جام‌جم دلایل افزایش 40 درصدی قیمت مرغ را بررسی می‌کند

3 دلیل گرانی مرغ

قیمت مرغ نسبت به سال گذشته، بیش از 40 درصد افزایش یافته است. اواخر مردادماه سال 96 قیمت هر کیلوگرم مرغ به طور متوسط 8150تومان بود؛ اما این روزها قیمت این کالای اساسی به 11600 تومان رسیده است. ابتدای سال جاری هم قیمت مرغ حدود 8000 تومان بود اما عوامل متعدد سبب گرانی بیش از 3000 تومانی آن تاکنون شده است. دیروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 7 هزار و 700، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 10 هزار و 500، توزیع درب واحدهای صنفی 10 هزار و 650 و خرده‌فروشی 11 هزار و 600 تومان بود. چند ماهی می‌شود که بازار مرغ نوسانات قیمتی را تجربه می‌کند و مرغداران نسبت به اتفاقاتی که در این بخش در جریان است و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد ناراضی هستند. در این مدت همواره انگشت اتهام نوسانات قیمتی و افزایش قیمت‌ها حول قیمت نهاده‌ها و بازی قیمتی که واردکنندگان با قیمت نهاده‌های طیور به راه انداخته‌اند نشانه رفته. در کنار این دلایل، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در مورد دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار معتقدند که قیمت مرغ به دلیل افزایش جهانی قیمت خوراک طیور افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۶۶

با اینکه مرغ به شدت گران شده، مسئولان دولتی معتقدند قیمت مرغ هم حباب دارد و باید پایین بیاید. با این حال، فعالان صنفی، کاهش تولید و عرضه مرغ در بازار را دلیل اصلی افزایش قیمت در روزهای اخیر میدانند و میگویند مرغداران با نرخهای دلخواه اقدام به عرضه مرغ در بازار میکنند و کشتارگاهها برای تامین نیاز بازار چارهای جز خرید ندارند. با توجه به کاهش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری پیشبینی میشود که قیمت مرغ به بالای 12 هزار تومان برسد.

طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰مرداد، هر کیلوگرم مرغ با ۹درصد افزایش قیمت، حداکثر باید ۸۱۷۵ تومان فروخته میشد، اما طی این مدت، هر کیلوگرم مرغ در بازار گرانتر از نرخ مصوب عرضه شده است.

با اینکه مرغ به عنوان یکی از ۲۵ کالای اساسی اعلام شده است که قرار است دلار ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق گیرد اما گرانی ارز هم بر قیمت نهادههای تولید مرغ تاثیر گذاشته است. همچنین، طی چند ماه گذشته شیوع پدیده آنفلوانزای پرندگان از یکسو و افزایش قیمت نهادههایی همچون کنجاله سویا و ذرت از سوی دیگر و کاهش قیمت مرغ در بازار همه دست به دست هم داد تا مرغداران چندان رغبتی برای تولید و جوجهریزی نداشته باشند که تبعات آن اکنون مشخص میشود.

تاثیر افزایش قیمت نهادهها بر مرغ

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران گفت: نهادهها 100درصد تا 300درصد افزایش قیمت داشتند و نمیتوان انتظار داشت قیمت تخممرغ و مرغ با این افزایش قیمتها ثابت بماند.

ناصر نبی پور افزود: سویا و ذرت نسبت به 6 ماه گذشته بالای 90درصد افزایش قیمت داشتند. جوجه یکروزه هم نسبت به سال گذشته 100درصد افزایش قیمت داشته است. سال گذشته جوجه 2500 تومان بود اما امسال به 5500 تومان رسیده است.

2 هفته دیگر مرغ ارزان می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: قیمت گوشت مرغ در برخی نقاط شهر تهران خیلی بالاست و به هیچ وجه مورد تائید نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کریم ذوالفقاری با اشاره به این‌که هر کیلو گوشت مرغ تازه روز پنجشنبه در برخی نقاط شهر تهران 11 هزار و 500 تومان عرضه شده، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام به منظور مدیریت بازار روزانه 300 تا 400 تن مرغ منجمد و صد تا 150 تن گوشت گرم مرغ را در میدان بهمن به‌طور عمده در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌دهد.

وی گفت: گوشت مرغ با قیمت عمده تنظیم بازار از طریق میدان بهمن در اختیار 32 میدان میوه و تره‌بار قرار می‌گیرد. اگر این اقدامات برای تنظیم بازار انجام نمی‌شد قیمت گوشت مرغ قطعا بیشتر بود.

ذوالفقاری افزود: هر کیلو گوشت مرغ منجمد 6750 تومان و مرغ گرم نیز 8175تومان به طور عمده در اختیار فروشندگان میادین میوه و تره‌بار قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: وظیفه جهاد کشاورزی تأمین نیاز تمام بازار نیست و فقط با عرضه میزان مشخص و محدودی درصدد وارد آوردن شوک به بازار و تنظیم و مدیریت قیمت‌ها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: افزایش قیمت گوشت مرغ با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت نهاده‌های ذرت و سویا در بازارهای جهانی تا حدی طبیعی است و فقط با افزایش قیمت ارز افزایش 30درصدی را تجربه کردیم.

ذوالفقاری افزایش دما و کاهش تولید در مرغداری‌ها را از دیگر عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر دانست و افزود: هم‌اکنون حدود صد میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هرماه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید و عرضه گوشت مرغ به بازار، قیمت‌ها از دو هفته آینده کاهش یابد.

وی تاکید کرد: از لحاظ میزان تولید گوشت مرغ هیچ کمبودی نداریم و تولید به اندازه کافی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت مرغ در تهران هشت تا 8500 تومان با خوراک وارداتی ارز 3000تومان بود اما در حال حاضر خوراک طیور با ارز 4200 تومانی یعنی 30درصد افزایش تأمین می‌شود.

ذوالفقاری افزود: با توجه به این دلایل افزایش قیمت به نسبت سال گذشته طبیعی است اما باید به صورتی مدیریت شود که مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب نبینند. حباب قیمت گوشت مرغ با عرضه این محصول به بازار از بین می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درباره بازار تخم‌مرغ گفت: در آینده نزدیک تمام واحدهای تولید تخم‌مرغ که در پی شیوع آنفلوانزا از تولید خارج شده بودند به چرخه تولید باز خواهند گشت.

ذوالفقاری افزود: واحدهای تعطیل شده پس از تأیید گروه کارشناسان پنج نفره ممیزی که متشکل از سازمان دامپزشکی، وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی است مجوز تولید را دریافت می‌کنند.

وی گفت: 17 درصد از محصولات تخم‌مرغ کشور در استان تهران تولید می‌شود که با فعالیت مجدد تمام واحدهایی که به علت آنفلوآنزا تعطیل شده بودند در آینده نزدیک تولید به شرایط گذشته بازمی‌گردد.

3 دلیل گرانی مرغ

صدرا... دولت، مدیرعامل اسبق شرکت پشتیبانی امور دام درخصوص افزایش قیمت محصولات پروتئینی بویژه گوشت و مرغ در ماه‌های اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر سه دلیل عمده داشت. یک دلیل آن گرمای بی‌سابقه‌ای بوده که باعث تلفات زیادی در واحدهای مرغداری شده است. هرچه تلفات بیشتر شود، هم عرضه کاهش مییابد و هم قیمت تمام‌شده بیشتر می‌شود.

وی افزود: دلیل دوم گرانی مرغ افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی است. این افزایش قیمت بسته به نوع نهاده‌ها بین 10 تا 20 درصد در بازارهای جهانی بوده است. اثر مستقیم این اتفاق در بازار مرغ و تخم‌مرغ کشور بوضوح دیده می‌شود.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتیانی امور دام در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» با اشاره به تغییر در قیمت ارز تخصیص داده شده برای نهاده‌های دامی نیز درباره دلیل سوم گرانی مرغ به نود اقتصادی گفت: سال گذشته ارزی که برای نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شد بین 3200 تا 3300 تومان قیمت داشت. اکنون غیر از جو، به ذرت و سویا از محل یارانه 3000 میلیارد تومانی دولت، ارز 4200 تومانی می‌دهند. این یعنی قیمت تمام‌شده مرغ چیزی نزدیک به 25 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

مدیرعامل اسبق شرکت پشتیانی امور دام به نقش گرانی مرغ در کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم اشاره و تاکید کرد: افزایش قیمت مرغ سفره‌های مردم را کوچک‌تر می‌کند، چون گوشت مرغ، پروتئین طبقات پایین جامعه است.

سقوط تولید مرغ

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز درباره دلایل افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های اخیر به جام جم گفت: طبیعتاً موضوع ارز و نرخ آن نمی‌تواند به صورت مستقیم در افزایش قیمت مرغ مؤثر باشد چراکه در طول این چند ماه تمام نهاده‌های دامی موردنیاز کشور با همان ارز 4200 تومانی وارد کشور شده است و از این حیث مشکل یا افزایش قیمتی وجود نداشته است. وی دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته را کاهش جوجه ریزی و تولید و به‌تبع آن کاهش عرضه مرغ در بازار دانسته و خاطرنشان کرد: به هر حال در ماه‌های گذشته قیمت مرغ به شدت کاهشی بود و حتی به رقم هر کیلو حدود 4000 تومان رسید. این موضوع و قیمت پایین مرغ باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان در ماه‌های فروردین تا خرداد به شدت متضرر شده و دست از تولید بکشند که همین مسأله را می‌توان از دلایل اصلی کاهش جوجه ریزی و تولید در هفته‌های اخیر دانست.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در بیان دلیل بعدی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر اظهار داشت: اگرچه نرخ ارز به صورت مستقیم تاثیری در کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ نداشته است اما اتفاقات اخیر ارزی در کشور باعث شده میان تولیدکنندگان تردیدهای جدی ایجاد شود که این تردیدها و ایجاد نگرانی‌هایی در این باره را می‌توان یکی از دلایل کاهش جوجه ریزی دانست.

بازار بلاتکلیف است

محمدحسین انصاری فر کارشناس اقتصادی درباره دلیل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر به خبرنگار ما گفت: بخش عمده این افزایش قیمتها به دلیل وضعیت نهادههای دامی است که هم قیمت آن افزایش یافته و هم به دلیل بلاتکلیفی و شایعاتی که در بازار وجود دارد این نهادهها با کمبود مواجه هستند. وی درباره دلایل این بلاتکلیفی اظهار داشت: دولت صریحاً مشخص نکرده که قرار است نهادهها با ارز مرجع 4200 تومانی یا ارز بازار ثانویه وارد کشور شود همین بلاتکلیفیها باعث شده قیمت در مرغداریها افزایش پیدا کند. به طوری که این وضعیت باعث شده شایعاتی در بازار منتشر شود که شرایط را بغرنج کند. برای مثال در همین چند روز شایعاتی منتشرشده بود که ممکن است دوباره ارز موردنیاز برای واردات نهادههای دامی از بازار ثانویه تامین شود عدهای نیز به این شایعات دامن میزنند تا بازار را بیثبات کرده و قیمتها را بالا ببرند. به نظر میرسد عدهای دوست دارند کشور با یک شرایط پراضطراب اداره شود.

وی درباره دلیل این موضوع که دولتیها گفتهاند تا دو هفته آینده قیمتها دوباره کاهش مییابد خاطرنشان کرد: تا دو هفته آینده جوجهریزیها آغاز میشود که این موضوع احتمالاً به کاهش قیمتها خواهد انجامید. البته همین کاهش جوجهریزی نیز به دلیل نبود نهادهها در بازار یا مشخص نبودن قیمتها بوده است. به طوری که موضوع احتکار که در کالاهای مختلف دیده شده در نهادهها نیز بوده است، مجموعه این مسائل باعث شده این تردید در جامعه ایجاد شود که آیا نهادهها تامین خواهند شد و این تامین با چه قیمتی خواهد بود که باعث شده بازار ملتهب شود و خیلیها جوجه ریزیها را متوقف کنند.

وی ادامه داد: البته حالا و بعد از اینکه اعلام شد نهادهها با ارز 4200تومانی وارد خواهند شد جوجهریزیها مجدد آغاز خواهد شد.

انصاری فر به جام جم گفت: الآن بازار حدسیات و شایعات در وضعیت بازار و قیمتها نقش بسزایی دارد به طوری که خیلی از کالاهایی که احتکار شده در حال فساد و خراب شدن است اما یک تصور روانی در جامعه ایجاد شده است که کالاها کمیاب شده و باید تا آنجا که میتوان برخی از کالاها را ذخیره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها