نمونه قرارداد کار حسابداری چیست و استخدام قانونی با کمک آن چگونه است؟

قرارداد کار حسابداری یکی از انواع رایج قراردادهای کار محسوب می‌شود. هر نهاد سازمانی برای تنظیم امور مالی خود، نیاز به یک حسابدار متخصص دارد.
قرارداد کار حسابداری یکی از انواع رایج قراردادهای کار محسوب می‌شود. هر نهاد سازمانی برای تنظیم امور مالی خود، نیاز به یک حسابدار متخصص دارد.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۸۶

 در این راستا شما برای بهره مندی از تخصص چنین اشخاصی، باید با آن‌ها قرارداد منعقد کنید. برای این منظور اغلب قرارداد کار بسته می‌شود.

برای معتبر بودن این قرارداد، طرفین ملزم به رعایت شروطی هستند. این شروط به عنوان عوامل صحت قرارداد شما به شمار می‌رود. در این نوشتار سعی داریم که با بررسی ابعاد مختلف قرارداد استخدامی فوق، نکات ضروری تنظیم آن را ارائه کنیم.

نمونه قرارداد کار حسابداری و قانون ناظر بر تنظیم آن!

برای این که بتوانید به راحتی به قرارداد کار به عنوان کارفرما یا حسابدار استناد کنید، باید یکسری اصول اساسی را در زمان تنظیم آن مورد توجه قرار دهید. این اصول، در قانون کار ارائه شد‌ه‌اند. در واقع باید بیان کرد که پیروی از این اصول برای اعتبار قرارداد شما ضرورت دارد. یعنی اگر شما قواعد قانون کار را رعایت نکنید، توافقات شما و طرف دیگرتان از اعتبار قانونی برخوردار نخواهد شد.

قانون کار، قانونی است که ماهیت قواعد مندرج در آن اَمری است. یعنی شما نمی‌توانید این قواعد را نادیده بگیرید یا بر خلاف آن‌ در قرارداد خود توافق کنید. زیرا قانونگذار این قواعد را به منظور تنظیم نظم عمومی جامعه تصویب کرده است و شرط خلاف آن را از اشخاص نمی‌پذیرد. پس به خاطر داشته باشید که در زمان تنظیم فرم قرارداد کار حسابدار ، حداقل‌های قانونی قانون کار را رعایت کنید. برای مثال شما باید حداقل ساعات کاری حسابدار و نیز حداقل حقوق و مزایای قانونی ایشان را مطابق با قانون کار مشخص کنید. در غیر این صورت این امکان برای حسابدار وجود دارد که علیه شما در محاکم قانونی طرح دعوا کند.

انواع نمونه قرارداد کار حسابداری : شفاهی و کتبی - موقتی و  غیر موقتی!

فرم قرارداد کار حسابداری ، در دو حالت قابل انعقاد است. شما می‌توانید توافقات خود را در قالب یک قرارداد شفاهی یا کتبی تنظیم کنید. در این خصوص ماده‌ 7 قانون کار نیز تاکید دارد. این ماده به تعریف کلی قرارداد کار می‌پردازد. مطابق با ماده 7 قانون کار، قرارداد استخدام قراردادی است کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارپذیر در برابر دریافت حقوق، کاری را برای یک بازه زمانی موقتی یا غیر موقتی برای کارفرما انجام می‌دهد.

بر اساس تعریف فوق، می‌توان به نوع دیگری از قراردادهای کار پی برد. قرارداد کار موقت و قرارداد کار دائم. همانطور که در قسمت بالا بیان شد، قرارداد کار موقت، صرفا برای یک بازه زمانی مشخص و موقتی بسته می‌شود. در حالت موقتی قرارداد استخدام حسابدار و با انقضای مدت مندرج در قرارداد، توافقات حسابدار و کارفرما خاتمه می‌پذیرد. مگر این که طرفین، قرارداد خود را برای یک بازه زمانی موقتی دیگر تمدید کنند.

بر خلاف حالت موقتی، قرارداد کار دائمی، برای همیشه بسته می‌شود. یعنی ماهیت روابط کارفرما و کارپذیر مستمر است. پس اگر شما قصد دارید یک حسابدار را به صورت دائمی برای شرکت خود استخدام کنید، باید قرارداد کار دائمی را مد نظر قرار دهید. البته حتی اگر شما مدتی را در قرارداد کار فوق درج نکنید، اما ماهیت روابط شما با حسابدار به صورت مستمر شناخته شود، قرارداد شما به عنوان یک قرارداد کار دائمی است.

فرم قرارداد کار حسابداری

آیا می‌توان نمونه قرارداد کار حسابداری را به صورت پاره وقت تنظیم کرد؟

مطابق با قانون کار، حسابدار باید در روز به مدت 8 ساعت و در هفته به مدت 44 ساعت در محل کار، وظایف قراردادی خود را انجام دهد. حال ممکن است به دلایل مختلفی، کارفرما و حسابدار توافق کنند که حسابدار مدت کمتری را فعالیت کند. آیا توافقات طرفین در خصوص ساعات کاری به میزانی کمتر از ساعات قانونی قانون کار صحیح است؟

بله. این که کارفرما و حسابدار توافق کنند که قرارداد کار را به صورت پاره وقت تنظیم کنند، خدشه‌ای به اعتبار توافقات آن‌ها وارد نمی‌کند. یعنی زمانی که حسابدار برای مدتی کمتر از 8 ساعت در شبانه روز و 44 ساعت در هفته مشغول به فعالیت باشد، قرارداد به صورت پاره وقت خواهد بود.

البته پاره وقت بودن فرم قرارداد کار حسابدار ، به این معنا نیست که کارفرما از پرداخت حقوق و مزایای قانونی حسابدار معاف است. بلکه در این حالت، ایشان باید کلیه حقوق و مزایای مندرج در قانون کار را به حسابدار پرداخت کند. اما تفاوتی که این قرارداد با قرارداد کار تمام وقت دارد در این است که کارفرما باید حقوق و مزایای کارپذیر را بر اساس ساعات کاری به ایشان پرداخت کند. پس هیچ مسئولیتی در زمینه پرداخت کامل حقوق و مزایا برای کارفرما در قرارداد استخدام حسابدار به صورت پاره وقت وجود ندارد.

حقوق و مزایای قانونی حسابدار را به چه نحو باید در نمونه قرارداد کار حسابداری محاسبه کرد؟

همانطور که بیان شد، شما به عنوان کارفرما موظف هستید که حقوق و مزایای حسابدار خود را بر اساس قانون کار محاسبه و به ایشان پرداخت کنید. در این زمینه ماده 34 قانون کار، در خصوص حقی السعی کارپذیر صحبت کرده است. حال با توجه به این ماده، حق السعی حسابدار شامل چه مواردی می‌شود؟ در پاسخ باید بیان کرد که کلیه‌ دریافتی‌های حسابدار به موجب قرارداد کار به عنوان حق السعی تلقی می‌‍‌شود. دریافتی‌های حسابدار شامل مواردی از قبیل مزد یا حقوق، هزینه‌های مسکن، کمک عائله مندی، هزینه‌های خوار و بار و ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، سود سالانه و پاداش افزایش تولید است.

به خاطر داشته باشید که در زمان تنظیم متن قرارداد کار حسابداری ، مصوبات شورای عالی کار را در زمینه حداقل حقوق قانونی هر سال مد نظر قرار دهید. علاوه بر آن شما به عنوان کارفرما، باید حق بیمه حسابدار خود را نیز پرداخت کنید. در خصوص پرداخت حق بیمه، قانون تامین اجتماعی تعیین و تکلیف می‌کند. این تعهد به حدی دارای اهمیت است که در صورت سرپیچی از انجام آن، شما محکوم به پرداخت جرایم نقدی سنگینی خواهید شد.

فرم قرارداد کار حسابداری و غیر قابل انتقال بودن تعهدات حسابدار!

یکی از ویژگی‌های مهم نمونه قرارداد کار حسابداری ، غیر قابل انتقال بودن تعهدات حسابدار است. به عبارت دیگر، باید بیان کرد که تعهدات حسابدار در قرارداد استخدامی فوق، قائم به شخص است. یعنی ایشان نمی‌تواند پس از عقد قرارداد، تعهدات خود را به شخص دیگری واگذار کند. پس اگر شما تعهدات خود را به موجب قرارداد کار فوق به شخص دیگری واگذار کنید، بر خلاف اصول اساسی قراردادتان رفتار کرده‌اید. در این حالت کارفرما می‌تواند اقدام شما را مورد پیگیری قرار دهد.

نمونه قرارداد کار حسابداری و ضمانت حسن اجرای تعهدات حسابدار!

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کارفرمایی، حسن اجرای تعهدات کارپذیر است. به این معنا که کارفرمایان به دنبال تدابیری هستند که کارپذیران به نحو احسن تعهدات استخدامی و قراردادی خود را انجام دهند. این مسئله در مورد کار حسابدار و نمونه قرارداد کار حسابداری نیز قابل طرح است. در این زمینه شما می‌توانید برای ضمانت حسن اجرای تعهدات حسابدار خود، از ایشان ضمانت دریافت کنید. این ضمانت می‌تواند در قالب چک یا سفته باشد. بنابراین چنانچه از اجرای نادرست تعهدات حسابدار، خساراتی به کارفرما وارد شود، ایشان می‌تواند خسارات خود را از محل این اسناد جبران کند.

فرم قرارداد کار حسابدار : اصل عدم رقابت و اصل محرمانگی اطلاعات!

دو اصل عدم رقابت و اصل محرمانگی اطلاعات، از ابعاد مهم هر قرارداد کاری است. این دو اصل، در راستای تامین منافع کارفرما پیش بینی می‌شود. شما می‌توانید در زمان تنظیم متن قرارداد کار حسابداری ، این دو اصل را برای کسب تضمین بیشتر مورد توافق قرار دهید.

به موجب اصل عدم رقابت، حسابدار متعهد می‌شود که تا مدت مشخصی پس از خاتمه قرارداد کار، از فعالیت در کسب و کارهای مشابه و رقیب کسب و کار کارفرما خودداری کند. از سوی دیگر به موجب اصل محرمانگی، حسابدار وظیفه دارد که هر اطلاعاتی را که به موجب فعالیت خود کسب می‌کند، حفظ و از فاش کردن آن‌ها اکیدا خودداری کند. در غیر این صورت ایشان مکلف به جبران خساراتی می‌شود که از این جهات به کارفرما وارد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها