با آیت الله ممدوحی در سالروز رحلت آیت‌ الله خوشوقت

همیشه یا در ذکر بود یا در فکر...

سال 91 در چنین روزی آیت‌ الله عزیزالله خوشوقت به دلیل عارضه ریوی در بیمارستان ملک فیصل شهر مکه در 86 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۵۷
همیشه یا در ذکر بود یا در فکر...

مرحوم آیت‌ا... خوشوقت که سال‌هااستاد اخلاق بودندده مهر سال 1305 متولد شد و در محضر استادانی چون علامه طباطبایی، آیت‌ا... سیدحسین بروجردی و امام خمینی درس خوانده و به اجتهاد رسیدند. ایشان سال‌ها امام جماعت مسجد امام حسن‌مجتبی‌(ع) واقع در سه راه طالقانی بود.

رهبر معظم انقلاب به مناسبت وفات آیت‌ا... خوشوقت در پیامی از این عالم بزرگوار به عناوینی چون عالم ربانی، سالک الی ا... و عارف با... یاد کردند.

در سالروز درگذشت این عالم ربانی، با آیت‌ا... ممدوحی یکی از دوستان قدیمی ایشان همصحبت شدیم تا برایمان از ویژگی‌های ایشان بگوید.

شما سال‌های زیادی با آیت‌ا... خوشوقت دوست و همراه بودید. ایشان چگونه شخصیتی داشت؟

نکته بارز درباره ایشان این است که عمرش را تلف نکرد. هر دقیقه از عمرش را که به روزگار داد، چیزی هم گرفت و در درونش ذخیره کرد. همیشه یا در ذکر بود یا در فکر. بسیار مطالعه و با بزرگان گفت‌وگو می‌کرد. تدریس می‌کرد و در کلاس‌هایش بحث و گفت‌وگو زیاد دیده می‌شد.

کم‌خواب بود و حتی در خواب هم به نوعی هوشیار بود. در سراسر شب نماز شب را به صورت دو رکعتی می‌خواند؛ دو رکعت می‌خواند، می‌خوابید دوباره بیدار می‌شد و نماز می‌خواند! زمانی که سفره پهن می‌شد و بخصوص زمانی که مهمان داشتند در ظاهر غذایش را می‌خورد و حتی گاهی وانمود می‌کرد بیشتر از دیگران هم غذا خورده است، اما بسیار کم‌می‌خورد و ظاهر قضیه را حفظ می‌کرد.

بیشتر روزها، روزه داشت و در روزهای عادی کیسه‌ای نایلونی کنارش بود که پر بود از نان خشک و معمولا از آنها می‌خورد. اما با همه اینها عارف، دانشمند، فقیه و مفسری تمام عیار بود. او آگاهانه زندگی و همه عمرش را مفید سپری کرد، یار امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و از همه امکاناتش برای پیشرفت انقلاب استفاده می‌کرد.

ایشان به اخلاق خوب و خوش شهرت داشتند.

خوش‌اخلاق نه به معنای این‌که مدام بگوید و بخندد‌! به این معنا که همیشه ادب را رعایت می‌کرد . آنجا که باید صحبت کند، سخن می‌گفت و جایی که لازم بود سکوت می‌کرد. بسیار محترمانه و مودبانه سخن می‌گفت. آداب روابط اجتماعی را بخوبی می‌دانست و رعایت می‌کرد.

رفتار ایشان در خانواده چگونه بود؟

بسیار مهربان بود‌! با اعضای خانواده بسیار رئوف بود و برای آنها وقت زیادی می‌گذاشت به همین دلیل فرزندانش وابستگی زیادی به خانه پدری داشتند.

این‌که شخصیت‌هایی مانند آیت‌ا... خوشوقت را معرفی کنیم تا مردم بخصوص نسل جوان با آنها آشنا شوند چه تاثیری در سبک زندگی ما خواهد داشت؟

الان دیگر برای معرفی ایشان دیر شده است ! وقتی ایشان زنده بود باید معرفی‌اش می‌کردیم الان که نیست چه فایده‌ای دارد درباره‌اش صحبت کنیم! فقط باید ابراز تاسف کنیم.ایشان احتیاجی به معرفی ندارند، امام‌جماعت مسجدی بودند که همیشه پر از جمعیت بود و افرادی فرهیخته پای منبر ایشان می‌نشستند و مجالس ایشان نتایج خوبی داشت. تنها نکته‌ای که می‌توان به آن امیدوار بود این است که با معرفی شخصیت‌های تاثیرگذاری مانند آیت‌ا... خوشوقت مردم قدر عالمان را بدانند برای آنهایی که از میان ما رفته‌اند طلب مغفرت کنند و برای آنهایی که در قید حیات هستند، طلب خیر و خوبی.

ایشان شاگردان زیادی هم داشتند، از آنها خبری دارید؟

شاگرد زیاد داشتند، اما پراکنده هستند. آیت‌ا... خوشوقت در قم نماندند و به تهران مهاجرت کردند. در تهران کسانی بودند که تحت نظر ایشان آموزش‌های لازم را دیدند و رشد کردند. هر چند هیچ‌کدام شبیه خود ایشان نشدند، اما آدم‌های مهمی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها