گفتگو با لیام نیسن در‌ پنجاهمین تجربه ‌سینمایی‌اش

یک تجربه سخت

نام لیام نیسن با یک سری نقش‌های غیرمتعارف گره خورده است؛ از بازی در نقش یک آدم واقعی و کلاسیک مثل مایکل کالینز در فیلمی به همین نام (محصول 1996) تا ایفای نقش شخصیت ضد قهرمان امروزی، دارک‌من نیسن سال قبل همسر بازیگر خود ناتاشا ریچاردسن را در یک حادثه از دست داده و بسیاری فکر می‌کردند او به دنبال این ماجرا، کار بازیگری را رها خواهد کرد، ولی این اتفاق نیفتاد و او چند هفته پس از مرگ ناگهانی همسر خود، جلوی دوربین «تیم A» ظاهر شد تا تولید آن دچار رکورد نشود.
کد خبر: ۳۳۴۰۷۸

وی که متولد سال 1963 است در سال 1993 اسکار بهترین بازیگر مرد سال را گرفت و به صورت همزمان بازیگر فیلم‌های غیرمتعارف و تجاری است.

چند ماه قبل برخورد تایتان‌ها از وی اکران عمومی شد و حالا «تیم A» را روانه پرده سینماها کرده است. وی هم‌اکنون مشغول بازی در سه روز بعدی است که نسخه دوباره‌سازی شده یک اثر دلهره‌آور و پرفروش فرانسوی است. پس از آن وی فیلم «چلو» ساخته آتوم آگویان کانادایی‌تبار را آماده نمایش خواهد کرد.

نیسن در نسخه سینمایی تیم A همان نقشی را بازی می‌کند که جورج پپارد در دهه هشتاد در نسخه تلویزیونی آن بازی کرد. او رهبر یک گروه عملیات ویژه است که مورد یک اتهام مرگبار قرار می‌گیرد.

تیم A پنجاهمین فیلم سینمایی شماست. فرق این فیلم با بقیه کارهای شما چیست؟

این اکشن ماجراجویانه یک کار بزرگ و پرخرج استودیویی است که قرار است تبدیل به یک مجموعه فیلم سینمایی شود. به اعتقاد من، فیلمنامه آن عالی و ترکیب بازیگرانش خیلی خوب بود. همه‌چیز در این فیلم در جای درست خودش قرار گرفته بود. به همین دلیل همه عوامل دست‌اندرکار آن سر صحنه فیلمبرداری به یکدیگر می‌گفتیم: «حالا باید چه‌کار کنیم تا این صحنه به بهترین شکل آن اجرا شود و ما چگونه می‌توانیم بهترین کار خود را ارائه دهیم؟» می‌دانید، چنین حسی خیلی خوب و دوست‌داشتنی بود.

کارناهان، کارگردان فیلم هم چنین حس و حالی را داشت؟

بله و خیلی خوب این حس را به همه ما هم منتقل می‌کرد. او بجز آن‌که یک کارگردان خوب است، فیلمنامه‌نویس بسیار قابلی هم هست. وقتی می‌خواستیم صحنه‌ای را بازی کنیم او همه‌چیز را با ذکر جزئیات به ما می‌گفت و جایی برای مطرح شدن هیچ سوالی نمی‌گذاشت. برای مثال، او دیالوگ‌های فیلم را قبلا نوشته بود و ما آنها را بارها و بارها تمرین کرده بودیم. ولی این اتفاق می‌افتاد که او سر صحنه می‌گفت: نه، این دیالوگ‌ها با حال و هوای کلی صحنه همخوانی ندارد. و خیلی زود آنها را عوض می‌کرد. دیالوگ‌های جدید خیلی بهتر و راحت‌تر بودند. جو نسبت به هیچ‌چیز تعصب خاصی ندارد و می‌گوید باید جوری کار کرد که بهترین نتیجه عاید آدم شود.

کار کردن با او سر صحنه فیلمبرداری چگونه بود؟

هیجان‌انگیز و عالی. او فیلمساز مولفی است که مشابه او را این روزها خیلی کم می‌بینیم. در کنار او، می‌دانی که همه چیز به شکلی درست پیش خواهد رفت. تیم A دارای شخصیت‌ها و کاراکترهای متعددی است و این نکته اهمیت زیادی داشت که عدالت در مورد آنها کاملا رعایت شود. خیلی خوشحالم که می‌توانم بگویم من بازیگر فیلمی از جو کارناهان هستم. از برخی نظرها می‌توان او را با رابرت آلتمن، فیلمساز غیرمتعارف دهه هفتاد مقایسه کرد. او کاراکتر مورد نظر را خیلی خوب برای بازیگر آن نقش تعریف و توصیف می‌کند و همین باعث می‌شود تا سر صحنه فیلمبرداری تو احساس راحتی کنی و همه‌چیز به صورتی طبیعی و معقول پیش برود. فراموش نکنید که تیم A یک فیلم اکشن است و در حین کار روی چنین فیلمی، طبیعی رفتار کردن کار بسیار سختی است.

نسخه سینمایی تیم A را نسخه گسترش یافته مجموعه تلویزیونی آن ارزیابی می‌کنید؟

بله. البته ذکر این نکته ضروری است که فیلم ما تقدیر از نسخه اریژینال را فراموش نکرده است، ولی احساس همه ما این بود که نسخه سینمایی باید بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از نسخه تلویزیونی آن باشد.

شما نسخه تلویزیونی را به یاد می‌آورید؟

چیزهایی از آن را به یاد دارم، ولی نه به طور دقیق و شفاف. از بعضی نظرها، این حالت برای فیلم ما خیلی خوب بود. جو به ما می‌گفت هرچه کمتر درباره آن مجموعه بدانیم بهتر است و باعث می‌شود تا کار ما اصیل‌تر باشد.

در مورد جورج پپارد که نقش کاراکتر هانیبال را در نسخه تلویزیونی بازی کرد، چه می‌گویید؟

او بازیگر بسیار خوبی است و امتیاز مربوط به کاراکتر هانیبال متعلق به اوست. من هم سعی کردم هانیبال مورد نظر خودم را جلوی دوربین به تصویر بکشم.

او ایرلندی‌تبار بود و شما اصلیتی اروپایی دارید. بازی در نقش یک آمریکایی در این فیلم کار سختی نبود؟

من یک بازیگرم و باید بتوانم از عهده اجرای نقش‌هایی که به من واگذار می‌شود، برآیم. البته خیلی جالب است که در هر دو نسخه تلویزیونی و سینمایی این قصه، بازیگران غیرآمریکایی نقش کاراکتر هانیبال را بازی کرده‌اند. تا قبل از این، کسی به این نکته ظریف اشاره نکرده بود.

بازیگران فیلم روی پرده سینما، سازگاری خیلی خوب با یکدیگر دارند. این سازگاری و همراهی آگاهانه بود یا به طور اتفاقی به وجود آمد؟

همه ما سعی داشتیم در هماهنگی با یکدیگر کارمان را انجام دهیم، به همین دلیل یک نوع هماهنگی و همراهی در بین همه ما وجود داشت. وقتی کلید فیلمبرداری دوربین زده می‌شد، ما می‌دانستیم که قرار است با کمک یکدیگر چه کاری را انجام دهیم. این همراهی و همدلی کمک می‌کرد تا بتوانیم کارمان را راحت‌تر و بهتر انجام دهیم. هدف اصلی فقط این نبود که هر یک از ما بخواهیم کارمان را به شکل بهتری ارائه کنیم. در وهله نخست، تلاش همه ما این بود که یک کار دسته‌جمعی خوب انجام داده شود و همه کار خوب باشد و نه فقط کار خود ما.

بازی در چنین نقش اکشنی آن هم در این سن و سال جراحت‌ها و آسیب‌هایی را نیز به همراه داشت؟

یک چنین چیزی در یک چنین فیلمی اجتناب‌ناپذیر است، به ویژه آن که صحنه‌های سخت را خودم بازی کردم و اجازه ندادم از بدلکار استفاده شود. یک بار نزدیک بود دستم بشکند. ولی درد خیلی زیادی را تحمل کردم. شما وقتی بازی در فیلمی مثل «تیم A» را قبول می‌کنید، باید منتظر حوادث سخت و ضربه‌زننده هم باشید.

کاراکتر هانیبال هم مثل شخصیت‌تان در «ربوده شده»، یک سری مهارت‌های ویژه را با خود دارد. آیا بازی در فیلم‌هایی مثل «دارک‌من» و «تهدید فانتون» کمک کرد تا نقش خود را در «تیم A» بهتر بازی کنید؟

فکر می‌کنم همین طور است. شاید اگر فیلم‌هایی را که اسم بردید بازی نکرده بودم، نمی‌توانستم به خوبی از عهده اجرای نقش‌کاراکتر هانیبال برآیم. به همین دلیل بود که هنگام بازی در سکانس‌های درگیری و مبارزه، کاملا احساس راحتی می‌کردم. وقتی قرار باشد نقشی را بازی کنم، باید آن را باور داشتم باشم. پس از آن، این نقش حالت طبیعی خودش را پیدا می‌کند و مشکلی در اجرای آن نخواهم داشت. وقتی جلوی دوربین در حال ایفای یک نقش هستم، مثل بچه‌ای می مانم که در یک مغازه اسباب‌بازی‌فروشی در حال بازی و خرید اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌ام هستم.

شما در ایرلند بزرگ شده‌اید. در آنجا با «تیم A» آشنا بودید؟

این مجموعه در ایرلند شهرت خیلی زیادی داشت. اما اگر حقیقت امر را بخواهید، در آن دوران چنین مجموعه‌ای دغدغه ذهنی من نبود. آن روزها در دوران بیست سالگی‌ام بودم و بیشتر به تئاتر حرفه‌ای و کارهای غیرمتعارف فکر می‌کردم، اما چند تا از پسرعموهایم شیفته این مجموعه بودند.

هیچ وقت فکر می‌کردید روزی دعوت به بازی در نقش اصلی نسخه سینمایی آن شوید؟

اصلا. در صنعت سینما هیچ چیز هیچ وقت قطعی و از پیش تعیین شده نیست. اما از این که یکی از عوامل اصلی پروژه سینمایی آن هستم خیلی خوشحالم.

منبع: مووی آنلاین / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها