بحران آب در ایران آن قدر جدی است که محور حرف‌های اولین نشست خبری عیسی کلانتری، رئیس تازه‌نفس سازمان حفاظت محیط زیست ایران را تشکیل دهد، او در اولین نشست خبری‌اش اعلام کرد: «70 درصد نیرو و وقتم را صرف آب خواهم کرد چرا که می‌دانم با این روند مصرف آب، این کشور سرنگون می‌شود.» کلانتری اما به موضوع آلودگی هوا، ‌فراورده‌های تراریخته که این روزها خبرساز است و همچنین موضوع سدسازی‌ها در شمال ایران هم اشاره‌هایی داشت.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۵۰

ایران می‌خشکد

به گزارش جام‌جم، معاون رئیس‌جمهور گفت در کشور ما بدون اغراق بالای 70درصد مشکل محیط‌زیست، آب است و از این‌رو نباید روند کنونی کشور ادامه پیدا کند، چرا که مساله آب تنها یک خطر برای نظام نیست بلکه خطری برای تاریخ 7000ساله‌ این سرزمین است.

به گفته کلانتری، مساله آب را نباید با مساله جزئی‌تری مثل چند یوزپلنگ کمرنگ کنیم. آب را نباید قربانی یک‌گونه گیاهی کنیم. تهدید آب برای کشور مساله بود و نبود کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مساله تراریخته‌ها را نسبت به بحران آب جزئی خواند و گفت:‌ مساله محیط‌زیست ما آن‌قدر بزرگ است که تراریخته شاید یک در هزار آن اهمیت دارد و نباید وقت زیادی را به این موضوع اختصاص بدهیم اما بهتر است بدانید براساس گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، برنج تراریخته هیچ مشکلی برای سلامت انسان‌ها ندارد.

به گفته کلانتری، الان بیش از 75 درصد آب‌های شیرین فسیلی کشور را که حاصل صدها سال کار طبیعت در زیر زمین بوده، از دست داده ایم. اما اصلاًاهمیت نمی‌دهیم چرا که نمی‌توانیم اهمیت این موضوع را تشخیص بدهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در حالی که اگر مصرف آب در کشور کم نشود این کشور نابود خواهد شد اما در سازمان حفاظت محیط‌زیست، بخش هوا و نیروی انسانی 20 برابر آب بودجه دارد یا بخش فنی دیگری توان و قدرتش ده‌ها برابر مساله آب است یعنی آب در این سازمان جایگاهی ندارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همان‌طور که امروز به‌دلیل قیمت‌گذاری درست و دور ریز کمتر، مصرف گندم یا نان کشور با جمعیت 80 میلیونی چهار میلیون تن کمتر از ده سال پیش است که 72 میلیون جمعیت داشتیم باید بتوانیم مصرف آب را نیز کمتر کنیم و البته در کنارش بهره‌وری را نیز افزایش دهیم.

با سدسازی شمال موافقم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که سدسازی هم خوب است و هم بد، گفت: در دریاچه ارومیه، جلوی سد نازلو را با 67 درصد پیشرفت، سد سیمینه رود را با بیش از 80 میلیارد سرمایه‌گذاری گرفتم اما در شمال کشور با سدسازی موافق هستم.

کلانتری گفت: من در سد شفارود حَکم بودم و رای به ساخت سد دادم. حدود 25 تا 30 سال قبل دو میلیون و 300 هزار هکتار جنگل در شمال ایران داشتیم که امروز این رقم به یک میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است. از این میزان یک میلیون و 100 هزار هکتار جنگل مخروبه است. می‌توانیم در شمال سد بسازیم و به جای آن ده برابر در مناطق مخروبه درخت بکاریم. وظیفه نگهداری از درختان هم به عهده وزارت نیرو باشد. یا بودجه‌اش از وزارت نیرو به دستگاه مربوطه منتقل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها