خوزستان هرگوشه‌اش، گذشته‌ای دارد و تاریخ و طبیعتی که بتوان دل به دریای آن زد و قبراق و سرحال و با دستی پر از اطلاعات تاریخی و فرهنگی، سفر به این سرزمین را به پایان رساند. شهرها و جاذبه‌های گردشگری این استان پرآوازه‌اند و تقریبا به گوش بیشتر هموطنان رسیده است. با این حال برخی از مناطق و شهرهای این استان باوجود برخورداری از جاذبه‌های گردشگری فراوان، هنوز آنچنان که باید معرفی نشده است؛ از جمله اندیمشک در شمال خوزستان که گرچه 90 سال از شکل‌گیری آن نمی‌گذرد، اما به خاطر ظرفیت‌های گردشگری طبیعی‌اش چون دریاچه‌های سد کرخه، دز و بالارود، محیطی بکر برای نوروز گردی است.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۱۹

مبنای شکلگیری شهر اندیمشک ایستگاه راه آهنی است که در ده صالحآباد قرار دارد و سال 1307 بنیانگذاری شد. این ایستگاه باعث شده راهآهن اندیمشک بخشی از راهآهن تهران ـ جنوب باشد و ارتباط دهنده چهار استان خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه؛خط آهنی که دسترسی به این شهر از همه نقاط کشور را از طریق قطار سهل و آسان میکند. اندیمشک به عنوان یک شهر گرچه خودش قدمت چندانی ندارد و با توسعه دهکده صالحآباد شکل گرفته، اما در کنار خرابههای شهر قدیمی و آباد «لور» ساخته شده؛ شهری که به صورت دشتی بایر امروزه در سمت شمال شرقی اندیمشک واقع شده و گفته میشود همان سرزمین عیلامِ تاریخی و مسیر ارتباطی شوش و انشان بوده است.

اما از جاذبههای طبیعی و تماشایی اندیمشک میتوان به بخش الوار این شهر اشاره کرد که دارای دشت، جنگل، کوههای صخرهای سر به آسمان ساییده است. دشت لاله شاهزاده احمد و دشت گل کلمس (در حسرت باران) نیز در روستای تایاو جلوه گری میکنند. در منطقه تووه و منگره هم میتوان نرگس زارهای وحشی را به تماشا نشست. باغهای انار چاره و دو رهون و گرداب هم بدجور چشمنوازی میکنند. روستای تووه یک پدیده بسیار زیبای طبیعی منحصربه فرد به نام «چاله خدا» هم دارد که میتواند مورد توجه گردشگران در حوزه ژئوتوریسم قرار گیرد و البته چشم هر بینندهای را خیره میکند.

چاله خدا که در سینه کش صخرهای عظیم به ارتفاع بیش از هزار متر قرار دارد، به شکل هندسی مخروط مانندی در دل این صخره واقع شده که شعاع دایره فراز آن حدود 40 متر و عمق ارتفاع آن از شعاع دایره تا کف مخروط قیف مانند 12 تا 15 متر است. چاله خدا نامی است که نیاکان ساکنان روستا برای این شکل هندسی عظیم برگزیده اند؛ شاید به این دلیل که قدمتی به اندازه هزاران سال دارد و بدون دخالت انسان شکل گرفته است.

دریاچه سد دز در جنوب بخش الوار اندیمشک هم با آن سواحل زیبایش جان میدهد برای ورزشهای آبی مثل قایق سواری، غواصی و اسکی روی آب. مسیر رود خروشان دز (بین ایستگاه شهبازان و تله زنگ) هم محل مناسبی است برای ورزش آبی رفتینگ.

همچنین دیواره طبیعی صخرهای تاش در دشت لاله و در امتداد کوه آبنگون میتواند به اندازه علمکوه در شمال تهران به جذب دیوارهنوردان جهان بخصوص آلمانی، فرانسوی و سوئیسیها باشد که پیشگام این ورزش هستند. بیشک دیواره تاش بخش الوار و دیواره جنوبی کوه پلمی تووه در صورت اطلاعرسانی میتواند به عنوان بهشت صخرهنوردان مورد توجه قرار گیرد، چراکه هم بی نظیر هستند و هم دسترسی ریلی و جادهای مناسب دارند.

بخش الوار اما خود به تنهایی بجز این دیوارههای صخرهای، دارای آثار تاریخی بسیار از جمله قلعههای باستانی کوهرو، قلعه رزه، ادریسی، بقاع متبرکه شاهزاده احمد، امیر سیف، حاجی باریکاو، حاج بلیل، امامزاده داوود و... و همچنین استخرهای ساسانی، باغ تووه و شیخه و معابد کهن است که با آداب و رسوم مردمش و طبیعت زیبایش میتواند همه سلیقهها را به سوی خود جذب کند و درمورد آن بحق میتوان گفت: «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری.»

طبیعی است اگر اطلاعرسانی خوبی درخصوص معرفی این آثار و جاذبههای تاریخی طبیعی صورت بگیرد و مسئولان و فعالان گردشگری در این خصوص همت به خرج دهند، شاهد حضور تورهای گردشگران متعدد در منطقه خواهیم بود که میتواند به توسعه اقتصاد پایدار منطقه به عنوان صنعت سبز کمک شایانی کند.

امیر هوشنگ عارفیان

پژوهشگر و عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها