

مرتضی غرقی

خبرنگار ارشد صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها