با کارگردان سریال محبوب‌«درپناه تو» به بهانه سالروز درگذشت حسن جوهرچی

به‌خاطر نقش «محمدم» انتخاب نام محمد بیشتر شد

یک سال قبل، در چنین روزی خبر درگذشت حسن جوهرچی، بازیگر تلویزیون و سینمای ایران همه جا پیچید و همه را غافلگیر کرد. بازیگری محبوب و مردمی که در 48 سالگی به‌دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شد و بعد ایست قلبی کرد و برای همیشه از میان ما رفت. او روز 17 بهمن در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد؛ اما خاطره بازی‌های خوب او برای همیشه در ذهن مردم باقی خواهد ماند. زنده‌یاد جوهرچی سال 74 با بازی در سریال در پناه تو و نقش محمد به شهرت رسید و بعد از آن در چند سریال پربیننده دیگر هم بازی کرد که از میان آنها می‌توان به سریال او یک فرشته بود، غریبانه و... اشاره کرد. در اولین سالروز در گذشت مرحوم جوهرچی با حمید لبخنده، کارگردان سریال در پناه تو همصحبت شدیم تا از این سریال پرطرفدار و تاثیرگذار و نقش محمد و حسن جوهرچی برایمان بگوید.
کد خبر: ۱۱۱۹۲۶۸

حمید لبخنده که در کارنامه خود ساخت سریالهای دیگری مانند در قلب من و کارآگاهان و فیلم سینمایی آبی را دارد، چند سالی است از تلویزیون و سینما فاصله گرفته و تمرکز خود را
بیشتر به کار آموزش بازیگری گذاشته است.

سازنده آثار پرطرفداری مانند در پناه تو و آبی چرا مدتی است از کارگردانی فاصله گرفته است؟

هیچ فیلمسازی خودش را به دلخواه کنار نمیکشد، بلکه او را کنار میگذارند. چند سالی است نتوانستهام کارگردانی کنم، اما در زمینه نوشتن همچنان فعال هستم. ترجیح میدهم متن اثری را که آن را کارگردانی میکنم خودم بنویسم. سال 90 فیلمنامهای اپیزودیک را برای ساخت به شبکه چهار ارائه کردم، اما با ساخت آن موافقت نشد. سینما هم از یک دورهای به سمت تجارت مطلق رفت و بیشتر تهیهکنندگان روی ساخت آثار کمدی پرمخاطب متمرکز شدند و برای بقیه کارگردانان جایی باقی نماند. در چند سال گذشته، چند فیلمنامه به معاونت سینمایی ارائه کردم اما موفق به ساخت آنها نشدم. سال گذشته فیلمنامهای نوشتم و مجوز ساخت هم گرفت، اما برای تولیدش نتوانستم اسپانسر پیدا کنم و بدون حامی مالی نمیتوان فیلم ساخت. راستش من بلد نیستم براساس سینمای روز و آنچه تهیهکنندگان امروزی میخواهند، فیلم بسازم.

شما سازنده آثار پر مخاطب هستید. اینکه میگویید بلد نیستید خواسته تهیهکنندگان و بینندههای امروزی را برآورده کنید، کمی دور از ذهن است.

جنس کارهایی که امروزه در سینما و تلویزیون ساخته میشود با جنس کارهایی که من میسازم فاصله دارد.معتقدم سینما دچار ابتذال شده و من چنین کارهایی نمیتوانم بسازم.

در دهه 70 درپناه تو را ساختید که یکی از پرمخاطبترین سریالهای تلویزیونی است، نوآوریهایی در این سریال داشتید که جامعه را متاثر کرد؛ مثلا چادری که مریم (لعیا زنگنه) به سر میکرد. نبض مخاطب را میشناسید، الان هم میتوانید با نوآوریهایی باز هم کارگردانی را ادامه دهید؟

همان سالها هم برای نوع چادر سرکردن «مریم» به من ایراد گرفته شد ولی من ایستادگی کردم تا توانستم آن را اجرایی کنم. معتقدم آثاری که امروزه ساخته میشود باری به هر جهت است و پشت آن تفکر خاصی نیست.

امروز اولین سالمرگ مرحوم حسن جوهرچی است، بازیگر نقش اول مرد سریال در پناه تو، چگونه او را برای بازی در این نقش انتخاب کردید؟

در آن سال انگیزههای قوی در ما برای ساخت سریال و فیلم وجود داشت. در آن زمان شش ماه برای انتخاب بازیگران این سریال وقت گذاشتیم. از حدود 800 جوان تست گرفتیم تا بازیگران سریال انتخاب شدند. برای انتخاب نقشهای مریم و محمد حساسیتهایی وجود داشت. باید هم جوان میبودند و هم توانایی بازی در این نقشها را میداشتند. خوشبختانه به آقای جوهرچی و خانم زنگنه رسیدیم که در سریال خوش درخشیدند و در دوره خود به بهترین بازیگران تبدیل شدند. برای آقای جوهرچی بسیار دلتنگ هستم او عالی بود! به پیشنهاد خانم ثریا قاسمی قرار شد زندهیاد جوهرچی را در سریال «محمدم» خطاب کند که خیلی زود روی زبان همه مادرهایی که سریال را میدیدند نشست و یادم هست آن سال انتخاب اسم محمد برای نوزادان تازه متولد شده خیلی زیاد شد. آن سالها سریالهایی با داستانهای عمیق ساخته میشد و پشت هر اثری کلی دغدغه وجود داشت. تلویزیون همه هزینههای تولید یک سریال را پرداخت میکرد تا اثری تاثیرگذار تولید شود و بتواند مردم را با خود همراه کند.

از ویژگیهای مرحوم جوهرچی نکته خاصی به یاد دارید؟

آنچه در محمد سریال «در پناه تو» دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت، خصوصیات غالب شخصیت خود آقای جوهرچی بود که در نقش بروز داد؛ جوانی مسئولیتپذیر و اهل گفتوگو. همه ویژگیهای محمد در روح و ذات حسن جوهرچی وجود داشت به همین دلیل توانست آنقدر خوب این نقش را بازی کند. من فقط مختصات محمد را از ذات «حسن» بیرون کشیدم و او با بازیاش آنها را نشان داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها