گزارش خبر نگار جام‌جم از متن و حاشیه اختتامیه جشنواره مردمی صدا و سیما

مردمی‌ها

آیین اختتامیه نخستین جشنواره مردمی صدا و سیما (سین سیما) شب گذشته با حضور دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی، دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما، دکتر حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه ملی و جمعی از برنامه‌سازان و هنرمندان برنامه‌های نوروزی در مرکز بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد و هنرمندان برگزیده مردم و نیز برترین‌های انتخاب شده به گواه مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۶۵

مردم همه دارایی ما هستند

رئیس رسانه ملی با قدردانی از زحمات برنامهسازان نوروزی صداوسیما اظهار کرد: همه دارایی ما، مردم هستند و همه ما برای جلب رضایت آنان تلاش میکنیم و در این میان کسب رضایت بیش از 90 درصدی مخاطبان در نوروز 97 اتفاق مهمی بود که با همدلی خانواده صداوسیما حاصل شد.

به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، دکتر علیعسکری در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مردمی برنامههای نوروزی رسانه ملی گفت: رسانه ملی در یک شرایط سخت رسانهای و با وجود رقبا و دشمنان فراوان توانست در نوروز 97 موفق به جذب 7/86 درصدی مخاطبان شود.

رئیس رسانه ملی خاطرنشان کرد: هنرمندان رسانه ملی در برنامههایی مانند پایتخت و دورهمی و همچنین مستندها و برنامههای ترکیبی توانستند رضایت بیش از 90 درصدی مخاطبان را کسب کنند.

دکتر علیعسکری خاطرنشان کرد: در شرایطی که شبکههای ماهوارهای و همچنین فضای مجازی به رقابتی سرسختانه با رسانه ملی میپرداختند، برنامهسازان با هوشمندی، هنرمندانه و درک زیباییشناسی به میدان آمدند و رضایت مخاطبان را به دست آوردند.

او آثار تولیدی در صداوسیما را بانشاط و پرجاذبه عنوان و ابراز امیدواری کرد کارکنان رسانه ملی در سال 97بهتر از گذشته کار کنند و شاهد رشد برنامههای جذاب در رادیو و تلویزیون باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تجلیل از جایگاه شهیدان بویژه شهدای مدافع حرم، آسایش امروز را مرهون جانفشانیهای آنان دانست و تأکید کرد: نمونه کوچکی از ایجاد ناآرامی در بخشهایی از سریال پایتخت با حضور داعش، بخوبی نشان داد شهدا ازخودگذشتگی کردند تا ما در کنار هم نوروز را در آرامش پشت سر بگذرانیم.

دکتر علیعسکری با تأکید بر اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی باید گامهای بهتر و مؤثرتری برداریم، تصریح کرد: کالای ایرانی، نشاندهنده هویت کشور است و امیدوارم در سال 97 اقدامات رسانه ملی را در جهت معرفی کالاهای ایرانی و همچنین فراهم کردن زمینههای رشد و ارتقای نشاط اجتماعی، عظمت، اقتدار و پیشرفت ملت ایران رقم بزنند.

رئیس رسانه ملی، سه عنصر هنر، علم و تعهد را لازمه تولیدات فاخر رسانهای عنوان کرد و گفت: یک محصول رسانهای فاخر و دارای اثر ماندگار، هم هنر فوقالعاده، هم علم و دانش و هم تعهد را دارد و این امر به شادمانی، رشد و جهتدهی مخاطبان کمک میکند.

رضایت بیش از 90 درصدی مخاطبان

معاون سیمای رسانه ملی نیز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مردمی برنامههای نوروزی 97 از رضایت بیش از 90 درصدی مخاطبان رسانه ملی خبر داد.

مرتضی میرباقری با بیان اینکه براساس آخرین نظرسنجیای که دو هفته بعد از اتمام برنامههای نوروزی 97 انجام شد، 7/86 درصد مخاطبان رضایت داشتند گفت: دو برنامه دورهمی و پایتخت به ترتیب با 92 درصد و 95 درصد، رضایت مخاطبان را از آن خود کردند.

او افزود: برنامههای نوروزی رادیو و تلویزیون بیشک پرشنوندهترین و پربینندهترین برنامههای نوروزی را رقم زد و تمام نظرسنجیها حاکی از آن است که نوروز 97 یکی از پررونقترین نوروزهای رسانه ملی بود.

معاون سیما با بیان اینکه امسال علاوه بر افکارسنجی از روش تعاملی نیز برای کسب رضایت مخاطبان رادیو و تلویزیون استفاده شد، تصریح کرد: 5/19میلیون آرای مردمی در رابطه با برنامههای رادیو و تلویزیون کسب شد که از کسانی که از این روش استفاده کردند نیز تقدیر ویژه خواهد شد .

حمایت 9/35 درصدی مردم
از رادیو در تعطیلات نوروز

معاون صدای رسانه ملی، آمار 9/35 درصدی مخاطبان رادیو را در تعطیلات نوروز افتخار و رکورد جدید برای صداوسیما عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رادیو مستقل از همه بخشها، فضای جدیدی برای عرضاندام پیدا کرده است و این فضا را عناصر خدمتگزار در رسانه ملی با تواناییهای خود رقم زدهاند.

حمید شاهآبادی با تحسین و قدردانی از مخاطبان برای حمایت از رادیو گفت: مردان و زنان کشورمان با ارتباط نزدیکتر و تعامل جدیتر در نخستین جشنواره مردمی برنامههای نوروزی از رادیو بهعنوان رسانه گرم، حمایت کردند.

معاون صدا با تأکید بر اینکه کارکنان رادیو بر فرهنگ و عرصه رسانهای کشور حق بزرگی دارند، تصریح کرد: بهرغم اینکه هنرمندان و کارکنان رادیو کمتر دیده میشوند، تلاش کردند تمام توانایی و هنر خود را با ظرافت هرچه بیشتر به مخاطبان خود ارائه کنند و فضای رقابتی سبب میشود تا شاهد پیشرفت جدی در رادیو باشیم.

شاهآبادی با بیان اینکه در نوروز 97 هنرمندان و کارکنان رادیو در حوزه طنز و اتفاقات نوین، خوش درخشیدند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 800 عنوان برنامه از شبکههای رادیویی پخش میشود و برخی شبکهها بین 18 تا 21 ساعت برنامه تولیدی در شبانهروز پخش میکنند و این حجم از تولید برنامه در معاونت صدای رسانه ملی، بسیار بالاست.

درخشش دوباره پایتختیها

بعد از پایان صحبتهای دکتر علیعسکری و دکتر میرباقری و نیز اجرای استندآپ کمدی توسط مهران غفوریان، مراسم کار خود را با تقدیر از برنامههای برتر نوروزی آغاز کرد. بر این اساس و طبق نظرات مردمی و نیز آمار مرکز افکارسنجی سیما، پایتخت 5 به عنوان برترین سریال نوروزی انتخاب و عوامل آن به روی صحنه دعوت شدند. همچنین ریما رامینفر بازیگر نقش همای این مجموعه هم به عنوان بازیگر زن برگزیده این دوره از جشنواره از سوی مردم انتخاب شد و تندیس ویژهاش را دریافت کرد. رامینفر در سخنان کوتاهی گفت: از مردم عزیزمان تشکر میکنم که لطف کردند و به من رای دادند. من این جایزه را به نمایندگی از کل گروهمان از مردم گرفتم.

سیروس مقدم، الهام غفوری، خشایار الوند، احمد مهرانفر، نسرین نصرتی، علیرضا خمسه، سارا و نیکا فرقانی اصل و محسن تنابنده، پایتختیهای حاضر در این مراسم بودند و بهرام افشاری به دلیل اجرای تئاتر نتوانسته بود در جمعشان حاضر شود.

شوخی با مدیران، در جمع مدیران!

یکی از بخشهای نخست اختتامیه این جشنواره مردمی، حضور مهران غفوریان به روی صحنه و اجرای استندآپی از جانب وی بود. غفوریان که بعد از سالها بازی و کارگردانی در مجموعههای گوناگون طنز، با حضورش در برنامه خندوانه و تجربه تازهاش در قالب اجراهای موسوم به طنز، گویی جانی تازه در این عرصه گرفته است، این بار و با حضور در این مراسم در قالب شوخی، برخی مشکلات و معضلات سازمان صدا و سیما را به چالش کشید. او با سخن گفتن از موضوعاتی چون حذفیات پایتخت، تعدیلهای فیلمهای سینمایی و عدم پخش تماشاچیان در مسابقات فوتبال و والیبال، لبخند را بر لبهای حاضران و حتی مدیران آورد.

غفوریان در بخشی از اجرایش گفت: تلویزیون در بخش سانسور مظلوم واقع شده است. عدهای مدام میگویند چرا تلویزیون سانسور میکند، یا چرا پایتخت در بازپخشها مدت زمانش کمتر میشد. اینکه تلویزیون میخواهد در تعطیلات نوروزتان بیشتر استراحت کنید و وقتتان گرفته نشود بد است؟ یا یک فیلم سینمایی از شبکه یک سیما دیدم که فیلم قشنگی هم بود. چون این فیلم را دوست داشتم، رفتم نسخه زبان اصلیاش را خریدم و متوجه شدم که خارجیها چقدر تغییرش دادهاند! این خارجیها هستند که سانسور میکنند و نه ما. در مورد پخش مسابقات ورزشی هم باز تقصیر ما نیست و آنها نباید مسابقاتشان را بیندازند وسط خط استوا!

حاشیههای برگزاری یک جشن

علیرغم اینکه ساعت 19 شب به عنوان ساعت شروع برنامه اعلام شده بود، اما مراسم با تاخیر زیاد، در ساعت20 و 45 دقیقه با ورود دکتر علیعسکری آغاز به کار کرد.

رضا رشیدپور که در طول یکی دو سال گذشته یکی از پرکارترین مجریهای تلویزیون شده است، مجری این مراسم بود که حضورش روی صحنه حاضران را غافلگیر کرد.

با پایان بخش تقدیرهای تلویزیونی، بسیاری از هنرمندان شاخصی که در مراسم حضور یافته بودند، سالن را ترک کردند و بخش تقدیر از رادیوییها کمفروغتر برگزار شد.

علیرضا افتخاری که به عنوان خواننده بخش پایانی در مراسم حضور یافته بود، دستهگلی را همراه خود آورده و به حاضران تقدیم کرد. او همچنین خطاب به شاهآبادی، معاون صدای سازمان گفت: من دختری دارم که تحصیلکرده است و آرزو دارد روزی در رادیو صحبت کند. از شما میخواهم که این امکان را برای او فراهم کنید تا بتواند صحبت کند.

قیمت از جنس مردم بود

دورهمی علاوه بر درخشش در زمینه انتخاب بهترین مجری مرد، در بخش بهترین بازیگر هم نگاه مخاطبان امسال تلویزیون را به خود جلب کرد و سروش جمشیدی، بازیگر نقش قیمت در آن مورد تقدیر قرار گرفت. جمشیدی بعد از دریافت جایزهاش از دست مدیر رسانه ملی گفت: از مردم تشکر میکنم که ما را خوب دیدند و همهجوره حمایت کردند و با رایشان شرمنده شدیم. امیدوارم همیشه بتوانیم با آثارمان حالشان را خوب کنیم.

همچنین جمشیدی که یک سالی هست از گفتوگو با مطبوعات هم دوری گزیده و سکوت اختیار کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگار جامجم درخصوص برگزاری این جشنواره مردمی گفت: دم این مردم گرم که با حمایتهایشان اینطور به ما انگیزه میبخشند!

این بازیگر با اشاره به دلایل اقبال مردم نسبت به شخصیتی که در دورهمی ایفا میکند، افزود: به نظرم قیمت از جنس خود مردم بود و از آنها دور نبود. کلامش ناآشنا نبود و مخاطبان میتوانستند در اطراف خودشان آدمهایی با این لحن کلام و صحبت را ببینند و لمسشان کنند. اگر بتوانیم شخصیتی را بسازیم و خلق کنیم که چنین ویژگیهایی داشته باشد، مردم دوستش خواهند داشت و با آن ارتباط برقرار میکنند.

دورهمی با پایان نوروز امسال از آنتن خداحافظی کرد و دیگر سری جدیدی از آن به روی آنتن نخواهد رفت. جمشیدی با اشاره به برنامههای آیندهاش در زمینه بازیگری تصریح کرد: به اینکه بعد از دورهمی چکار کنم و به سراغ چه نقشهایی بروم، فکر کردهام و باز هم فکر خواهم کرد. چنانچه نقش خوبی پیشنهاد شود، قبول میکنم و هنوز منتظر نقشهای بهتری هستم.

هنرمندان چه گفتند؟

حسام نوابصفوی: انگیزه به هنرمندان

برگزاری چنین جشنوارههایی قطعا تاثیراتی مثبت در جهت انگیزهبخشی به هنرمندان میتواند داشته باشد. نقطه قوت چنین جشنوارهای این است که به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد و پل ارتباطی میان برنامهسازان و مردم ایجاد کرده است. اتفاقی که بسیار مفید و خوب است و نتیجهاش را اکنون و در خلال برگزاری این جشن میبینیم. من هم امسال در ایام نوروز تلویزیون را دنبال میکردم و از مجموع اقدامات و برنامهریزیها رضایت داشتم. تلویزیون هر سال بهتر میشود و همه امیدواریم که تولیداتمان به سطح بالاتری برسد.

احترام برومند: اهمیت آرای مردم

مهمترین دلیل اهمیت برگزاری این جشنواره، توجه به نگاه مردم و اهمیت آراءشان است. البته که رای مردم مهم است و دلیل اصلی و انگیزه فعالیت هنرمندان هم همین است. وقتی عکسالعملهای مردم شیرین و لذتبخش باشد، رضایت ما برنامهسازان هم حاصل میشود و این برایمان از توجه عدهای خاص و محدود پراهمیتتر است. این توجه از دو جنبه میتواند رخ بدهد؛ یکی اینکه در بخش سرگرمی صورت بگیرد و دیگری اینکه در ضمن سرگرمکنندگی، چیزی هم به مخاطبان بیاموزد. شخصا علاقهمندم سریالها و برنامههای پربینندهای که ساخته میشوند، حتما نکاتی برای آموزش و آگاهیبخشی داشته باشند. مهمترین این موضوعات در شرایط کنونی، توجه به بحث محیط زیست است که من فکر میکنم حفاظت از آن، از دست مردم برمیآید و تلویزیون و رادیو در این زمینه میتوانند بسیار موثر باشند.

شبنم فرشادجو: واکنشهایبی واسطه

چند سال پیش خانم مرضیه برومند سریالی نوروزی با نام آبپریا ساختند که من هم در آن بازی میکردم و این مجموعه، موضوعی دغدغهمند و هشدار دهنده داشت. متاسفانه در آن زمان چنین جشنوارهای وجود نداشت و ما اینطور احساس کردیم که سریال، آنطوری که باید دیده نشد. دلمان میخواست واکنشهای بهتری از جانب مخاطبان ببینیم، چراکه برایش زحمت زیادی کشیدیم. برگزاری چنین جشنوارههای مردمی، باعث میشود که واکنشهای مردم را بیواسطهتر ببینیم و از نظراتشان انگیزه بگیریم.

بهرام شاهمحمدلو: اینبار مردم داوری کردند

شایسته است که به نظرات مردمی اهمیت بیشتری داده شود؛ چرا که این نظرات مستقیما از فکر و ذهن بینندهها و مردم میآیند و نگاه آنها را میرسانند. همیشه در جشنوارهها داورانی حضور دارند که اتفاقا نگاهشان حرفهای و تخصصی هم هست؛ اما این بار مردم با نگاه و رای خودشان ارتباطی بیواسطه با برنامهها برقرار کردند و نشان دادند که تا چه حد جذب آثار شدهاند. با این حال ما برنامهسازان هم باید مواظب باشیم که گول این نظرات را نخوریم، سلیقهها را ارتقا و کیفیتها را افزایش دهیم. این جشنواره یک شروع خوب است و امیدوارم مسیرش ادامه داشته باشد.

لاله اسکندری: بازخورد بیواسطه از مخاطبان

به نظرم مردم در یکی دو سال اخیر این نکته را ثابت کردهاند که اگر مجموعهای را دوست داشته باشند، پای آن مینشینند و دنبالش میکنند. حتی برنامههایی چون دورهمی و خندوانه هم با اینکه نمایشی نبودند، اما مخاطبان را درگیر خود کردند و مهمانان این برنامهها هم بازخوردهای حضورشان را دریافت کردند و متوجه شدند که میلیونها نفر تماشایشان کردند. اگر تلویزیون تولیدات خوب داشته باشد، قطعا مردم نگاهش میکنند. در مقطعی حجم تولیدات پایین آمد، رقابتها کمتر شد و این، ما بازیگران و برنامهسازان را هم بیانگیزه کرد. بسیار مهم است که کیفیت آثار را حفظ کرده و نگاه مخاطبان را جلب کنیم. ما در مناسبتهایی چون نوروز و محرم و ماه رمضان، همیشه شاهدیم که مردم توجهی ویژه به برنامهها دارند. بهتر است که این رقابت در دیگر فصلها هم دنبال شود و مردم درگیر تماشای جدیتر مجموعهها بشوند.

حدیثه تهرانی: در حکم نوعی غربالگری

ارتباط بیواسطه مردم با آثار در قالب رایگیریهای مردمی و برگزاری جشنوارههایی که نمونهاش را امشب شاهدیم، باعث میشود که مجموعهسازان در جریان نظرات مخاطبان قرار بگیرند، با سلیقهها آشنا شوند و بدانند که کدام کار بازخورد بهتری دارد. برای مثال مجموعه پایتخت که به قدری بازخورد داشته که نویسنده و کارگردان را به ساخت سریهای بعدیاش ترغیب و امیدوار کرده است. برگزاری چنین جشنوارهای در حکم نوعی غربالگری است که نشان میدهد مردم چه سلیقهای دارند و کدام کار را دوست دارند و کدام کار را نه. اطلاع از نظرات مستقیم مخاطبان، واقعا کمک کننده است و نشان میدهد که مخاطبان فرق خوب و بد را درک میکنند.

افسانه بایگان: فرصتی
برای نزدیک
شدن به سلیقه مردم

نکته مهم برگزاری چنین جشنوارهای، این است که مردم در تصمیم و رایگیری مشارکت میکنند و ما برنامهسازان هم از طریق همین آراءشان متوجه میشویم که چه برنامهای بهتر و بیشتر دیده شده و سلیقه مخاطبان به چه سمت و سویی بوده است. برگزاری این جشنواره فرصت خوبی است که به سلیقه مردم نزدیکتر شویم.

محمد سلوکی: آرای مخاطبان جایگاهی جدی دارد

نظرات مردم قطعا کمک کننده است. اصولا هر نوع فرآیند تحقیقی و پژوهشی در هر فضایی، خصوصا در فضاهای رسانهای و فرهنگی که امکان پژوهشها به صورتی کیفی فراهم میشود، فرصتی در اختیار ما قرار میدهد تا آمار و ارقام کمی و بازتابها را بررسی کنیم و از آنها نتایجی کیفی بگیریم. اینطور میتوانیم بفهمیم که کدام برنامه پرطرفدار و کدام برنامه کمطرفدار است. میتوانیم تحلیل درستی داشته باشیم و متوجه شویم که چه ساعت پخشی برای چه برنامهای مناسبتر است. این عامل میتواند در انتخاب ساعت پخش برنامههای بعدی به ما کمک کند. در بخش دیگر ماجرا، ایجاد این فضای انگیزشی است که موجب میشود دوستان برنامهسازم بدانند که قرار است آثارشان رصد شده و در معرض قضاوت قرار بگیرد. در همهجای دنیا، توجه به آرای مخاطبان جایگاهی جدی دارد و خوشحالم که این اتفاق در ایران هم رخ داده است. همچنین از نظرات مردم هم تشکر میکنم که آراءشان ما را به این موقعیت کنونی رسانده است.

پژمان بازغی: بهتر از جشنوارههای قبلی

به نظرم جشنواره مردمی صدا و سیما، بسیار بهتر از جشنوارههای قبلی برگزار شد. فایده برگزاری این جشنواره این بود که آمار عددی نظرات مخاطبان را به شکلی مستقیم دیدیم و فهمیدیم که برنامهها چقدر دیده میشوند. در برنامههایی که اسپانسر دارند، آمار حمایتها مشخصتر است. خوشحالم که کودکشو بدون هیچ اسپانسر و حمایتکننده مالی توانست نظرات مردم را جلب کند و این اتفاق خوبی بود.

مریم نشیبا: رادیو هم خوب شنیده میشود

شاید بهتر بود که برگزاری بخش رادیو و تلویزیون این برنامه با هم و به شکل همزمان صورت نمیگرفت. نمیدانم این حرکت خوبی هست یا نه، اما بلاخره ما همه با هم همکاریم. به عقیده من هر برنامهای که در جهت بهبود کیفی آثار و برنامهها برگزار شود، مطلوب است و رضایت مردم را هم به خود جلب کرد. در این میان ثابت شد که رادیو هم خوب شنیده میشود و همچنان
بردی وسیع دارد.

منوچهر والیزاده: دورهمی با یک جشن مردمی

خوشحالیم که به بهانه برگزاری این جشن مردمی، همه دور هم جمع شدهایم. من هم امسال در ایام عید رادیو و تلویزیون را دنبال میکردم، پایتخت و دورهمی را میدیدم و دوست داشتم. به همه برنامهسازان نوروز امسال خسته نباشید میگویم. سالگرد تولد رادیو هم در پیش است و خوشحالیم که همسن رادیو هستیم!

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها