درگیری اقلیت مسلمان میانمار با نیروهای امنیتی ابعاد وسیعی یافته است. اقدام سرکوبگرانه دولت میانمار و کشته شدن حدود صد روهینگیایی در این کشور هزاران تن از مسلمانان را به سوی مرز با بنگلادش فراری داده است و آنگ سان سوچی در برابر آزمونی بزرگ قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۸۴۹۲

شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: خشونت‌هایی که از هفته گذشته در غرب میانمار بین گروهی از مبارزان روهینگیا و پلیس آغاز شده تاکنون دست‌کم صد کشته برجای گذاشته است و بسیاری از مردم از ترس خشونت‌های بیشتر به سوی مرز بنگلادش گریخته‌‌اند و بسیاری در نقطه مرزی تجمع کرده‌اند.

مسلمانان روهینگیا را در میانمار مهاجران غیرقانونی قلمداد می‌کنند و ایالت «راخین» اکنون به کانون درگیرهای مذهبی علیه مسلمانان روهینگیا تبدیل شده است.

ارتش میانمار مدعی شد پس از حمله مبارزان روهینگیا به دست‌کم 20 افسر پلیس و چند ایست بازرسی مرزبانی، نظامیان عملیات پاکسازی راخین را در دستور کار قرار دادند، اما به گفته فعالان روهینگیا، ارتش به روستاهای مسلمان نشین یورش برده و ضمن آتش‌زدن خانه‌های روستاییان، دست به قتل عام غیرنظامیان زده است.

گزارش‌ها حاکی است نظامیان ارتش میانمار به روی غیرنظامیانی که بشدت وحشت زده و در حال فرار بودند آتش گشودند. نزدیک به صد هزار مسلمان روهینگیا هم‌اکنون در مرز با بنگلادش حضور دارند و دولت این کشور از ورود آنان جلوگیری می‌کند.

آنیتا شوگ، عضو شورای اروپایی روهینگیا با تایید کشتار غیرنظامیان به دست دولت میانمار گفت: «هزاران روهینگیایی به سوی مرز با بنگلادش فرار می‌کنند. ارتش میانمار به غیرنظامیان بی‌گناه حمله می‌کند. هیچ یک از این افراد مسلح نیستند. زنان، کودکان و سالمندان از ترس از دست دادن جان خود فرار کرده‌اند. بسیاری از آنان زخمی شده‌‌اند، اما به علت شدت گرفتن دامنه سرکوب و ظلم و ستم دولت میانمار، فرار را بر ماندن ترجیح داده‌اند.‌»

وی ضمن انتقاد از سکوت جامعه بین‌المللی گفت: «این بحران، بحرانی ریشه‌دار است و به علت سکوت مرگبار جامعه بین‌المللی، هر روز عمیق‌تر و گسترده می‌شود. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم گام‌های عملی و قاطعانه بردارد تا به بحران پایان داده شود. دولت و ارتش میانمار دارند دست به جنایت‌هایی می‌زنند که سازمان ملل آن را جنایت ضد بشریت خوانده است. از دیدگاه ما این جنایت‌ها از نسل‌کشی و پاکسازی قومی هم بدتر است.» هم‌اکنون بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا در میانمار زندگی می‌کنند و 400 هزار نفر هم در بنگلادش آواره شده‌اند. آنها مقام‌های میانمار را به اعمال تبعیض‌نژادی متهم می‌کنند. راخین که محل زندگی بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیاست، فقیرترین منطقه میانمار به شمار می‌رود.

ده‌ها هزار نفر از پناهجویان روهینگیایی که به بنگلادش رفته‌اند، در شرایط نامناسبی قرار دارند. با این که مسلمانان روهینگیا چندین نسل است در میانمار زندگی می‌کنند، اما مقامات این کشور آنها را مانند بیگانگان در نظر می‌گیرند و دسترسی به بازار کار، مدارس و بیمارستان ندارند. ظهور بودایی‌های ملی گرا در یک سال اخیر باعث افزایش خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا شده است.

یک کمیسیون بین‌المللی که کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد آن را رهبری می‌کند، روز پنجشنبه درباره وضعیت راخین به دولت میانمار توصیه کرده است که قدرت و اختیارات بیشتری به اقلیت مسلمان این ایالت اعطا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها