مد‌یرکل میراث فرهنگی، صنایع د‌ستی و گرد‌شگری استان کرمانشاه گفت: میزان صاد‌رات صنایع د‌ستی استان کرمانشاه د‌ر 8 ماهه نخست امسال 9 میلیون د‌لار بود‌.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۲۶

به گزارش تسنیم جلیل بالایی در کرمانشاه اظهار داشت: در مجموع میزان صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه در 8 ماهه نخست امسال 9 میلیون دلار بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در بخش صنایع دستی با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه روستایی و اعتبارات این بخش گفت: در مجموع ساختمان قدیمی این مجموعه واقع در دبیر اعظم که چند وقت یک بار به صورت موقت در اختیار صنعتگران قرار میگرفت امروز به عنوان یک مرکز آموزشی در جهت کمک به تولید داخلی و عرصه فروش و نمایش این صنایع تبدیل شده و در اختیار 32 نفر از صنعت گران چرخه تولید قرار گرفته است.

بالایی با بیان اینکه احداث بازارچه دائمی صنایع دست با 18 غرفه و اعتبار 380 میلیون تومانی نیز در دستور کار قرار دارد گفت: در سال گذشته 60 بازارچه موقت صنایع دستی در استان کرمانشاه برپا شد.

وی با بیان اینکه اکنون 3277 تخت در اقامتگاههای گردشگری استان وجود دارد که امیدواریم تا نیمه نخست سال 98 تعداد 438 تخت به این اقامتگاهها افزوده شود بیان کرد: یعنی با افزایش 25 درصدی تختهای اقامتگاههای استان در یک سال و نیم آینده مواجه خواهیم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه حوزه صنایع دستی و گردشگری به دلیل کاربردی بودن، مردمی بودن و ایجاد اشتغال و تولید یکی از مصادیق قاطع حوزه اقتصاد مقاومتی است بیان کرد: در سال 96 بر اساس جدول زمانبندی و برنامهها به 80 درصد اهداف خود رسیدیم.وی با اشاره به اینکه در برخی از روستاهای استان کارگاههای تولید صنایع دستی تشکیل شده است گفت: خوشبختانه روستای فش 31 واحد کارگاهی فعال در زمینه صنعت فرش و سازههای موسیقی دارد و با استقبال خوب زنان و مردان فعال روستای هجیج گیوه تولید میشود.

بالایی با بیان اینکه امیدواریم با ایجاد 2 واحد بومگردی در روستای فش و 2 واحد اقامتگردی در روستای هجیج تحرک خوبی را در زمینه رونق واحدهای صنایع دستی داشته باشیم گفت: در شرایط کنونی در حوزه عملیاتی کردن طرحهای اقتصاد مقاومتی 900 طرح از سوی سرمایهگذاران فعال از روستاها به دست ما رسیده که نیازمند اعتبار و تسهیلات 50 میلیارد تومانی هستند.

وی با بیان اینکه زیر ساختهای مسیر رفت و برگشت کریدور گردشگری بیستون ـ
طاق بستان برای تسطیح اراضی انجام شده است بیان کرد: در این مسیر علاوه بر کاشت درخت به صورت جنگلکاری و انبوه،
مجتمع های رفاهی، خدماتی گردشگری و همچنین فضای سبز با جذابیت خاص و پارکها احداث خواهد شد.

بالایی با اشاره به اینکه مسیر کرمانشاه بیستون به کرمانشاه را به عنوان یک کریدور گردشگری که دارای جذابیتها و زیباییهای خاصی باشد از چند مدت قبل مورد بررسی قرار دادیم اظهار کرد: اقدامات و تلاشهای خوبی برای اجرای آن در حال انجام است که با اجرای این طرح مسیر بیستون به کرمانشاه به مسیری زیبا و با جذابیتهای گردشگری تبدیل خواهد شد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: دستگاههای اجرایی ذیربط باید همچنان با جدیت به دنبال فراهم ساختن بسترهای لازم برای اجرای این طرح باشند و تلاش کنند تا این طرح هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

وی گفت: تاکنون چند جلسه با نیروهای نظامی جهت عقبنشینی دیوارهای پادگانهای نظامی مستقر در مسیر کرمانشاه به بیستون تشکیل شده و این موضوع یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است که نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

بالایی بیان کرد: طرحها و برنامههای خوبی برای اثربخشی به جذابیتهای مسیر کرمانشاه به بیستون لحاظ شده که تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به پیگیری و جدیت در این راستا هستند زیرا در نظر داریم که این مسیر را به مسیری زیبا و دلنشین تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعات فاز نخست این طرح با طول 25 کیلومتر عرض و عمق 500 متری و با پیشرفت فیزیکی 70 درصد انجام شده است گفت: گزارش نقشهبرداری این طرح نیز به اتمام رسیده و ما اکنون منتظر هستیم این گزارشات را در جلسات ارائه نماییم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه اجرای بخش عمدهای از کریدور گردشگری به سرمایهگذاری فعالان بستگی دارد بیان کرد: باید این تسهیلات ارزان قیمت را به سرمایهگذاران بدهیم و در حوزه زیرساختی نیز اداره راه و شهرسازی مشغول به فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر بیش از 100 هکتار فضای سبز ایجاد شده است گفت: اکنون ما به دنبال جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی از طریق تقویت زیرساختها و تعریض جاده هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها