ستون فقرات از تعدادی مهره تشکیل شده که در فواصل میان این مهره‌ها دیسک‌های بین مهره‌ای قرار گرفته‌اند. این دیسک‌ها با ایجاد فاصله بین‌مهره‌ها باعث تقسیم نیروی وارد شده به ستون فقرات می‌شوند. حالا اگر بنا به هر دلیلی دیسکی از قسمت عقبی خود بیرون‌ بزند، این قسمت روی نخاع یا رشته‌های عصبی فشار وارد می‌کند و سبب بروز درد در ناحیه کمر و پاها می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۹۲۲

مردم به این بیماری در اصطلاح دیسک کمر می‌گویند. البته باورهای درست و غلط زیادی درباره این مشکل وجود دارد؛ مثلا خیلی‌ها می‌گویند دیسک کمر با کمردردهای شدید و طولانی مدت خود را نشان می‌دهد. آیا واقعا همین طور است؟ باید بدانید بیرون‌زدگی دیسک معمولا با درد خود را نشان می‌دهد؛ اما این درد می‌تواند به‌طور ناگهانی و شدید بوده یا در بعضی موارد به صورت مزمن و تدریجی بر شدت آن افزوده شود. به طور معمول این درد همراه با احساس خشکی در ناحیه کمر و با اسپاسم ماهیچه‌های اطراف آن همراه است. درصورتی که این بیماری با فشار و آسیب به رشته‌های عصبی نخاع کمری همراه شود، درد تیرکشنده‌ای در ناحیه باسن، پشت ران‌ها، ساق و حتی در کف پاها احساس می‌شود. حتی دردها می‌تواند همراه با احساس گزگز، بی‌حسی و خواب‌رفتگی پاها باشد. همچنین در موارد پیشرفته، احساس ضعف و کاهش قدرت در ماهیچه‌های پا یا اختلال در راه رفتن به وجود می‌آید. در درازمدت نیز آرتروز مهره‌های ستون فقرات بروز می‌کند. باور شایع دیگر در خصوص ابتلا به دیسک کمر، سن بالا و داشتن اضافه وزن است. اصلا چه عواملی در تخریب دیسک کمر مقصرند؟

یکی از عواملی که باعث ایجاد دیسک کمر می‌شود، افزایش سن است چون ساختمان دیسک به هم می‌خورد و تخریب می‌شود. البته بجز فاکتور سن با ضربه‌های ساده‌ای که به ستون فقرات وارد می‌شود و البته سبک زندگی نادرست و حرکات فیزیکی اشتباه نیز امکان ایجاد دیسک کمر وجود دارد حتی در سنین خیلی پایین؛ برای مثال در 18سالگی هم ممکن است شخصی دچار این بیماری شود. نکته بسیار مهم این که عواملی دیگر مانند افزایش فشار روی ستون فقرات و چاقی نیز می‌توانند باعث عارضه در دیسک‌های کمری شوند. پس نقش اضافه وزن بویژه چاقی شکمی را نمی‌توان نادیده گرفت. فراموش نکنید بر خلاف باور عموم، تنها 2درصد موارد کمردرد نیاز به جراحی دارند، چرا که جراحی نابه‌جا باعث احتمال مزمن شدن بیماری و ناتوانی بیمار می‌شود. اگر بیمار در یک برنامه طب فیزیکی و توانبخشی بهبود پیدا نکند معمولا جراحی توصیه می‌شود. در عین حال بر خلاف باور خیلی‌ها این موضوع که بیرون زدگی شدید دیسک باید عمل شود، رد شده است و بستگی بشدت فشار روی عصب دارد. به عبارت دیگر در موارد خاصی نیاز به عمل جراحی برای درمان کمردرد وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها