رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: 75 درصد مشکلات زیست‌محیطی کشور منشاء آن کم‌آبی است و 25 درصد آن به دیگر مسائل همچون معضلات آلودگی هوا و انقراض گونه‌هاست.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۷۷

به گزارش جام‌جم، عیسی کلانتری‌‌ در دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران افزود: کشورهایی که بیش از 40 درصد آب تجدیدپذیرشان را مصرف می‌کنند در مرز خط قرمز هستند که حدود هفت کشور در این وضعیت قرار دارند.

به گفته او در بین این کشورها نیز حدود6 کشور بیش از 60 درصد آب تجدیدپذیرشان را مورداستفاده قرار می‌دهند و این در حالی است که ایران 110 درصد آب تجدید پذیرش را استفاده می‌کند. آن‌طور که او هشدار داد در کشورمان 88 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم، اما میزان آب مصرفی در کشور97 میلیارد مترمکعب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: چنانچه این وضعیت‌ تا 15 سال آینده ادامه یابد در کشور دیگر آبی وجود نخواهد داشت و آب در آینده تنها مساله‌ای خواهد بود که منافع ملی و پایداری کشور را به شدت تهدید می‌کند.

جای خالی فناوری در کشاورزی

وی افزود: در این میان باید کشاورزان با بالاترین فناوری‌ها بیشترین تولید را در اختیار داشته باشند و اگر از فناوری استفاده نکنیم قدرت رقابت در بخش کشاورزی را نخواهیم داشت. کلانتری اظهار کرد: باید از تمام تکنولوژی‌های رایج و جایز برای بهبود کشورمان و برای حفظ و صیانت از انقلاب و استقلال کشور استفاده کنیم.

وی گفت: ممکن است عده‌ای از این علم خوششان نیاید، ولی هدف مقدس است و ممکن است در این راه تهمت بزنند ولی نباید عقب نشینی کرد و شاید مخالفان نیز اطلاع ناصحیح از این علم داشته باشند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: وظیفه حاکمیت و دولت حمایت از علم و فناوری بوده و یکی از فناوری‌های مردمی که برای محیط‌زیست است بیوتکنولوژی است و محیط‌زیست نیز از این علم حمایت می‌کند.

غفلت از محصولات تراریخته

براساس این گزارش، رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ‌در دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: به‌دلیل عوام‌فریبی‌های صورت گرفته کشور دچار عقب‌ماندگی بیش از 10 ساله در زمینه تولید محصولات تراریخته گیاهی شده است.

سیروس زینعلی افزود: دست‌هایی پشت‌پرده بوده و هستند که طی دو سال گذشته با هجمه‌ای که علیه تراریخته به راه انداخته‌اند، کشور را با یک عقب‌ماندگی تضمین شده مواجه کرده‌اند. وی عنوان کرد: این دست‌های مرموز به خوبی می‌دانستند اگر تولید داخلی نداشته باشیم مجبور به واردات هستیم و به‌عنوان مثال در صورت ممنوعیت واردات محصولات تراریخته گیاهی ظرف مدت یک ماه بسیاری از صنایع وابسته دام و طیور ما دچار ضربه می‌شود. زینعلی بیان کرد: تمام تلاششان این بود که با ترساندن مردم و مسئولان کاری بکنند که تولید محصولات تراریخته در داخل کشور نداشته باشیم. وی ادامه داد: این در حالی است که بیش از دو سال است بیان می‌کنیم که این حرف و حدیث‌ها درخصوص معایب محصولات تراریخته هیچ‌گونه مبنای علمی ندارند.

زینعلی با بیان این‌که امیدواریم این گره در دولت دوازدهم برطرف شود، اظهار کرد: سال 83 نخستین محصول تراریخته گیاهی ما تولید شد، اما به‌دلیل این عوام‌فریبی‌ها بیش از ده سال عقب افتادیم و جبران این عقب‌افتادگی با توجه به سرعت دیگر کشورها بسیار سخت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها