نماینده پارلمان انگلیس در گفت‌وگو با جام سیاست:

آمریکا اگر تحریم جدید وضع کند، پای برجام می‌ایستیم

اندرو میچل، سیاستمدار محافظه‌کار انگلیسی است که در دولت دیوید کامرون، سکان وزارت توسعه بین‌الملل را در دست داشت.
کد خبر: ۱۱۰۶۰۴۹

او اکنون به عنوان عضو پارلمان انگلیس مسائل ایران و روابط دوجانبه لندن ـ تهران را از نزدیک دنبال می‌کند و آن‌طور که در گفت‌وگو با جام سیاست مطرح کرد، سال آینده همراه یک هیات پارلمانی برای تقویت روابط دوجانبه با ایران به تهران سفر می‌کند.

میچل درخصوص مساله فلسطین و جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان نیز موضعگیری کرده و در جریان درگیری‌های سال 2014 در نوار غزه، بارها از حملات اسرائیل به مدارس به سازمان ملل انتقاد کرد و خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی شد. او در سال‌های اخیر به موضوع جنگ یمن نیز توجه نشان داده و سال گذشته با سفر به یمن از جمله معدود سیاستمداران اروپایی بود که به طور مستقیم با سران انصارالله دیدار و گفت‌وگو کرد.

با میچل درخصوص مسائل مختلف روابط دوجانبه ایران و انگلیس و همچنین بحران یمن و مساله فلسطین گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

دولت آمریکا در راهبرد جدید خود در قبال ایران، در حال تضعیف توافق هسته‌ای است. انگلیس چه موضعی در این خصوص دارد؟

من مخالف اقدامات آمریکا در مساله هسته‌ای هستم و به شدت از برجام حمایت می‌کنم. تلاش‌های آمریکا برای بی‌ثبات کردن توافق هسته‌ای با ایران، عمیقا مرا متاسف می‌کند. به عقیده من، مهم‌ترین مساله این است که به جای تلاش برای منزوی ساختن ایران باید این کشور را بیش از پیش وارد تعاملات جامعه جهانی کرد. از این رو، به عنوان عضو پارلمان انگلیس خواهان افزایش روابط میان انگلیس و اروپا با ایران هستم.

اما اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند، شما چه واکنشی خواهید داشت و چگونه از کسب و کارهای انگلیسی که مشغول تجارت با ایران هستند حفاظت خواهید کرد؟

انگلیس پای توافق هسته‌ای با ایران می‌ایستد. من سال آینده همراه یک هیات از پارلمان انگلیس به ایران سفر و بر این مساله تاکید می‌کنم. سال گذشته نیز هیاتی از پارلمان انگلیس در اجلاسی در امارات شرکت کرده بود که در آن جلسه مهم نیز من و جک استراو از ایران حمایت و با سیاست برخی کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای منزوی‌سازی ایران مخالفت کردیم.

ایران اما از شرایط پسابرجام راضی نیست و مقام‌های دولت ایران می‌گویند نه‌تنها آمریکا، بلکه کشورهای اروپایی که خود در توافق هسته‌ای نیز حضور داشته‌اند، تعهدات خود را به درستی اجرایی نکرده و ایران نتوانسته از مزایای اقتصادی برجام بطور کامل بهره‌مند شود. آیا از سطح روابط اقتصادی میان ایران و انگلیس در دوران بعد از امضای برجام راضی هستید؟

ما می‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و انگلیس خیلی بیشتر شود و خیلی امیدوارم تجارت میان دو کشور به سرعت گسترش یابد.

اما نه‌تنها در حوزه اقتصادی و بانکی شاهد تلاش‌های جدی شما برای گسترش روابط اقتصادی پایدار با ایران نیستیم، بلکه حتی در پایین‌ترین سطح، یعنی صدور روادید نیز مشکلات زیادی را می‌بینیم. بسیاری از تجار ایرانی که مشغول تجارت با انگلیس هستند می‌گویند سفارت شما در تهران، درخواست‌ آنها برای صدور روادید را به درستی مدیریت نمی‌کند و مشکلات زیادی برای صدور روادید تجاری ایجاد می‌کند. آیا اقدامی هم برای حل آن کرده‌اید؟

درست است، اگر ما می‌گوییم که باید هرچه که می‌توانیم برای تسهیل رشد تجارت میان دو کشور انجام دهیم، این مساله شامل رویکردی عقلانی و عملگرایانه نسبت به مساله روادید نیز می‌شود. روادید بطور کلی یکی از موضوعات دشوار و مورد بحث در انگلیس است و این مساله مختص ایران نیست. اما باز هم تکرار می‌کنم که ما خیلی مشتاق گسترش روابط تجاری با ایران هستیم و کاملا درک می‌کنم که مساله روادید هم در این موضوع اثرگذار است. شاید بهترین روش برای حل این مساله این باشد که مواردی را که در آنها اعطای روادید رد شده یا مدت زیادی به طول انجامیده مورد بررسی دقیق قرار دهیم. زیرا نباید تجاری که دنبال تجارت با انگلیس هستند از شرایط اخذ روادید خسته و ناامید شوند.

اجازه بدهید چند سوال درخصوص مسائل بین‌المللی مطرح کنم. در روزهای اخیر شاهد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور در اسرائیل به بیت‌المقدس بودیم. نکته جالب برای ما مخالفت بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با این اقدام آمریکا بود. چرا انگلیس که همچون آمریکا از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند، با این تصمیم آمریکا مخالفت کرده است؟

به عنوان یک عضو پارلمان انگلستان فکر می‌کنم تصمیم دولت آمریکا برای جابه‌جایی سفارتشان در اسرائیل به بیت‌المقدس هیچ کمکی به فرآیند صلح نمی‌کند. به همین خاطر هم اقدام ترامپ را همه ازجمله دولت انگلیس محکوم کرده‌اند. به نظر من این تصمیم نه‌تنها می‌تواند تلاش‌ها برای حفظ فرآیند صلح در فلسطین را بی‌ثبات کند، بلکه موجب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نیز می‌شود و نتایج منفی بسیاری خواهد داشت.

چندی پیش پارلمان انگلیس جلسه اضطراری را برای بررسی بحران یمن تشکیل داد. ما در روزنامه جام‌جم آن جلسه را زیر نظر داشتیم اما متوجه شدیم که از 260 عضو مجلس عوام کمتر از 40 نماینده در آن جلسه شرکت کردند. شما نقش برجسته و فعالانه‌ای در آن جلسه داشتید. می‌توانید توضیح دهید که چرا جلسه مذکور آنقدر خالی بود؟ آیا این مساله نشان‌دهنده کم‌اهمیت بودن بحران انسانی یمن برای نمایندگان پارلمان انگلیس نیست؟

همان‌طور که می‌دانید این جلسه پنجشنبه برگزار شد. در این روز بسیاری از نمایندگان باید در حوزه انتخابی خود حاضر شوند. برخی نمایندگان نیز باید در جلسات کمیته‌های مختلف شرکت کنند و به همین خاطر جلسه اضطراری یمن حضار زیادی نداشت. اما همین که ما این جلسه را به عنوان یک جلسه اضطراری برگزار کردیم، نشانه آن است که به موضوع یمن اهمیت می‌دهیم.

شما می‌گویید نگران بحران انسانی یمن هستید. اما دولت شما یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات عربستان است؛ تسلیحاتی که برای کشتار و بمباران هر روزه مردم یمن به کار گرفته می‌شود. همچنین گزارش‌ رسانه‌های انگلیسی نشان می‌دهد که مستشاران انگلیسی به طور مستقیم در اتاق‌های فرمان جنگ عربستان علیه یمن حضور دارند. اگر پارلمان نگران مردم یمن است چرا به دولت برای توقف فروش سلاح به عربستان فشاری نمی‌آورد؟

فکر می‌کنم موضوع فروش سلاح به عربستان در درجه دوم است. سعودی دشمنان زیادی در اطراف خود دارد و خیلی ثروتمند است و می‌تواند تسلیحاتی را که دوست دارد بخرد. ما بیشتر نگران پیامدهای انسانی محاصره یمن از سوی سعودی هستیم. از آنجا که انگلیس هم یکی از اعضای ائتلاف سعودی است، این محاصره هم با حمایت غیرمستقیم انگلیس صورت می‌گیرد، اما نخست‌وزیر ما هم وقتی به خاورمیانه سفر کرد به صراحت گفت این محاصره باید رفع شده و باید فرآیند سیاسی برای حل بحران آغاز شود و طرف‌های درگیر بدون پیش‌شرط به گفت‌وگوها بازگردند. نخست‌وزیر ما در سفر اخیرش به خاورمیانه تصریح کرد که محاصره یمن باید لغو شود.

به طور مشخص پارلمان چه اقدام و سیاستی برای حل بحران یمن دارد؟

خواسته پارلمان انگلیس این است که در وهله اول محاصره یمن بسرعت رفع شود و این رفع محاصره نباید محدود به مسائل انسانی باشد، بلکه باید محاصره اقتصادی یمن نیز پایان یابد. در وهله دوم باید فرآیند سیاسی بدون هرگونه پیش‌شرطی شروع شود تا به یک راه حل سیاسی برای بحران موجود برسیم. شرایط فعلی یمن می‌تواند برای سال‌ها ادامه یابد و اگر چنین شود افراد بیگناه زیادی کشته خواهند شد.

گفت‌وگو: سیدمجتبی موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها