با کاهش منابع انرژی مصرفی جهان بویژه انرژی‌های سوخت فسیلی مانند نفت و گاز دانشمندان به دنبال راه‌حلی برای کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی آن هستند.
کد خبر: ۶۸۶۲۱۲
کاهش مصرف با استفاده از داده‌های مسیر حرکت خودرو

خودروهای الکتریکی ـ هیبریدی شارژی دارای پتانسیل بالایی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در صنعت حمل و نقل بوده، ولی گاهی اوقات مسافت‌های رانندگی طولانی بیش از حد توان الکتریکی خودرو است؛ به این معنی که هم باید از انرژی الکتریکی و هم انرژی سوخت فسیلی استفاده کرد.

در چنین مسافرت‌هایی ما به یک سیستم مدیریت انرژی و توانایی آن برای بهینه‌سازی انرژی نیاز خواهیم داشت.

این سیستم باید بتواند سفرهای آینده را پیش‌بینی‌ کند، اطلاعات لازم را از منابع مختلف به دست آورد و شرایط بهینه بهره‌برداری از باتری را مشخص کند. محققان دانشگاه صنعتی چالمرزسوئد بعد از سال‌ها تحقیق روشی را کشف کردند که به صورت خودکار مسیرهای حرکت بازگشتی را در میان داده‌های رانندگی ثبت‌شده شـناسایی می‌کند و قواعد کنترل بهینه‌ای را برای آنها محاسبه می‌نماید. مسیرهای تکراری و چند بار طی شده از میان داده‌های رانندگی ثبت‌شده با استفاده از روش دسته‌بندی سلسله مراتبی شناسایی می‌شود.

با توجـه به شرایط رانندگی در امتداد مسیر می‌توانیم یک استراتژی بهینه را از قبل محاسبه کنیم به طوری که به عنوان اطلاعات اولیه برای زمان واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابر گفته ویکتورلارسن از دو روش برای محاسبه قبلی استفاده می‌شود که عبارتند از: بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی دینامیکی. از نظر محاسباتی باید به الگوریتم برنامه‌ریزی دینامیکی توجه خاصی​کرد.

به جای راه‌اندازی این نرم‌‌‌افزار روی کامپیوتر مرکزی راننده می‌تواند از آن در قالب یک برنامه کاربردی روی گوشی هوشمند خود استفاده کند. شبیه‌سازی‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان مصرف سوخت با این روش 10‌درصد کاهش می‌یابد.

‌phys.org / مترجم:​ نرگس عبداللهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها